- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Portul Constanţa, în topul celor mai importante porturi din UE în 2021

19 Nov, 10:36 • Gorgorin iulia
Portul Constanţa a avut anul trecut cea mai puternică creştere în clasamentul principalelor 20 de porturi europene, urcând de pe locul 16 pe locul 11, în condiţiile în care cantitatea de marfă manipulată s-a majorat cu 26%, arată datele publicate miercuri de Eurostat.
Portul Constanţa, în topul celor mai importante porturi din UE în 2021

Portul Constanța, cel mai mare port maritim din România și al patrulea ca mărime din Europa, a urcat puternic în topul celor mai importante porturi din Uniunea Europeană, în 2021.

Portul Constanța se află pe locul 11, în clasamentul principalelor 20 de porturi europene

Astfel, Constanţa a devansat portul Pireu din Grecia, care a căzut de pe locul nouă până pe locul 13, ca urmare a unei scăderi de 10,4% a cantităţii de marfă manipulată, potrivit datelor Eurostat.

În total, o cantitate de 3,5 miliarde de tone de marfă a fost manipulată anul trecut în porturile din UE, în creştere cu 4% comparativ cu 2020, după o scădere de 7% în 2020, comparativ cu 2019, din cauza pandemiei de Covid-19 şi a restricţiilor introduse ulterior.

Citiți și: Investiție de aproape 6 miliarde de lei în Porturile Constanța și Galați. Cărbunaru: „va permite și conectarea la rețeaua centrală Rin-Dunăre-Alpi, oportunitate importantă pe care România o va valorifica în acest context”

Ţările de Jos au rămas cel mai mare transportator maritim de marfă din UE şi în anul 2021. Porturile din Ţările de Jos au manipulat 590 de milioane de tone de marfă, cu 32 de milioane de tone mai mult decât în 2020, adică 17% din volumul total al mărfurilor manipulate anul trecut în UE. Pe locurile următoare se situează Italia şi Spania, fiecare cu o pondere de 14%.

Pe ce loc se clasează porturile amplasate pe coasta Mării Nordului

În topul celor mai mari porturi, Rotterdam (435 milioane de tone), Antwerpen (216 milioane de tone) şi Hamburg (111 milioane de tone), toate amplasate pe coasta Mării Nordului, şi-au menţinut poziţiile de cele mai importante porturi din UE, atât în termeni de cantitate brută de marfă manipulată cât şi după volumul containere manipulate.

Urmează în ordine Amsterdam, Algeciras (Spania), Marseille (Franţa), Valencia (Spania), Trieste (Italia), Le Havre (Franţa), Barcelona (Spania) cu 53,6 milioane de tone de marfă şi, pe locul 11, Constanţa cu 49,861 milioane de tone de marfă manipulată în 2021, în creştere faţă de 39,44 milioane de tone în 2020. După Constanţa se situează porturile Genova, Pireu, Bremen şi Gdansk.

Citiți și: Amendă record pentru Primăria Constanța. Garda de Mediu a amendat constănțenii cu 100.000 de lei pentru nereguli privind depozitarea deșeurilor

De asemenea, în 2021 comparativ cu 2020, 16 state membre au înregistrat o creştere a activităţilor portuare la capitolul mărfuri, însă România a avut cea mai mare creştere procentuală (12,5%).

Totodată, în perioada 2011-2021, doar şapte state membre au înregistrat o scădere a activităţilor portuare. În contrast, Polonia şi România au avut cele mai mari creşteri relative, de 67,4% respectiv 36,5%.

Portul Constanța beneficiază de o poziționare geografică avantajoasă, fiind situat pe coridorul de transport pan-european Rhin-Dunăre.

Situat pe coasta vestică a Mării Negre, Portul Constanța ocupă o suprafață de 3.926 hectare, dintre care 1.313 hectare uscat și 2.613 hectare apa, având o lungime desfășurată a zonei perimetrale externe de peste 30 de kilometri între municipiul Constanta și sudul localității Agigea.

Așadar, Portul Constanța are un rol major în cadrul rețelei europene de transport intermodal, fiind favorabil localizat la intersecția rutelor comerciale care leagă piețele țărilor fără ieșire la mare din Europa Centrală și de Est cu regiunea Transcaucaz, Asia Centrala si Extremul Orient.

Porturile din Constanța și Galați vor fi modernizate

„Pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Constanţa, Portul Constanţa şi Galaţi, au fost aprobate două hotărâri de guvern. 5,3 miliarde lei este valoarea investiţiilor care vor fi realizate la Portul Constanţa, pentru o cale ferată care va fi modernizată pe o lungime de 257 de kilometri, respectiv alţi 13 kilometri de linie ferată nouă, care urmează să intre în proces de construcţie, la finalizarea acestui obiectiv având loc îmbunătăţiri substanţiale pentru derularea activităţilor comerciale şi pentru a consolida importanţa pe care Portul Constanţa, mai ales în contextul războiului din Ucraina, a dobândit-o la Marea Neagră”, a declarat Dan Cărbunaru, miercuri, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.