Hipermarketurile, acuzate de concurenta neloiala de sarbatori

26 Dec, 13:21 • Redactia DailyBusiness
Perioada sarbatorilor de iarna a confirmat ca, din cauza concurentei neloiale a hipermarketurilor, vanzarile micilor comercianti s-au diminuat, a declarat secretarul executiv al Asociatiei Nationale a Comerciantilor Mici si Mijlocii din Romania (ANCMMR), Cora Muntean.
Hipermarketurile, acuzate de concurenta neloiala de sarbatori

„Aceasta perioada, a sarbatorilor, confirma temerea noastra,
ca situatia comerciantilor mici si mijlocii devine, pe zi ce trece, tot mai
grava. Desigur, nivelul vanzarilor a crescut si la ei, dar mult mai putin decat
in alti ani. Aceasta situatie, pe care am sesizat-o tuturor autoritatilor, este
cauzata de concurenta neloiala a hipermarketurilor amplasate in centrul oraselor
(nu la periferie, asa cum este in toate tarile care inteleg sa-si apere si
protejeze proprii comercianti). In ceea ce priveste Capitala, exista un lant de
retail, devenit deja un fenomen prin extinderea sa, a devenit unul toxic, iar
Consiliul Concurentei ar trebui sa observe ca hipermarketul are deja pozitie de
monopol si sa ia masuri”, spune Cora Muntean, citata de Agerpres.
 

Nici marii furnizori nu au avut o atitudine mai corecta fata
de micii comercianti. Au preferat tot hipermarketurile pentru produsele de
promotie.
 

„In aceste conditii, oricat de mult patriotism ar avea cumparatorul,
se va duce acolo unde este mai ieftin. Daca aceste locuri ar fi acolo unde
trebuie, adica la cativa kilometri distanta de oras, cu siguranta cumparatorul
ar lua in calcul timpul si costurile pe care le-ar suporta deplasandu-se acolo.
Pentru a avea o imagine despre situatia critica, trebuie spus ca nu doar
magazinele mici au avut vanzari foarte slabe, ci si cele care sunt de
dimensiuni mai mari si care sunt sufocate, la figurat, dar si la propriu, de
hipermarketuri”, a precizat Cora Muntean.
 
 

ANCMMR acuza autoritatile locale care au dat autorizatii de
construire pentru hipermarketuri exact in proximitatea magazinelor care functioneaza
de zeci de ani in anumite locuri.
 
 

„Pentru aceste autoritati nu a mai contat nimic, nici
viitorii someri pe care-i genereaza inchiderea magazinelor autohtone, nici
calitatea si provenienta marfurilor din hipermarketuri, nici faptul ca la
bugetul local incaseaza doar spuza de pe placinta.
Ei au dorit sa fie amabili cu reprezentantii investitorilor
straini. Nici presa nu are o contributie benefica pentru comertul autohton. In
afara reclamelor platite, se fac stiri pozitive, publicitate mascata,
hipermarketurilor. Am auzit, de exemplu, o stire potrivit careia cheltuielile
pentru sarbatori scad la jumatate daca se fac cumparaturile din hipermarketuri si
nu de la producatorii autohtoni. Patriotismul declarativ, cu fluturarea de
steaguri, nu valoreaza nimic daca nu intelegem ca primul gest de patriotism inseamna
incurajarea economiei autohtone”, spune secretarul executiv al ANCMMR.

Micii comercianti au avut cumparatorii lor fideli — cei care
trec zilnic pragul micilor magazine, care, pe langa cumpararea celor necesare,
simt nevoia sa schimbe o vorba buna.
 
 

„Asa cum am spus, micii comercianti fac negot din vocatie:
ei stiu ce doreste cumparatorul si mai stiu ca daca omul este trist, are nevoie
de o vorba buna, iar daca este vesel simte nevoia sa-si impartaseasca bucuria”,
mai spune Cora Muntean.