Finante-Banci

Romania, fruntasa in UE la decese in accidente auto. Asiguratorii cer masuri pentru cresterea sigurantei rutiere

05 May, 03:15 • Redactia DailyBusiness
După șase luni de la plafonarea tarifelor RCA, numărul de accidente rutiere grave din România este în continuare unul îngrijorător. Siguranța rutieră este la același nivel scăzut, iar România este în continuare în topul țărilor din Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de persoane decedate în accidente rutiere.
Romania, fruntasa in UE la decese in accidente auto. Asiguratorii cer masuri pentru cresterea sigurantei rutiere

Potrivit Uniunii Asiguratorilor, plafonarea tarifelor RCA, începând cu luna septembrie 2016, nu a rezolvat problemele sistemice ale segmentul RCA, ci doar a amânat așezarea pieței pe baze solide și predictibile.

Pornind de la statisticile oficiale care arată atât numărul foarte mare de accidente rutiere, cât și severitatea în creștere a acestora, una dintre soluții identificate de industria de asigurări pentru stabilizarea pieței RCA este adoptarea măsurilor care să conducă la creșterea siguranței rutiere în România.

Cu toate acestea, prevederile Ordonanței de Urgență 54/2016 privind asigurarea RCA nu încurajează comportamentul responsabil în trafic al șoferilor, deoarece schimbarea sistemului bonus/malus a făcut ca diferența dintre prețul poliței RCA pentru un client cu o conduită bună și unul cu daune (strict din aplicarea sistemului bonus/ malus) să nu fie mai mare de 15%, spun asiguratorii.

Conform datelor publicate de ASF, cea mai mare frecvență medie a daunei este înregistrată la nivelul camioanelor deținute de persoane juridice: unul din șase camioane produce în fiecare an un accident (date aferente perioadei 2013-2015).

Astfel, o analiză făcută de UNSAR pe baza informațiilor apărute în presă arată că primele patru luni ale anului 2017 au fost marcate de cel puțin 16 de accidente foarte grave cauzate de vehicule de transport comercial, accidente soldate cu peste 60 de răniți și 16 de persoane decedate. Bineînțeles, acestea reprezintă doar o parte dintre evenimentele întâmplate în această perioadă, numărul real fiind mult mai mare.

În plus, încălcările prevederilor legale de către unele companii de transport din România conduc constant la tragedii, atât pe șosele din țară, cât și din afară granițelor.

De la nerespectarea timpilor de odihnă, la viteza excesivă sau nerespectarea termenelor de realizare a inspecțiilor tehnice periodice, practicile de acest fel aduc prejudicii majore întregii societăți, punând în pericol viețile propriilor șoferi și ale celorlalți participanți la trafic. În plus, acest tip de comportament în trafic afectează reputația companiilor de transport care își desfășoară afacerile în mod responsabil și, din punctul de vedere al industriei de asigurări, duc la creșteri constante ale despăgubirilor acordate în urmă accidentelor, cu impact direct în prețul poliței de asigurare RCA.

UNSAR consideră că, având în vedere implicațiile sociale majore, reducerea numărului de accidente trebuie să fie o responsabilitate a tuturor actorilor implicați și își reiterează deschiderea ca, împreună cu autoritățile, transportatorii, cât și cu toate celelalte părți implicate, să conlucreze pentru identificarea soluțiilor viabile și sustenabile în vederea creșterii nivelului siguranței în trafic.