- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Piata apelor minerale: Vanzarile cresc cu 20%, dar productia stagneaza

07 Jul, 00:01 • razvan.codorean
Vanzarile de apa minerala vor creste in aceasta vara cu pana la 20% fata de anul trecut, dar pe ansamblul lui 2008, productia si implicit vanzarile vor stagna, pe fondul maturizarii pietei, al vremii normale din punct de vedere termic, dar si al scaderii puterii de cumparare a romanilor, estimeaza jucatorii din domeniu.
Piata apelor minerale: Vanzarile cresc cu 20%, dar productia stagneaza

Piata apelor minerale creste sau dimpotriva, scade, in functie de doi factori principali, vremea si puterea de cumparare. Sezonul estival reprezinta perioada de varf a vanzarilor de apa minerala.

Vara 2008 se anunta a fi normala din punct de vedere termic, fata de anul trecut, cand seceta a dus vanzarile anuale de apa minerala la un record absolut, de 1,15 miliarde de litri, echivalentul a 220 de milioane de euro.

Vara aceasta, puterea de cumparare mai mare va asigura cresterea, chiar daca temperaturile nu vor mai atinge aceleasi valori extreme ca anul trecut.

„Vanzarile vor creste in aceasta vara cu 20%, dar pe ansamblul intregului an, piata va stagna la un nivel de 1,15-1,2 miliarde de litri, comparativ cu anul trecut”, a declarat Mihail Ianas, presedintele Patronatului din Industria Apelor Minerale (APEMIN).

Jucatorii din piata confirma estimarile APEMIN. Romaqua estimeaza o crestere a vanzarilor in acest sezon estival de peste 20%.

[quote=Asociatia APEMIN]Daca in 1990 se imbuteliau aproape 200 milioane de litri de apa minerala, in 2006, productia a fost de circa 920 milioane de litri, iar anul trecut a ajuns la 1,15 miliarde de litri[/quote]
„Vara trecuta, consumul a crescut la cote record, din cauza perioadei de canicula prelungita. In acest an, pe fondul unei perioade meteo ceva mai bune, ne asteptam totusi ca vanzarile sa creasca”, a declarat Adrian Teslovan, directorul de marketing al Romaqua Group (Borsec), cel mai mare imbuteliator de apa minerala de pe piata locala.

„Unul din factorii de crestere a pietei in acest an ar putea fi si majorarea capacitatilor de imbuteliere la producatori, ceea ce ne va permite sa raspundem mai bine cererii din perioadele de varf, cu temperaturi foarte mari”, a mai spus Teslovan.

Optimism si la European Drinks, companie ce a investit anul trecut 10 milioane de euro in schimbarea imaginii pentru apa Izvorul Minunilor. Efectele s-au vazut inca din primele 4 luni din 2008, cand vanzarile au crescut cu 27% fata de perioada similara din anul trecut.

In 2007, compania a imbuteliat 155 milioane de litri de apa minerala. Pentru vara 2008, European Drinks se asteapta la o crestere a vanzarilor de circa 20%, la fel ca si concurentii de la Romaqua si specialistii din cadrul asociatiei patronale APEMIN.

„Piata incepe sa se aseze, iar 2008 este, din acest punct de vedere, un an de referinta. Principalii producatori si-au consolidat investitiile, la nivel de marca exista deja un nivel destul de stabil. Putem vorbi de o piata in maturizare, dupa explozia din ultimii ani”, a explicat Mihail Ianas, presedintele APEMIN.

Producatorii incearca sa „castige” si mediul rural

In conditiile maturizarii pietei, producatorii vor pune accent in viitor pe dezvoltarea afacerilor in mediul rural. Reprezentantii APEMIN spun ca in prezent, peste 80% din productia de apa minerala merge in mediul urban, in conditiile in care jumatate din populatia Romaniei locuieste in mediul rural, acolo unde consumul de apa minerala este aproape inexistent.

„La tara se bea foarte putina apa minerala. Cred ca daca vom reusi sa ne promovam produsele mai bine in mediul rural, piata ar putea sa urce cu cel putin 30%, fapt ce se va reliefa intr-o crestere a investitiilor si productiei”, a afirmat Ianas.

„Este greu sa convingi insa oamenii sa renunte la apa de fantana, de multe ori plina de nitriti si nitrati, si sa treaca la consumul de apa minerala. E o problema in principal de putere de cumparare, care in mediul rural, este foarte mica”, a mai spus reprezentantul APEMIN.

Romania are potential ridicat, dar consuma putin

Romanii consuma de doua ori si jumatate mai putina apa minerala fata de media europeana (100 litri anual pe cap de locuitor), desi Romania este a treia tara, dupa Franta si Italia, ca potential de exploatare a resurselor.

„Puterea scazuta de cumparare a romanului ne claseaza pe ultimele locuri in Europa in privinta consumului de apa minerala, desi avem un potential de exploatare enorm”, a precizat Mihail Ianas, reprezentantul organizatiei patronale din domeniu.

Daca productia nu va mai creste in acest an, la fel ca in anii trecuti, piata va cunoaste insa o serie de corectii pe fondul interesului tot mai mare al consumatorilor pentru produse de calitate.

„Consumul de apa minerala se aseaza incet, dar sigur, pe calitate. Romanii au inceput sa respinga produsele fantoma, sa caute marca si ambalajul superior”, a declarat Ianas.

„Cea mai mare parte a vanzarilor ramane, in continuare, pe segmentul apelor imbuteliate la PET, de 1,5-2 litri, insa a crescut in proportii semnificative consumul apelor minerale la sticla, in HORECA (hoteluri, restaurante, catering – n.r.), cat si cel de impuls, evidentiat de sticla de 0,5 litri”, a explicat reprezentantul APEMIN.

In conditii de crestere a cererii, de la an la an, si competitia dintre principalii jucatori din piata este tot mai dura.

„Calitatea cred ca face deja diferenta in piata apelor minerale”, apreciaza Adrian Teslovan, directorul de marketing al Romaqua Group (Borsec), cel mai mare imbuteliator de apa minerala de pe piata locala.

„Un ambalaj performant, un produs incadrat corect pe un anumit segment de clientela si investitiile in promovare pot aduce o cota mai buna de piata”, spune Teslovan.

Interesant este faptul ca romanii, spre deosebire de ceilalti europeni, consuma in continuare mai multa apa minerala decat cea plata.

[quote= Mihail Ianas, presedintele asociatiei APEMIN]Daca in Romania, 75% din apa minerala consumata este carbogazoasa, in celelalte state membre UE, ponderea este exact invers, 75% din apa minerala consumata fiind reprezentata de apa plata[/quote].

Pornind de la experienta de anul trecut, cand pe fondul caniculei, apa minerala a disparut practic din marile magazine, imbuteliatorii si retailerii au luat masuri suplimentare pentru a asigura necesarul de stocuri pentru a acoperii cererea.

„In prezent, din situatia pe care o avem, piata este aprovizionata la un ritm optim”, a declarat Mihail Ianas.

„Avand in vedere ca ne asteapta varful de sezon, lunile iulie si august, hipermarketurile au alocat spatii suplimentare de depozitare pentru a acoperi stocurile necesare consumului. Cred ca in 2008, pentru prima data in ultimii ani, nu vom avea probleme de aprovizionare”, a mai spus reprezentantul APEMIN.

Principalii jucatori din piata autohtona a apelor minerale sunt Grupul Romaqua, Apemin, European Drinks si Perla Harghitei. Un alt jucator important din piata este Coca-Cola Hellenic, imbuteliatorul produselor Coca-Cola in Romania, care detine in portofoliu apele minerale Dorna, Poiana Negri si Izvorul Alb.

In piata mai sunt prezente companiile Bibco Biborteni si Rio Bucovina, iar mai nou, si-a anuntat intrarea pe piata si Bere Azuga, ce va lansa un sortiment de apa plata.