Romania, tara de buticari. Cum se explica profitabilitatea mica a firmelor locale

02 Jul, 13:13 • Redactia DailyBusiness
IMM-urile din Romania angajeaza aproape la fel de multe persoane ca media UE, dar valoarea adaugata de aceste companii in economie este sub media UE, ceea ce indica o productivitate scazuta a fortei de munca.
Romania, tara de buticari. Cum se explica profitabilitatea mica a firmelor locale

De asemenea, desi cifra de afaceri a
IMM-urilor a reprezentat, in 2012, 58% din valoarea totala a
veniturilor firmelor din Romania, profitul reprezinta doar 32%
relativ la valoarea totala, ceea ce indica o profitabilitate scazuta
a IMM-urilor locale.

O explicatie ar putea fi rata mare a
firmelor care au ca obiect de activitate comertul
(42% dintre
IMM-uri), spun specialistii EY.

Ei adauga ca analizand acesti indicatori devine evident faptul ca nu e suficient sa ne concentram pe cifre ca
numarul de firme create in fiecare an, distributia pe gen si varsta,
densitati la nivel national, pe regiuni geografice sau la nivel rural
versus urban, ci trebuie sa incepem sa ne concentram si pe indicatori
de eficienta si competitivitate in sustinerea acordata IMM-urilor.

„Nu e suficient sa masuram numarul de
firme active in fiecare an, ci si daca sunt competitive”, afirma
Mihaela Matei, coordonator proiect „Antreprenorii vorbesc:
Barometrul antreprenoriatului romanesc”, EY Romania

Iar acesti indicatori se vor imbunatati
atunci cand gradul de educatie antreprenoriala va creste si atunci
cand nu se va mai discuta atat de mult despre IMM-uri, ci mai ales
despre motorul lor, antreprenorii.

Pentru a fi competitivi, acestia vor
trebui sa stie intr-o masura din ce in ce mai mare cum sa isi aleaga
angajatii potriviti, ce indicatori financiari sa urmareasca, de ce
este nevoie de un business plan sau de construirea unui brand, iar
exemplele pot continua.

Aceasta nevoie este recunoscuta in
primul rand chiar de antreprenori, care considera ca al doilea cel
mai important obstacol in dezvoltarea unei afaceri in Romania este
lipsa educatiei antreprenoriale (conform Barometrului
antreprenoriatului romanesc 2013, realizat de EY).

In Romania, rata de ocupare a
persoanelor aflate intre 20-64 de ani este de doar 63,9%, sub media
Uniunii Europene (EU27), conform datelor Eurostat pe anul 2013. Tot
in Romania, cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare reprezinta
0,49% din PIB (nivelul anului 2012, conform Eurostat), mult sub media
UE de 2,1%.

De asemenea, 42% dintre romani traiesc
cu riscul saraciei sau al excluziunii sociale, iar 30% din populatie
traieste in conditii de saracie severa, de trei ori mai mult decat
media UE27.

Acestia sunt trei din cei cinci
indicatori care sunt urmariti in strategia de crestere a Romaniei,
parte din strategia Europe 2020, si sunt cei trei indicatori in care
antreprenorii pot ajuta prin crearea de locuri de munca, prin
investitii in cercetare si dezvoltare si prin dezvoltarea de afaceri
sociale si prin initiativa, primul factor al schimbarii.

Citeste si Visa: Realitatea din Romania este crunta. 80% din platile IMM-urilor sunt in numerar