Gafa de 100 mil. euro a Metrorex: De ce vor fi taiate cu 10 cm peroanele de pe magistrala corporatistilor

30 Apr, 14:45 • Redactia DailyBusiness
Peroanele tuturor celor 14 statii de pe Magistrala II de metrou, Berceni - Pipera, trebuie modificate, din cauza unei gafe de aproape 100 de milioane de euro a Metrorex. Vezi despre ce e vorba.
Gafa de 100 mil. euro a Metrorex: De ce vor fi taiate cu 10 cm peroanele de pe magistrala corporatistilor

„Este vorba de noile trenuri de
metrou, comandate de administratia Metrorex, si cu care ar fi
trebuit sa circulam inca din aceasta luna. Au fost comandate in total
16 trenuri, iar pana acum au fost livrate sase. Problema este ca
noile garnituri sunt mai late decat cele pe care le utilizam in
prezent, iar din acest motiv peroanele tuturor celor 14 statii de pe
Magistrala II va trebui modificate. Concret, din peroane se vor taia
cate 5 – 10 centimetri”, a spus miercuri Ion Radoi, presedintele Unitatea Sindicatului Liber din Metrou (USLM). 

„Nu pot estima la ce suma se va
ridica procedura de modificare a peroanelor din statii. Banii vor fi
suportati cu siguranta de Metrorex”, a mai spus presedintele
USLM.

Investitia pentru achizitia celor 16
trenuri de metrou se ridica la 97 milioane de euro, fara TVA. Din
cele 16 trenuri de metrou, patru sunt fabricate integral in Spania,
de Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), restul de 12
urmand a fi montate la uzina Atelierul CFR Grivita.

Trenurile noi de metrou CAF vor fi puse
in circulatie cu calatori dupa finalizarea testelor de tip, obtinerea
Agrementului Tehnic de la Autoritatea Feroviara Romana (AFER) si
efectuarea probelor de anduranta in circulatie normala fara calatori
(20.000 de kilometri), declarau la sfarsitul anului
trecut reprezentantii Metrorex.

Noile trenuri CAF sunt compuse din cate
sase vagoane unite prin burduf, au sistem de tractiune si de
franare controlat cu microprocesor, caroseria realizata din otel
inoxidabil, sistem imbunatatit de bare de sprijin pentru calatori,
usi culisante cu autoblocare si protectie la prinderea persoanelor
intre usi.

Trenurile CAF au o capacitate de 1.202
de pasageri, distribuita in cei 114 metri lungime, si patru motoare
care pot dezvolta o viteza de 80 de kilometri/ora, potrivit Agerpres.

Pentru asigurarea compatibilitatii
tehnice si de exploatare integrala, Metrorex a achizitionat, cu 4,94
milioane de euro
, fara TVA, si 16 seturi de sisteme de protectie si
conducere automata a trenului de la Bombardier Transportation —
Divizia Rail Control Systems, care va asigura montajul si punerea in
functiune a CAF-urilor.

Noile trenuri de metrou produse de CAF
au cate doua locuri special amenajate pentru persoanele cu mobilitate
redusa, au un sistem de autodiagnoza care informeaza imediat
mecanicul asupra eventualelor defectiuni ale trenului si cum se pot
remedia aceste probleme, dar si un sistem de teletransmisie de date.

Prin intermediul acestui sistem se
transmite automat prin Wi-Fi starea echipamentelor trenului, astfel
incat, atunci cand trenul ajunge in depou, nu se mai impune o analiza
amanuntita care sa scoata la iveala defectiunile trenului. Sistemul
de teletransmisie prin Wi-Fi tine doar de latura tehnica a trenului
si nu vizeaza furnizarea de internet gratuit pentru calatori, asa
cum s-a vehiculat anterior.

Trenurile CAF au si un sistem de
informare a publicului calator (indicatoare frontale si laterale
pentru vizualizarea directiei de mers a trenului), semnalizari
suplimentare acustice si video pentru accesul in/din trenuri, locuri
special amenajate pentru transportul bicicletelor cu metroul in
interiorul vagoanelor, ventilatie fortata in vagoanele de pasageri,
dar si geamuri rabatabile.

In urma cu un an, directorul comercial al Metrorex declara ca din 2014 compania va primi noi garnituri de metrou din Spania, care vor deservi transportul in reteaua de transport subteran.

„Din 2014 vom incepe sa primim primul lot de 16 trenuri de metrou CAF, de productie spaniola, cu spatii special amenajate pentru persoanele cu dizabilitati”, explica oficialul Metrorex.

Compania opereaza, in prezent, cu 44 de trenuri de tip Bombardier si 25 de trenuri IVA (Intreprinderea de Vagoane Arad) si transporta zilnic in jur de 650.000 de calatori. Pe Magistrala 2, Berceni-Pipera, circula in special angajati ai multinationalelor care au sediul in Pipera.