- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

De unde vor iesi bani in 2011? DailyBusiness.ro va propune 7 variante

17 Jan, 00:02 • razvan.codorean
2011 este vazut de experti drept anul oportunitatilor in materie de business. Anticipata iesire din recesiune si posibila relansare a consumului, odata cu reluarea creditarii, va aduce potential de castig. Ce afaceri vor inregistra succes in 2011? Greu de anticipat. Iata insa cateva dintre tendintele care trebuie neaparat luate in calcul.
De unde vor iesi bani in 2011? DailyBusiness.ro va propune 7 variante

In 2011 banii vor reincepe sa circule in economie, spune, optimist, Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale. Intr-o declaratie facuta la finalul saptamanii trecute, seful BNR a spus ca daca inflatia se va tempera in a doua parte a anului, Banca Centrala va reduce dobanda de politica monetara sub nivelul de 6,25% din prezent.

Ce ar insemna asta? Teoretic, masura ar trebui sa determine bancile sa reduca costurile creditelor si sa redeschida „robinetul de bani”. Iar daca banii vor incepe din nou sa circule in economie, consumul isi va reveni, treptat, iar business-ul va iesi din „Epoca de Gheata”.

Potrivit specialistilor, cine va fi pregatit va prinde noul val al consumului, fapt care i-ar putea aduce profit si o pozitie favorabila intr-o piata „reincarcata”.

Iata in continuare cateva dintre cele mai interesante tendinte si oportunitati.

1. Confectii si incaltaminte pentru export

Potrivit specialistilor, afacerile din sectorul de prelucrare se afla in pole-position, de la textile-pielarie, mase plastice si lemn (mobilier ieftin, modular), pana la produse hand-made in trendul „eco”. Daca piata romaneasca va continua sa ofere oportunitati destul de reduse, marea provocare o reprezinta exporturile.

Presedintele Asociatiei Exportatorilor si Importatorilor, Mihai Ionescu, se asteapta ca in 2011 sa batem recordul la exporturi. Detalii puteti citi aici.

Ce afaceri pot avea succes la export? Omul de afaceri Florentin Banu, fostul taximetrist timisorean care a castigat o avere dupa ce a creat si vandut napolitanele Joe si lantul de supermarketuri Artima, vine cu cateva ponturi. O fabrica de incaltaminte, o linie de accesorii, o afacere cu vinuri, cu ambalaje speciale (din lemn, tesaturi, produse eco etc.) sau linii vestimentare dedicate pentru companii, sunt, in opinia lui Banu, doar cateva dintre business-urile ce pot avea succes.

2. Serviciile, marea provocare in 2011

Expertii spun ca un alt domeniu cu potential este cel al serviciilor, in special in marile orase, acolo unde criza a facut ravagii. Multe business-uri de cartier s-au inchis in ultimii 2 ani. Cei care au supravietuit au facut-o pe spatele clientilor, majorand preturile, fapt care le-a redus clientela, iar cei care au evitat sa acopere in pret scaderea vanzarilor sunt cu finantele la limita, prinsi in capcana blocajului financiar. Intr-o asemenea piata, deschiderea unor retele de unitati specializate cu marca inregistrata, in genul „mic.ro”, de la alimentare, la saloane de coafura-cosmetica, la croitorii si spalatorii isi pot gasi clientela, in conditiile unei oferte competitive, atat ca pret cat mai ales in ceea ce priveste calitatea. Omul de afaceri Marius Ghenea estima recent, ca acest gen de micro-afaceri, ce necesita investitii de 10-50.000 euro, vor exploda, in urmatorii ani, in conditiile in care, cu un plan de afaceri si o promovare bine puse la punct, vor furniza cash imediat.

3. Afacerile din agricultura, miza urmatorilor ani

Agricultura a fost si ramane marea speranta a economiei romanesti. Daca acum 3-4 ani, sa deschizi un asemenea business era destul de dificil in contextul preturilor ridicate ale terenurilor, acum situatia s-a schimbat fundamental. Terenurile agricole s-au ieftinit, astfel ca o investitie intr-o micro-ferma costa de cel putin 2-3 ori mai putin decat in 2008.

Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri, afirma, recent, ca nu ar fi de mirare daca in 2011 vom vedea un val de investitii in agricultura. „Lumea trece printr-o criza alimentara acuta. Rusia si-a suspendat anul trecut exporturile de cereale, preturile au explodat la nivel international, iar cresterea spectaculoasa a populatiei la nivel mondial a readus agricultura in prim-plan”, afirma Pogonaru.

Avansul cererii, in contextul unei oferte insuficiente, a facut ca preturile cerealelor si alimentelor, in general, sa creasca spectaculos. Si in Romania am asistat la cresteri importante de preturi – cartofii, de exemplu, s-au scumpit anul trecut cu 45%, iar legumele cu peste 20%. Astfel, sa cultivi produse ecologice si sa le distribui printr-o retea de magazine specializate de cartier poate fi o afacere foarte profitabila in viitor.

4. Internetul, marea provocare

Un alt domeniu in care exista un potential in crestere este mediul online. Chiar daca, la prima vedere, pare ca Romania ofera o gama larga de servicii prin internet, mai este inca mult loc de investitii. Potrivit specialistilor, desi exista multe magazine online, prea putine sunt cele care onoreaza comenzile intr-adevar la un nivel calitativ multumitor sau vin cu oferte competitive.

Sistemele de plata online sunt inca putin dezvoltate, prezentarea si promovarea lasa de multe ori de dorit. Potrivit lui Marius Ghenea, viitorul apartine comunitatii, utilizatorii urmand sa consume tot mai multe servicii si produse la comun, pe principiul sharing-ului. De la inchirierea unei unelte de gaurit, la servicii de curatenie sau inchirierea unor masini personale. Afacerile viitorului, potrivit specialistilor, apartin comunitatilor in care ratingul personal, dat de seriozitatea ofertelor/utilizarii serviciilor, va juca un rol foarte important.

5. Reabilitarea termica, o afacere pe banii locatarilor

O alta afacere cu potential de crestere in 2011 o reprezinta reabilitarea termica a cladirilor. Un business in care pana acum finantarea a fost asigurata, cu mari probleme, de catre stat. Potrivit Adrianei Iftime, secretarul general al Patronatului in Constructii, acest gen de afaceri se face, mai nou, si pe banii locatarilor. „Sunt multe asociatii care au strans bani si au inceput aceste lucrari pentru ca avantajele sunt importante – factura de intretinere scade si in plus creste valoarea proprietatii. Mai este un trend interesant. Sunt tot mai multe firme care ofera serviciile de reabilitare gratuit, in schimbul acordului pentru mansardarea cladirii „, afirma Iftime. Potrivit datelor statistice, in prezent, numai 10% dintre cladirile din Romania sunt reabilitate termic.

6. Afacerile speculative continua

2011 este vazut de specialisti drept anul oportunitatilor. In primul rand cele speculative. Bursa reprezinta sectorul celor indrazneti, insa unde se pot face in acest an profituri importante. Potrivit estimarilor analistilor, piata de capital romaneasca are potential de crestere, in contextul in care in acest an isi vor face debutul la bursa Fondul Proprietatea si Romgaz.

Chiar si in actualele conditii dificile, exista titluri care au generat castiguri spectaculoase in 2010.

Un potential similar este si pe bursa din Sibiu, dar si pe cea de marfuri de la Bucuresti, o platforma mai putin cunoscuta. La capitolul afaceri speculative cu potential in 2011 sunt incluse, spre exemplu, si serviciile de executari silite, de la imobiliare la utilaje si alte bunuri. Florentin Banu crede ca, dincolo de investitii, aceasta perioada este una foarte buna pentru achizitii. ”Poti cumpara ieftin ceea ce maine vei vinde foarte scump”, afirma omul de afaceri.

7. Fast-food-ul si office-delivering

Unul dintre business-urile cu potential este fast-food-ul si mai ales serviciul de livrari, in contextul in care tot mai multi romani au renuntat sa mai ia masa la restaurant si prefera produsele fast-food sau livrarile la sediul firmei sau domiciliu. Cu o oferta de produse competitiva, prezentata on si offline, cu preturi optime si servicii dedicate, astfel de business-uri pot pune practic monopol pe cladiri de birouri in care lucreaza mii de potentiali clienti.