Finante-Banci

Service-urile auto cer ASF amendarea cu zeci de mii de euro a societatilor de asigurari

18 Aug, 16:42 • Redactia DailyBusiness
Asociatia societatilor de service auto independente (ASSAI) solicita Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) amendarea cu zeci de mii de euro a companiilor de asigurari care inregistreaza intr-o luna peste 50 de reclamatii intemeiate.
Service-urile auto cer ASF amendarea cu zeci de mii de euro a societatilor de asigurari

ASSAI a transmis ASF un set de 12 propuneri privind
modificarea normei de solutionare a reclamatiilor, iar una dintre propuneri
vizeaza criterii clare si transparente de sanctionare a societatilor de asigurari
in functie de numarul de reclamatii intemeiate.
 
 
 

Astfel, asociatia societatilor de service auto independente
propune sanctionarea cu amenda de 20.000 de euro a asiguratorilor cu 51-150 de
reclamatii intemeiate pe luna, amenda de 40.000 de euro pentru 151-300 de
reclamatii, amenda de 70.000 de euro pentru 301-500 de reclamatii si retragerea
licentei pentru 30 de zile in cazul in care numarul reclamatiilor depaseste
500.
 
 
 

Potrivit ASSAI, la inceputul lunii august, numarul reclamatiilor
on-line in domeniul asigurarilor a depasit 85.000.
 
 
 

“ASF a supus dezbaterii un proiect de norma privind
procedura de solutionare a petitiilor in cazul daunelor auto, dar care in forma
actuala este incomplet, fara substanta si nu este corelat cu situatia actuala a
pietei de asigurari si cu asteptarile asiguratilor romani”, a declarat Cristian
Muntean, presedintele ASSAI.
 
 
 

Cele 12 propuneri ASSAI transmise ASF sunt urmatoarele:
rubrica de “Reclamatii petenti” va avea caracter permanent pe prima pagina a
site-ului societatii de asigurari, informarea clientilor in momentul achizitiei
unei polite de asigurari RCA sau/si CASCO cu privire la numarul de reclamatii inregistrate
de catre societatea de asigurari, modificarea continutului rezolutiei transmise
de catre ASF catre petenti, asumarea raspunderii de catre ASF pentru raspunsurile
transmise catre petenti, criterii clare si transparente de sanctionare a societatilor
de asigurari in functie de numarul de reclamatii intemeiate, sanctiuni clar
specificate in cazul incalcarii prevederilor din propunerea de norma, asumarea
raspunderii de catre ASF pentru politele de asigurare facultativa, protejarea
persoanelor juridice abuzate de catre asiguratori, termenele de raspuns din
partea ASF catre petenti sa nu depaseasca 30 de zile si sa nu poata fi
prelungit, numarul de reclamatii inregistrate la ASF sa fie contorizate si afisate
pe site-ul institutiei in permanenta, pentru fiecare asigurator in parte,
aplicatia on-line de petitii sa permita atasarea de documente, doar anumite campuri
sa fie obligatorii de completat in momentul formularii unei reclamatii on-line.
 
 
 

“Actuala propunere a ASF de modificare a normei privind solutionarea
reclamatiilor continua sa protejeze mai curand firmele de asigurari si nu
asiguratii romani”, precizeaza presedintele ASSAI.
 
 

Companiile de asigurari vor trebui sa aiba desemnat din cadrul
societatii un colectiv de analiza si solutionare a petitiilor, sa detina si sa
mentina operational si un sistem on-line de primire a petitiilor de la petenti,
potrivit unui proiect de norma al ASF privind procedura de solutionare a petitiilor
referitoare la activitatea asiguratorilor si intermediarilor in asigurari.  
 
 

Conducerea executiva a asiguratorilor si intermediarilor in
asigurari si coordonatorul colectivului de analiza si solutionare a petitiilor
sunt direct raspunzatori de buna organizare si desfasurare a activitatii de
primire, evidentierea si rezolvarea petitiilor ce le sunt adresate, legalitatea
solutiilor adoptate si de respectarea conditiilor de asigurare, in cazul asigurarilor
facultative, si de comunicarea solutiilor adoptate in termenul legal catre ASF si/sau
catre petenti, dupa caz, prevede proiectul de norma.
 
 

In vederea solutionarii corespunzatoare si in termenul legal
a petitiilor care le sunt adresate atat direct, cat si prin intermediul ASF,
asiguratorii au obligatia sa detina proceduri scrise de primire si solutionare
a petitiilor atat la sediul central al asiguratorului, cat si la sediile
teritoriale ale acestuia, mentioneaza proiectul.
 
 

Societatile care aduc modificari procedurilor existente au obligatia
de a le transmite ASF, insotite de decizia de aprobare, in termen de 30 de zile
de la aprobarea modificarii lor. Procedurile de solutionare a petitiilor,
informatiile despre modalitatile de rezolvare pe cale amiabila a acestora,
precum si informatiile referitoare la adresa de e-mail si numarul de telefon
unde se pot solicita informatii despre stadiul rezolvarii petitiilor trebuie sa
fie permanent accesibile publicului la sediu si pe site-ul asiguratorilor.
 
 

De asemenea, companiile de asigurari au obligatia sa detina si
sa mentina un registru unic de petitii in format electronic, pe an
calendaristic, in care sa inregistreze cronologic, in ordinea primirii, fara ca
numerele de inregistrare atribuite sa se repete, toate petitiile inclusiv cele
primite la sediile teritoriale, indiferent de modalitatea de primire a
acestora: prin registratura, prin posta electronica, prin sistemul on-line.
 
 

Companiile de asigurari trebuie sa raspunda la fiecare petitie
primita direct de la petent in termen de maximum 30 de zile de la data inregistrarii
petitiei, indiferent daca solutia este favorabila sau nefavorabila, si sa
transmita electronic, in format .pdf, pentru fiecare solicitare primita de la
ASF, in termen de maximum 10 zile sau in termenul precizat in mod expres,
documentele justificative.
 

“In cazul in care din analiza notei de fundamentare intocmite
de catre colectivul de analiza si solutionare a petitiilor, transmisa ASF,
rezulta ca prin solutia adoptata nu sunt respectate drepturile asiguratilor /
persoanelor pagubite sau se constata intarzierea nejustificata a transmiterii
documentatiei solicitate, fapt care poate conduce la nesolutionarea in termenul
legal a petitiilor, Autoritatea de Supraveghere Financiara adopta, individual
sau cumulativ, urmatoarele masuri: comunica asiguratorilor si intermediarilor in
asigurari in cauza punctul sau de vedere privind solutionarea aspectelor
semnalate in petitii si dispune reanalizarea, in regim de urgenta, in
conformitate cu dispozitiile legale, a solutiei comunicate Autoritatii de
Supraveghere Financiara si/sau petentului; efectueaza un control inopinat
asupra modului de rezolvare a aspectelor semnalate in petitii de catre asiguratorul
si intermediarul in asigurari in cauza si aplica masurile sanctionatorii pentru
incalcarea prevederilor legale”, se mai spune in proiectul de norma al ASF,
citat de Agerpres.