Primele trenuri care vor traversa podul Calafat-Vidin 

20 Mar, 10:25 • Redactia DailyBusiness
Primele trenuri care vor traversa podul Calafat-Vidin vor avea locomotive cu tractiune diesel, scrie joi cotidianul sofiot Duma. Ministrul bulgar al transporturilor, Danail Papazov, a declarat miercuri la Vidin ca autoritatile fac tot posibilul ca podul rutier si feroviar inaugurat in iunie 2013 sa inceapa sa fie folosit si de trenuri. Principala problema este ca o mica portiune din calea ferata pe teritoriul romanesc nu este electrificata si de aceea nu pot fi folosite locomotive cu tractiune electrica.
Primele trenuri care vor traversa podul Calafat-Vidin 

„Avem asigurari din partea romana
ca problema va fi solutionata. In zilele urmatoare vom face un
experiment cu trenuri cu tractiune diesel”, a spus ministrul
dupa o sedinta a guvernului bulgar, care a avut loc la Vidin. Papazov
a afirmat ca se asteapta un interes sporit pentru traficul feroviar
de marfuri intre Bulgaria si Romania, mai ales dupa finalizarea noii
cai ferate intre Ankara si Istanbul. Pentru a-i atrage pe
transportatori, Bulgaria a redus taxele pentru trenurile care circula
regulamentar pe teritoriul sau si mai ales pentru cele care
transporta tiruri, stimuland astfel transportul feroviar, cu scopul
de a relaxa traficul rutier aglomerat, relateaza Agerpres.

Ministrul a mai comentat si situatia
din Ucraina, afirmand ca deocamdata nu sunt probleme cu
transportatorii bulgari, dar daca situatia s-ar inrautati este
posibil sa fie blocat accesul catre porturile ucrainene.

Companiile de cai ferate din Romania,
Bulgaria si Ungaria colaboreaza pentru lansarea unor trenuri de
pasageri care sa lege Sofia de Craiova, Timisoara si Budapesta prin
podul Calafat-Vidin, a precizat in aceasta saptamana compania feroviara de stat a Bulgariei (BDZ).

Potrivit biroului de presa al BDZ,
planurile initiale prevad ca trenurile sa fie lansate incepand cu 14
decembrie 2014, cand va intra in vigoare mersul trenurilor pentru
anul 2015. Cursa ce va lega Sofia de Budapesta prin Craiova si
Timisoara ar urma sa aiba ora de plecare 12.00, urmand sa ajunga in
capitala ungara a doua zi la ora 08.00. Pentru retur, trenul va pleca
din Budapesta la ora 19.00 si va ajunge la Sofia la ora 18.00 ziua
urmatoare.

Trenul de calatori intre Sofia si
Budapesta prin podul Noua Europa face parte din proiectul RAIL4SEE.
Mersul trenurilor se stabileste in cadrul conferintelor Forum Train
Europe, prima avand loc in luna ianuarie, iar urmatoarea fiind
programata pentru sfarsitul lunii martie, precizeaza BDZ-Calatori.

Deocamdata, nu exista estimari cu
privire la numarul potential al calatorilor care vor folosi acest
tren.

In acelasi timp, BDZ Cargo are deja un
acord cu CFR Marfa pentru transport feroviar de marfuri cu doua
trenuri pe podul Calafat-Vidin, acesta urmand sa fie pus in aplicare
dupa clarificarea unor detalii privind folosirea podului, ce vor face
obiectul unui acord suplimentar ce trebuie semnat de cele doua state.

BDZ, prin sucursalele sale Calatori si
Cargo, are o colaborare buna si eficienta cu CFR, toate subiectele de
interes comun fiind discutate si solutionate la nivel bilateral, se
mai afirma intr-o pozitie oficiala a companiei bulgare.

La randul sau, CFR Calatori se declara
“pregatita sa introduca in circulatie trenuri de pasageri in
relatia cu operatorul bulgar de calatori pe podul Calafat—Vidin,
imediat ce i se comunica deschiderea in conditii normale de
exploatare de catre gestionarul infrastructurii feroviare din
Romania”.

Pentru inceput, se va realiza
conexiunea regionala intre zonele vecine podului din ambele tari. In
functie de reactia utilizatorilor si de necesarul de trenuri, numarul
acestora poate creste, explica compania.

“Trenurile internationale de calatori
in tranzit vor fi programate in functie de solicitarile
administratiilor partenere cu care colaboram, situatie in care exista
posibilitatea ca acestea sa circule”, mai precizeaza CFR Calatori.

Podul rutier si feroviar peste Dunare,
intre Calafat si Vidin, a fost inaugurat in iunie 2013. Partea
rutiera a constructiei este folosita intensiv, traficul depasind
estimarile, spre deosebire de cea feroviara, care ramane neutilizata
din motive care nu sunt foarte clare si cel mai probabil tin de
coordonarea intre companiile feroviare si de infrastructura feroviara
a celor doua state.

Citeste si Presa bulgara: Podul Calafat-Vidin a depasit toate asteptarile