- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Piata uleiului creste, desi consumul scade pe fondul scumpirilor

10 Oct, 00:01 • ioan.basea
Valoarea pietei uleiului a sporit cu 56% in primele 6 luni ale anului, comparativ cu perioada similara a anului trecut, desi consumul s-a redus cu 15% pe fondul cresterii preturilor, arata datele furnizate pentru DailyBusiness.ro de compania de cercetare Nielsen Romania.
Piata uleiului creste, desi consumul scade pe fondul scumpirilor

In primele 6 luni ale anului, consumul de ulei a scazut cu 15% fata de perioada similara a anului anterior, pana la 77,4 milioane litri, in timp ce valoarea vanzarilor a crescut cu 56%, pana la 492,45 milioane lei (135,72 milioane euro).

Principalii 5 jucatori de pe piata uleiului, dupa volumul de vanzari inregistrate, cumuleaza 69,53% din volumul pietei. Pe primul loc dupa acest criteriu se afla Unirea Iasi, detinuta de americanii de la Bunge. Pe locurile 2 si 3 se claseaza Argus Romania si marca proprie a unui mare retailer, neprecizata de catre AC Nielsen. Pe locul 4 se situeaza compania Cargill, iar pe ultimul loc printre marii producatori de ulei, dupa volumul vanzarilor, se afla Prutul Galati.

In clasamentul primilor 5 producatori de ulei, dupa valoarea vanzarilor, se regasesc aceleasi nume ca in clasamentul anterior, dar ordinea se inverseaza din cauza diferentelor de pret dintre sortimentele comercializate. Cei 5 producatori de ulei detin impreuna o cota de 66,8% din valoarea pietei locale.

Astfel, pe primele doua locuri se mentin Unirea Iasi si Argus Romania. Pe locul 3 urca insa Cargill, care ia locul marcii proprii de ulei a unui mare retailer, ce ajunge pe locul 4. Locul 5 este ocupat de Prutul Galati.

Topul celor mai vandute 5 branduri, ca volum comercializat, are pe primul loc uleiul Spornic, urmat de Bunica, Unisol, Argus si Ulvex. Aceste marci detin 38,6% din volumul de ulei comercializat in piata.

Dupa valoarea incasarilor, topul include aceleasi marci, dar lider devine Bunica, urmare a pretului de vanzare mai mare decat al liderului volumelor comercializate, Spornic, care se plaseaza pe locul al doilea. Pozitiile urmatoare sunt ocupate de aceleasi 3 marci: Unisol, Argus si Ulvex. Marcile aduna impreuna 38,4% valoarea pietei de ulei.

In prima jumatate a anului 2008, cel mai mare volum de ulei a fost comercializat in magazinele alimentare traditionale si a reprezentat 51,4% din totalul unitatilor vandute. Aceasta tendinta de comercializare este in scadere fata primul semestru al anului anterior, cand 58,3% din totalul vanzarilor de ulei erau inregistrate in magazine alimentare.

Supermarketurile si hipermarketurile au comercializat 48,6% din volumul uleiului in prima jumatate a anului, nivel in crestere fata de situatia din primul semestru al anului anterior, cand 41,7% din volumul de ulei era vandut in astfel de locatii.

Dupa valoarea uleiului comercializat, magazinele alimentare au o pondere mai mare in primul semestru al anului 2008 in comertul cu ulei si inregistreaza 51,9% din piata, dar mai putin decat in prima jumatate a anului 2007 candaveau o pondere de 58,9%.

Supermaketurile si hipermarketurile au inregistrat, in primul semestru al acestui an, 48,1% din valoarea totala a uleiului comercializat, in crestere fata de aceeasi perioada a anului anterior, cand nivelul era de 41,1%.

Desi comertul modern a inregistrat un procent de 48,6% din volumul de vanzari in primul semestru procentul din valoarea totala a vanzarilor este mai mic, de 48,1%, situatie ce poate fi explicata prin preturile mai mici pe care le practica acest tip de comert, fata de cel traditional.

Consumul de ulei de masline, cu 40% mai mare in S1

Avand in vedere sortimentele de ulei vandute, uleiul de floarea soarelui a inregistrat o crestere a volumelor comercializate de la 78,95% in primul semestru al anului 2007, pana la 82,65% in aceeasi perioada a anului 2008. Si ponderea ocupata de uleiul de masline a crescut cu circa 40%, de la o cota de piata de 0,99% in prima jumatate a anului 2007, pana la 1,65% in perioada similara a anului 2008.

Uleiul de palmier a inregistrat o crestere a volumului comercializat pana la 0,68% din piata in prima jumatate a anului 2008, cel de soia a ajuns pana la 0,57% din piata, iar cel combinat de floarea soarelui si masline a crescut pana la un procent de 0,33% din piata.

Principalele sortimente de ulei au inregistrat majorari ale valorii productiei comercializate in primul semestru al anului 2008. Astfel, uleiul de floarea soarelui reprezinta 80% din valoarea vanzarilor, fata de 75,71% cat reprezenta in primele 6 luni ale anului 2007.

Valoarea productiei de ulei de masline comercializate in prima jumatate a anului a scazut pana la 6% din valoarea pietei, fata de 7,05% cat era in perioada similara a anului anterior.

Resurse suplimentare

Principalii producatori de ulei, in Top Players DailyBusiness