Finante-Banci

Guvernul da cu o mana si ia cu doua: Ce castiga mai exact firmele din eliminarea a 92 de taxe

21 May, 14:33 • Redactia DailyBusiness
Masura de eliminare sau comasare a 92 de taxe are un impact extrem de redus asupra firmelor, care sunt mai degraba afectate de alte taxe nou introduse precum cea pentru constructii speciale, sustin expertii.
Guvernul da cu o mana si ia cu doua: Ce castiga mai exact firmele din eliminarea a 92 de taxe

„Cele 92 de taxe pe care
autoritatile doresc sa le elimine sau sa le comaseze au un impact
extrem de redus asupra firmelor: in primul rand, sumele implicate
sunt foarte mici, mai ales in raport cu volumul taxelor care raman in
vigoare, iar in al doilea rand, acestea nu stimuleaza niciun sector
de activitate si nici angajarile. Singurul beneficiu pe care il vedem
in acest demers este in sensul unei reduceri a birocratiei si
perioadei necesare indeplinirii activitatilor respective (caci
oamenii nu vor mai pierde timpul la varii ghisee ca sa achite aceste
taxe), precum si prin reducerea costurilor legate de administrarea
unor taxe de mica valoare”, a aratat Mirela Serban, managing
partner R&M Audit Contabilitate.

In sedinta din 20 mai, Guvernul a
hotarat ca un numar de 27 de taxe si tarife parafiscale sa fie
eliminate sau comasate; prin ordine de ministru sau decizii ale
presedintilor de institutii care gestioneaza tarife ar urma sa fie
reduse inca 65 de taxe, fiind vizate astfel in total 92 de taxe
parafiscale.

Expertii R&M Audit Contabilitate
arata ca aceste masuri trebuie privite in contextul ultimelor luni,
cand- de exemplu- a fost introdusa impozitarea contructiilor
speciale, resimtita puternic de companiile care administreaza parcuri
logistice si imobiliare, care s-au luptat asiduu cu criza in ultimii
ani si care ar fi avut nevoie de facilitati, si nu de o impovarare
suplimentara
.

De altfel, impozitul pe constructiile
speciale
va avea un impact major pentru firmele din domenii precum
imobiliare, telecomunicatii, minerit, energie si agricultura, fiind
practic un impozit pe investitie, considera expertii R&M Audit
Contabilitate.

„Multi nu mai vor sa aduca
imbunatatiri constructiilor de frica acestor taxe, iar altii iau in
calcul demolarea anumitor constructii pentru a nu plati acest
impozit. Estimam ca impozitul pe constructiile speciale majoreaza
impozitele parcurilor logistice in medie cu aproape 20%. De asemenea,
in agricultura, aceeasi impozitare creste in medie impovararea
fiscala cu circa 8%. Iar aceste efecte negative pentru mediul de
business – in special pentru sectoarele precizate, dar nu numai- nu
sunt contrabalansate de facilitati: de exemplu, recenta reglementare
privind scutirea de impozit pe profitul reinvestit nu include in
categoria investitiilor constructiile, terenurile si nici
constructiile speciale”, a precizat Mirela Serban.

De altfel, in forma sa actuala,
reglementarea privind scutirea de impozit a profitului reinvestit nu
favorizeaza foarte mult nici firmele mari si nici IMM-urile
. In ceea
ce priveste firmele mari, acestea ar fi putut investi in active
precum constructii, terenuri agricole etc- dar acestea nu sunt
eligibile pentru facilitatea respectiva; in al doilea rand,
companiile mari isi dezvolta, in general, planuri de investitii pe
termen mediu si lung, iar scutirea in cauza este aprobata pe un
termen prea scurt pentru acestea, respectiv de 2 ani.

„Nici in ceea ce priveste
IMM-urile aceasta reglementare nu este foarte favorabila, intrucat
multe dintre aceste firme asteptau scutiri pentru alte investitii-
mai mici, dar importante pentru dezvoltarea lor, precum
calculatoarele, masinile sau chiar si softuri, dar acestea nu sunt
incluse in reglementarea aparuta privind impozitul reinvestit”,
a aratat Mirela Serban.

[b]Masuri cu impact pozitiv[/b]

Exista insa si masuri noi care au un
impact pozitiv asupra mediului de business. De exemplu, incepand cu 1
ianuarie 2014, s-a reglementat regimul fiscal pentru societatile de
tip holding, sub forma scutirilor de impozite pentru dividende,
castiguri de capital, venituri din lichidarea persoanelor juridice,
cu conditia detinerii a minim 10% din actiuni, pe o perioada de minim
1 an si a existentei unui tratat de evitare a dublei impuneri cu
statul in care exista repesctiva detinere.

O alta modificare benefica incepand cu
1 ianuarie este posibilitatea optarii pentru ca anul fiscal sa fie
diferit de anul calendaristic, aceasta
modificare fiind deosebit de importanta pentru acele companii care
erau obligate sa raporteze in Romania
pe anul fiscal calendaristic, iar catre societatea mama pe alta
perioada fiscala; se elimina astfel
raportarea dubla.

Si in ceea ce priveste TVA, anul 2014 a
venit cu anumite corectii: pentru bunurile furate, distruse sau
pierdute, in cazul in care aceste fapte sunt demonstrate in mod
corespunzator, cu acte doveditoare emise de organele judiciare, nu se
mai datoreaza TVA (pana in prezent scutirea era valabila doar pentru
calamitati naturale sau cauze de forta majora, precum si pentru cele
constatate in baza unei hotarari judecatoresti definitive).

„Anumiti pasi au fost facuti in
sensul sprijinirii mediului de business, dar firmele inca au nevoie
de prevederi care sa asigure consolidarea fiscala si inca sufera de
pe urma lipsei predictibilitatii si coerentei cadrului legislativ
fiscal romanesc”, a precizat Mirela Serban.

Saptamana trecuta, Ministerul Finantelor Publice a lansat in dezbatere publica, la rubrica Transparenta decizionala, doua proiecte de acte normative a caror aplicare, coroborata cu alte acte din legislatia secundara, vor conduce la eliminarea si comasarea a 92 de taxe parafiscale si tarife

Un exemplu de taxa ce va fi eliminata este tariful pentru eliberarea unui pasaport electronic, simplu, temporar sau al altui document de trecere a frontierei – al carui nivel este 22 lei