Invataturile lui Adam Smith catre ministrul risipitor Dan Sova

04 Apr, 11:16 • Redactia DailyBusiness
“Sa punem taxe ca sa construim autostrazi? Statul trebuie sa faca drumuri, fiindca drumul este un bun public de care beneficiaza toata lumea?” Iata intrebari aproape retorice astazi, dar carora – daca decidentii actuali nu ar fi trecut prin facultate ca gasca prin apa si ar fi pus mana pe o carte – li s-ar fi oferit un raspuns radical diferit si cu adevarat in beneficiul societatii.
Invataturile lui Adam Smith catre ministrul risipitor Dan Sova

Intrebarea este: oare cati dintre
expertii in economie sau ministrii care guverneaza Romania l-au citit
pe Adam Smith, parintele economiei, care in 1776 ii sfatuia cum sa
procedeze in ceea ce priveste lucrarile de infrastructura?,
intreaba analistul economic Bogdan Glavan pe blogul sau.

“E un lucru evident, care nu mai
trebuie dovedit, ca facerea sau intretinerea lucrarilor publice, care
inlesnesc comertul unei tari, cum sunt: sosele bune, poduri, canaluri
navigabile, porturi etc., necesita cheltuieli care variaza foarte
mult in diferitele stadii ale societatii. Nu pare necesar ca aceste
cheltuieli sa fie acoperite din ceea ce se numeste venitul public, a
carui incasare si repartizare sint date in cele mai multe tari in
atributia puterii executive. Asemenea lucrari, in majoritatea
cazurilor, pot fi lesne administrate in asa fel, incit sa procure
venituri speciale suficiente pentru acoperirea cheltuielilor
necesitate de ele, fara a se aduce vreo sarcina venitului general al
societatii. O sosea, un pod, un canal navigabil de pilda, pot fi
facute si intretinute, in cele mai multe cazuri, printr-o mica taxa
pe vehiculele care circula pe ele”, citeaza Glavan din volumul
“Din Avutia Natiunilor”.

Deci, sa repet ca sa fiu sigur ca a
inteles fiecare ministru: lucrarile de infrastructura nu sunt bune in
sine, asa gandea doar Ceausescu. Ele trebuie sa aiba utilitate
publica – caci din acest motiv se numesc chiar asa. Daca au
utilitate publica, adica daca ele corespund nevoilor cetatenilor sau
negustorilor, atunci cetatenii sau negustorii vor plati pentru ele
atunci cand le vor folosi. Daca cetatenii sau negustorii nu vor sa
plateasca pentru ele, atunci lucrarile nu au utilitate publica. Este
clar economisti dumneavoastra? Utilitatea publica nu este ceva ce
decreteaza guvernul Ponta sau presedintele Basescu, ci lucrul dorit
de cetateni, pentru care acestia sunt dispusi sa isi sacrifice o
parte din venit. Asadar, autostrazile ar trebui construite in regim
privat, nu de catre guvern prin impozite. Dar stiti care este poanta?
Ca autostrazile planuite astazi nu au de fapt utilitate publica
si sunt toate niste afaceri falimentare, care vor afecta bugetul
cetateanului. Acesta este motivul pentru care guvernul impoziteaza,
noteaza Glavan, aducand in discutie inca un citat din Adam Smith:

“Cind soselele, podurile,
canalurile etc. sunt facute si intretinute in acest mod, chiar de
catre comertul caruia ii folosesc, ele pot fi facute numai acolo unde
comertul le necesita si, in consecinta, unde e nimerit sa fie facute.
Cit despre costul si amploarea lucrarilor, se va sine seama de ceea
ce comertul poate permite sa se plateasca. Ele vor fi facute in
masura in care e nimerit sa fie facute. O sosea frumoasa nu poate fi
facuta intr-un tinut pustiu, in care nu exista comert, ori se face
prea putin, ori numai fiindca ea ar duce la vila intendentului
provinciei sau la castelul unui mare senior, caruia intendentul tine
sa-i faca pe plac. Un pod mare nu se construieste intr-un loc pe unde
nu trece nimeni, sau numai pentru a infrumuseta privelistea de la
ferestrele unui castel din vecinatate. Asemenea cazuri se intalnesc
uneori, in tarile in care lucrarile de acest gen se fac din alte
venituri decit cele pe care le procura insesi lucrarile”.

Deci, cum ar veni, nu merge facuta
autostrada acolo unde si-a construit nomenclatura case de vacanta sau
acolo unde locuieste familia unui mare ministru. Soseaua trebuie
construita acolo unde are comertul nevoie de ea. Situatia opusa,
aberanta, se intalneste in lumea a treia (lui Adam Smith ii este
rusine sa foloseasca acest cuvant). Romania este lumea a treia,
precizeaza Bogdan Glavan.