Finante-Banci

Eximbank: Reorientarea Romaniei catre Orientul Mijlociu, Africa sau China este justificata

30 Oct, 17:18 • Redactia DailyBusiness
Reorientarea Romaniei catre fostele piete externe traditionale, precum Orientul Mijlociu, spatiul ex-sovietic, Africa sau China este justificata, spune Traian Halalai (foto), presedintele EximBank.
Eximbank: Reorientarea Romaniei catre Orientul Mijlociu, Africa sau China este justificata

Diversificarea structurii exporturilor si a
pietelor de export – care sa favorizeze o crestere economica sustenabila pe
termen lung – depinde in egala masura de companiile romanesti si de capacitatea
lor de a identifica si exploata oportunitatile oferite de contextul economic actual,
si de autoritati care sunt chemate sa identifice cele mai eficiente instrumente
pentru sustinerea eforturilor exportatorilor, a spus Traian Halalai, presedintele
EximBank, in cadrul „Romania Trade and Export Finance Conference”, care a avut
loc joi la Bucuresti.
 

„Statele din Europa Centrala si de Est si-au
legat puternic schimburile comerciale de Europa de Vest – in mare parte ca
urmare a procesului de integrare in Uniunea Europeana, iar criza le-a fortat sa
diversifice destinatiile de export si sa caute si alti parteneri comerciali. La
fel ca in celalte tari din regiune, si exportatorii romani au inceput sa-si indrepte
atentia catre piete traditionale altadata, precum Orientul Mijlociu, spatiul
ex-sovietic, Africa sau China. Este un demers legitim, dar, in egala masura,
dificil. De aceea, cred ca exportatorii romani trebuie sa retina faptul ca nu
trebuie sa parcurga acest proces singuri si ca noi – EximBank, Asociatia Romana
a Exportatorilor – AREX, camerele de comert bilaterale etc. le putem furniza
sprijin consistent in demersul de recucerire a pietelor”, a spus Traian
Halalai.
 

El a apreciat ca reorientarea catre fostele
piete externe traditionale este justificata si posibila din doua ratiuni: pe de
o parte, perspectivele de crestere pentru aceste piete sunt mult mai mari decat
in cazul tarilor dezvoltate – lucru care ofera oportunitati sporite, iar, pe de
alta parte, exista un istoric bun al relatiilor comerciale cu aceste state,
fapt ce poate reprezenta un atu pentru dezvoltarea relatiilor comerciale.
 

„Desigur ca pe aceste piete sunt deja prezente
produse si servicii care incorporeaza expertiza romaneasca, insa cea mai mare
parte a valorii adaugate ramane in statele dezvoltate care subcontracteaza forta
de munca romaneasca si alte resurse locale. Cred ca firmele romanesti trebuie sa
incerce sa abordeze aceste piete direct, cu toate beneficiile care decurg de
aici. Stim ca nu este un demers usor, mai ales din cauza concurentei acerbe, insa
companiile romanesti pot profita de istoricul comercial si de bunele relatii
dezvoltate in special in activitati economice de nisa – petrochimie,
echipamente de petrol si gaze etc.”, a mai spus Halalai.
 

El a punctat ca EximBank are si expertiza, si
instrumente pentru a facilita accesul companiilor locale pe astfel de piete,
mentionand ca banca a sustinut proiecte romanesti atat in Rusia, Azerbaijan,
Turkmenistan sau Afghanistan, cat si in Africa (Angola) sau America de Sud –
Brazilia.
 
 
 
 

„Pana la declansarea crizei, cererea cea mai
mare din partea exportatorilor se concentra in zona de garantii de stat, dar
vedem o mutare a centrului de interes catre asigurari”,  a mentionat Traian Halalai.