Finante-Banci

Oamenii de afaceri din Iasi, mai putin increzatori in evolutia pozitiva a economiei in 2016

11 Apr, 12:38 • Redactia DailyBusiness
Oamenii de afaceri din Iași și din județele învecinate sunt mai puțin încrezători în evoluția pozitivă a economiei în 2016 decât media la nivel național - 51% dintre respondenții din Iași și împrejurimi sunt încrezători și foarte încrezători în evoluția pozitivă a economiei, față de 61% dintre respondenții la nivel național, arată concluziile barometrului „Business-2more-Business" publicat astăzi de EY România și Doingbusiness.ro.
Oamenii de afaceri din Iasi, mai putin increzatori in evolutia pozitiva a economiei in 2016

Această analiză are la bază răspunsurile primite de la antreprenorii
și oamenii de afaceri care au participat la conferința Business-2more-Business
organizată de Doingbusiness.ro la Iași în a doua parte a lunii martie 2016. Barometrul
„Business-2more-business” este o analiză care și-a propus să afle răspunsul oamenilor
de afaceri din 10 orașe mari din România în legătură cu nivelul de încredere în
evoluția pozitivă a economiei.
 
Sentimentul de încredere în economie în regiunea Iași a
scăzut față de anul trecut, când 55% dintre oamenii de afaceri din regiune spuneau
că sunt încrezători și foarte încrezători în evoluția pozitivă a economiei.
 

Cu toate acestea, respondenții din Iași sunt mai încrezători
în creșterea industriei în care operează în următoarele șase luni față de media
națională – 64% sunt încrezători și foarte încrezători în această evoluție pozitivă,
față de 59% dintre oamenii de afaceri din întreaga țară.
 

Oamenii de afaceri din Iași și din județele învecinate au
așteptări mai puțin pozitive
privind evoluția cifrei de afaceri și a profitului
companiilor din care fac parte, atât față de anul trecut, cât și față de media
națională din acest an. Astfel, 41% dintre respondenți se așteaptă la creștere
de peste 10% a cifrei de afaceri, față de 53% cu un an în urmă, și doar 25% se
așteaptă la o creștere de două cifre a profitului în 2016, față de 42% în 2015.
În plus, 52% dintre respondenți se așteaptă la o creștere a numărului de
angajați anul acesta, față de 71% la nivel național.
 
Specificul pieței locale din regiune și oportunități de
dezvoltare
 

Piața din regiunea Iașului este marcată de tendințe ușor
diferite de cele la nivel național sau din alte regiuni – astfel, avantajele
competitive la nivel local sunt în mai mare măsură prețul scăzut (46% dintre
respondenții din Iași față de 45% la nivel național), dar și notorietatea
brand-ului (37% dintre respondenții din Iași față de 30% la nivel național). Un
avantaj competitiv perceput în creștere puternică față de 2015, dar și față de
media la nivel național îl reprezintă parteneriatele comerciale cu alte
companii sau instituții (43% dintre respondenții din Iași față de 31% cu un an
în urmă și față de 37% la nivel național).
 

Cei mai mulți oameni de afaceri la nivel local (57%) sunt de
părere că investițiile mai mari în marketing și comunicare le-ar putea crește
vânzările în 2016 – pondere semnificativ mai mare față de media națională – 41%.
Alte acțiuni indicate de respondenții dinIași pentru creșterea vânzărilor sunt diversificarea
portofoliului de produse și servicii (54%) și extinderea vânzărilor către noi
piețe locale sau internaționale (48%).
 

Dezvoltarea antreprenoriatului
 


Antreprenorii și oamenii de afaceri din Iași și județele
învecinate percep o creștere semnificativă a 
anumitor obstacole în dezvoltarea afacerilor, în comparație cu anul precedent,
dar și cu media la nivel național. Astfel, 57% se plâng de nivelul birocrației
(față de 43% în 2015 și față de 54% la nivel național), iar 37% de starea
economiei locale (față de 25% în 2015 și față de 15% la nivel național).

De
cealaltă parte, mediul de afaceri local este mai puțin afectat de lipsa de
stabilitate politică și viziune a politicilor publice față de media națională (32%
dintre respondenții din Iași față de 51% la nivel național).

Referindu-se la măsurile care ar avea cel mai mare impact în
următorii trei ani pentru a îmbunătăți dezvoltarea pe termen lung a
antreprenoriatului în România, respondenții din regiunea Iașiului indică în
primul rând asigurarea stabilității mediului de reglementare și fiscalizare
(68%), simplificarea taxării și reglementărilor (55%) și accesul mai facil la
finanțare (36%).
 

„Piața locală din regiunea Iașiului este mai ponderată
privind entuziasmul de dezvoltare a economiei în perioada următoare. Regiunea
este în continuare afectată de lipsa investițiilor în infrastructură, dar și de
dezvoltarea mai lentă a industriilor locale, ceea ce se reflectă într-un PIB
mult inferior marilor orașe din țară – 6.000 euro / capita în 2015, față de
peste 10.000 euro / capita în Cluj și Timiș. Cu toate acestea, capitala județului
beneficiază de o piață generoasă a forței de muncă, fiind un important centru
universitar, motiv pentru care a atras și continuă să atragă mari angajatori în
domeniul IT și BPO.”, precizează Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.
 

„Deoarece este al doilea an când realizăm acest barometru la
nivel național împreună cu EY România începând cu barometrul pe care îl lansăm
azi suntem în măsură să prezentăm și date comparative. Astfel, se pot observa
ușor nu numai elementele asemănătoare sau diferite ale sondajelor de anul
acesta de la Brașov și Iași, ci mai ales evoluția răspunsurilor de la Iași din
anul 2016 față de 2015. Odată cu seria de conferințe Business 2more Business
avem ocazia să sondăm percepțiile antreprenorilor și oamenilor de afaceri din
10 orașe, urmând să publicăm analize comparative pentru fiecare dintre aceste centre
economice pe parcursul anului. În perioada următoare, vom analiza și publica
datele colectate în Ploiești, Sibiu și Constanța”, explică Dumitru Ion, CEO
Doingbusiness.ro și Kompass România.