- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Retailul romanesc: Noi deschideri de magazine si cresteri de vanzari, in ciuda crizei internationale

29 Jul, 00:01 • razvan.codorean
Marii operatori de retail prezenti pe piata romaneasca au investit in primele 6 luni ale anului circa 156 mil. euro in Romania si au deschis peste 25 de magazine la nivel national, majoritatea pe segmentul discount si supermarket.
Retailul romanesc: Noi deschideri de magazine si cresteri de vanzari, in ciuda crizei internationale

In pofida crizei internationale, retailul romanesc continua sa creasca.

Performanta realizata de Carrefour in primul semestru, de exemplu, este semnificativa in acest sens. Retailerul francez a inregistrat vanzari de 508 milioane euro in intervalul ianuarie-iunie 2008, in crestere cu 40,3% comparativ cu perioada similara a anului trecut.

Jucatorii din piata de retail estimeaza ca retailul romaneasca va continua sa creasca cel putin 7-10 ani de acum incolo. Principalul motiv rezida din faptul ca, desi piata de retail modern din Romania a cunoscut o dezvoltare mult mai rapida decat statele vecine sau cele din Vest, comertul modern are o pondere mult mai mica decat in tarile din Europa de Vest, unde ajunge la 99,6% in cazul Frantei si la 94,3% in Spania, din totalul vanzarilor.

„Cred ca vom asista la o evolutie solida a tuturor segmentelor de retail din Romania. Estimarile prevad cresteri constante de doua cifre in urmatorii 7-10 ani, si urmeaza o crestere mai temperata, de o cifra, pentru inca o perioada de 3-4 ani”, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, Dan Sucu, presedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania.

Pana in 2010, comertul modern, care anul trecut a ajuns la un procent de 39% din total, va egala comertul traditional, a estimat si Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania.

In prezent, piata de retail modern este formata in proportie de 30% din hipermarketuri si supermarketuri, urmate de magazinele de discount si unitatile cash&carry, cu o pondere de 5%, respectiv 4% din piata de retail.

25 de magazine deschise in primul semestru din 2008

Companiile de retail prezente pe piata romaneasca au deschis peste 25 de magazine la nivel national, cele mai multe pe segmentul discount si supermarket.

Cel mai semnificativ efort investitional l-a facut Carrefour, care a alocat 80 milioane de euro in primul semestru al anului in deschiderea a 4 hipermarketuri in Suceava, Bucuresti (Vitantis), Pitesti si Arad, ajungand astfel la un numar total de 15 unitati. In plus, compania a remodelat 8 din cele 21 de supermarketuri Artima, preluate anul trecut, redenumindu-le Carrefour Express.

Vanzarile retailerului francez sunt estimate in acest an la 1 miliard de euro, fata de 850 milioane inregistrate in 2007.

Pe locul second in topul investitiilor se afla nemtii de la Kaufland, care au inaugurat in primele 6 luni doua hipermarketuri in Braila si Slatina, cu o investitie medie de circa 8 milioane euro fiecare, in timp ce Real Hypermarket a deschis un magazin in Bucuresti, cu o investitie de peste 22 milioane euro.

Pe segmentul supermarketurilor, Mega Image a preluat supermarketurile La Fourmi, grupul olandez Spar a inaugurat doua supermarketuri la Constanta si Chisineu-Cris, prin investitii totale de peste 2 milioane euro, ajungand la un total de 16 magazine, iar Billa a deschis 2 supermarketuri la Slatina si Bacau.

Pe segmentul discount, Plus Discount a inaugurat 8 magazine noi, pentru care a investit 7,5 milioane euro. La randul sau, MiniMax Discount si-a dublat reteaua de magazine la finele lui iunie 2008 cand opera 16 unitati, fata de perioada similara din 2007, cu investitii de 3 milioane de euro. Totodata, Rewe Romania a inaugurat in primele 6 luni din an 2 magazine Penny Market la Baia Mare si Oradea si un magazin Penny Market XXL la Brasov.

Pe segmentul cash&carry, Selgros Cash&Carry Romania a inaugurat un singur centru de distributie, in urma unei investitii de circa 20 milioane euro. Reteaua a ajuns la 17 unitati, planul de expansiune prevazand un total de 21 de centre in cele mai importante orase ale tarii.

Moga: Salariile romanilor se topesc in retail

Piata de retail a inregistrat in acest an cea mai mare crestere din Uniunea Europeana. Specialistii spun ca performanta are la baza cresterea veniturilor populatiei.

Ciprian Moga, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, organizatie ce reuneste marile companii din retail, printre care Altex, Billa, Bricostore, Carrefour, Diverta, Domo, Flamingo, Mobexpert, Praktiker sau Selgros, a declarat ca formatele de vanzari intrate in Romania s-au pliat pe o cerere in crestere de la an la an.

„Veniturile romanilor au crescut odata cu cresterea economica. Este un fapt incontestabil, iar cresterea salariilor s-a dus in consum, din pacate, avand in vedere efectele negative aferente, iar inflatia reprezinta cel mai mare pericol”, a declarat Moga.

De ce cheltuie romanii atat de mult in supermarketuri? Cercetatorul stiintific Andreea Vass considera ca totul vine din libertatea oferita de cresterea nivelului de trai. Insuficient canalizata spre alte activitati, aceasta s-a resfrant in retail, in consum, care a devenit definitoriu pentru „prosperitatea” mult asteptata.

Asa s-a ajuns ca hipermarketurile din Romania sa realizeze de la an la an profituri cel putin duble si sa investeasca tot mai multi bani in extinderea retelelor in toata tara, a mai explicat cercetatorul.

Mihaela Muresan, directorul de maketing de la Ikea, a declarat ca nu vede nimic rau in acest comportament, atata timp cat discernamantul va dicta in fata impulsului de moment generat de diversele forme de retail din piata romaneasca.

„Consideram acest comportament de consum unul normal, in conditiile in care Romania este inca o piata emergenta, in dezvoltare, in care concurenta nu a devenit inca suficient de intensa, dar cererea de consum si nevoile sunt din ce in ce mai diverse”, a declarat Muresan, pentru DailyBusiness.

Romania, in topul preferintelor marilor retaileri

Romania se situeaza pe locul 3 in topul preferintelor marilor retaileri pentru extindere in urmatorii 2 ani, dupa Rusia si Cehia, potrivit unui studiu efectuat de Cushman & Wakefield in asociere cu ICSC (International Council of Shopping Centres) si Real Estate Publishers.

O pondere de 8% dintre retaileri prefera Romania pentru extindere in urmatorii 2 ani, in timp ce 12%, respectiv 10%, se orienteaza caret tari ca Rusia si Cehia.

Pe de alta parte, Romania s-a clasat pe locul 33 dupa prezenta retailerilor internationali pe piata locala, unde exista deocamdata doar 5% dintre acestia, potrivit studiului international, realizat prin intervievarea a 250 de retaileri din 23 de tari, inclusiv Romania.

In plus, retailerii au estimat ca in Romania se vor deschide peste 100 de magazine noi in urmatorii 5 ani, in timp ce in pietele noi vor fi inaugurate in total 2.900 de magazine, cele mai multe dintre ele in Rusia (580).

Dan Sucu, presedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, a declarat recent, pentru DailyBusiness.ro, ca pe viitor, investitiile in retail se vor derula cu o viteza ceva mai redusa, pentru ca gradul de penetrare al pietei a crescut foarte mult, iar in unele zone, precum marile orase, a ajuns la aproape 100%.

„Deocamdata, vanzarile pe metrul patrat in magazinele de mare suprafata din Romania depasesc media europeana si asemenea investitii sunt in plina implementare sau in faza de proiect in multe locatii. Insa, cu cat creste numarul de magazine de mare suprafata, cu atat scad vanzarile pe metru patrat”, a declarat Dan Sucu.

„Exista zone care au inca nevoie si pot absorbi centre comerciale. Dar, exista si unele orase unde s-au facut investitii agresive in ultimii ani si care nu vor intarzia sa se confrunte cu fenomenul de saturatie si chiar cu acela de set-back, adica de scadere drastica a vanzarilor pe metru patrat. Acest risc exista pentru localitati cum ar fi Cluj, Arad, Oradea, Targu Mures, Timisoara, Suceava”, a mai spus Sucu.

Piata de retail din Romania este in prezent a doua ca marime din Europa Centrala si de Est si a ajuns la circa 40 miliarde euro anul trecut. Valoarea pietei va depasi 100 miliarde euro pana in 2010, daca se va pastra cresterea medie de 50% din ultimii ani, potrivit estimarilor reprezentantilor Carrefour.