Sfaturi pentru atragerea de fonduri europene de la consultantul London Olympics

20 Mar, 00:07 • Redactia DailyBusiness
Romania ar putea atrage mai multi bani europeni in perioada 2014-2020 daca ar externaliza serviciile de management al programelor operationale catre consultanti cu experienta internationala. DailyBusiness.ro prezinta sfaturile reprezentantilor companiei care a asigurat managementul de program pentru proiecte precum London Olympics si Canalul Panama.
Sfaturi pentru atragerea de fonduri europene de la consultantul London Olympics

Jeni Ionita, director general, Halcrow
Romania, parte a CH2M HILL, spune ca o poveste de succes cum ar putea fi
absorbtia fondurilor UE are multe ingrediente care trebuie sa se
gaseasca in produsul final cum ar fi:

1) Stabilirea prioritatilor de
finantare
: avand in vedere ca vorbim de fonduri europene, ar trebui
sa intelegem cum contribuie un anumit proiect de transporturi la
imbunatatirea circulatiei de marfuri si persoane in spatiul comun
European. Aceasta prioritizare se stabileste intr-un Master Plan
national pentru transporturi sau in Programul Operational Sectorial
de Transporturi. Cu cat aceste documente strategice sunt produse mai
devreme si acceptate de partenerii europeni, cu atat mai mult timp
avem pentru pregatirea fiecarui proiect si executia lucrarilor in
interiorul ciclului de finantare.

[img=4727]Jeni Ionita[/img] 2) Pregatirea proiectelor: in special
studiul de fezabilitate (SF) trebuie sa fie realizat intr-un interval
de timp suficient care sa asigure analiza alternativelor tehnice,
impactul potential asupra mediului si apoi calculul riguros al
beneficiilor si al costurilor asociate, astfel incat decizia privind
alegerea alternativei optime sa se ia pe baza unor informatii
riguroase. Din pacate, cel mai adesea in ciclul de implementare a
unui proiect, se taie din timpul de pregatire a SF-ului, ceea ce muta
problemele in fazele urmatoare de proiectare sau, mai rau, chiar in
executia lucrarilor.

3) Achizitia terenurilor necesare
executarii lucrarilor de transporturi: deoarece un proiect de drum
sau de cale ferata intersecteaza zeci sau sute de proprietati de-a
lungul traseului, achizita de teren reprezinta un factor determinant
in a decide daca un proiect se poate executa sau nu, cu ce costuri se
poate executa si in ce interval de timp terenul necesar poate fi
achizitionat. De aceea analiza necesarului de teren trebuie sa fie
minutioasa si bugetul necesar achiziei de teren trebuie previzionat
si asigurat din timp.

4) Calitatea studiilor de teren: un
drum sau o cale ferata se intinde pe zeci sau sute de km, traverseaza
diferite forme de relief si descarca incarcarile pe o structura
geologica variata. De aceea studiile topografice, geotehnice,
hidrologice, analiza stabilitatii terenului, studiile arheologice si
expertizele tehnice pentru structurile existente trebuie realizate la
faza de analiza a fezabilitatii si completate la fazele ulterioare de
proiectare cu mare atentie. Utilizarea unor studii mai vechi sau o
analiza insuficienta a condititiilor de teren in timpul proiectarii
nu face decat sa transfere probleme majore in executie care au ca
rezultat cresterea costurilor din contractele de executie sau chiar
anularea acestor contracte, din cauza litigiilor.

5) Calitatea documentatiilor de atribuire
pentru achizitia de servicii de proiectare sau executie lucrari:
licitatiile din domeniul transporturilor sunt lansate cel mai adesea
pe baza criteriului “pretul cel mai scazut” sau, si mai rau, se
introduce si timpul, ca factor de evaluare, ceea ce contribuie la
“patologia” descrisa mai sus, a proiectelor executate in graba.
Termenii contractuali sunt cel mai adesea dezechilibrati, cu o
expunere totala de riscuri pentru prestatorul de servicii sau
antreprenorul de lucrari, ceea ce nu creeaza acea relatie de
parteneriat profesional necesara in scopul realizarii cu succes a
proiectului sau a lucrarii de infrastrcutura de transporturi
respective.

6) Asigurarea finantarii de catre
Beneficiar
: deoarece proiectele de transporturi se intind ca executie
de-a lungul unui numar de ani, bugetul necesar trebuie asigurat in
fiecare an de catre Beneficiar. Intreruperea finantarii pe parcursul
executiei lucrarilor conduce la costuri suplimentare sau chiar la
rezilierea contractelor.

7) Organizatiile de control si audit sa
aiba o abordare unitara
: exista in sistemul de administrare a
fondurilor europene credinta ca cel controlat este vinovat din start
si ca cel care controleaza trebuie sa gaseasca ceva, ca sa-si
justifice misiunea. Fiecare controlor are o opinie proprie despre ce
este bine si ce este rau si, adesea, unitatile de masura pentru
decizii luate pe spete similare, au fost contradictorii. Ar trebui sa
fie o voce unitara in sistemul din Romania si cred ca Ghidul privind
riscurile din achizitii si implementare contracte publicat de
Ministerul Fondurilor Europene in iunie 2013 este un pas important
pentru abordarea unitara atat de catre autoritatile de implementare
cat si de cele de control a modului cum sunt utilizate fondurile
europene. 

In plus fata de ingredientele mentionata mai spus, directorul general al Halcrow Romania sugereaza externalizarea
serviciilor de management al programelor operationale catre
consultanti cu experienta internationala.

„In acest mod, proiectele
inrudite dintr-un Program Operational pot fi administrate intr-o
maniera unitara in scopul obtinerii obiectivelor comune de program
sau/si agreeate cu Uniunea Europeana”, explica Jeni Ionita.

Halcrow Romania face parte din CH2M HILL, care exceleaza in
Management de Program si aspira la pozitia de “Numarul 1 Mondial”: London Olympics sau Canalul Panama sunt doua exemple din portofoliul companiei cunoscute la nivel international, care numai printr-un
management de program adecvat si-au putut atinge obiectivele de timp
si de buget. 

Daca atunci cand vom trage linie, in decembrie 2015, vom constata ca nu am reusit sa utilizam toate
fondurile europene pentru dezvoltarea infrastructurii de
transporturi, cred ca fiecare dintre “ingredientele” mentionate
mai sus va avea o anumita pondere in rezultatul final, spune Jeni Ionita.

„Cu siguranta
autoritatile romane sau Comisia Europeana vor angaja firme
specializate pentru o analiza ex-post privind eficienta utilizarii
fondurilor europene si vor publica rapoartele respective in media”, conchide directorul general al Halcrow Romania.

Rata de absorbtie curenta a fondurilor structurale si de coeziune era de aproximativ 34% la sfarsitul lunii ianuarie 2014, potrivit datelor Ministerului Fondurilor Europene.

Rata de absorbtie curenta la nivelul
POS Mediu era de 27% la finalul lunii ianuarie 2014, suma solicitata fiind de aproape 1,2 miliarde de euro.

La nivelul POS Transport, rata
de absorbtie curenta era peste 31% la sfarsitul lunii ianuarie
a.c., suma solicitata spre rambursare fiind de peste 1,38 miliarde
de euro.

Daca doriti sa aflati mai multe informatii, doamna Jeni Ionita va fi prezenta la conferinta „Pregatire 2014-2020-Studii de caz, Probleme, Solutii, Oportunitati”, care va avea loc pe data de 25 Martie, la Bucuresti.

Pentru detalii va rugam accesati http://www.concordcom.ro/Evenimente/Pregatire-2014_2020 sau solicitati informatii la e-mail: [email protected]. 

Evenimentul, organizat de DailyBusiness.ro si Concord Communication, reuneste autoritatile publice locale, cei mai buni consultanti, reprezentanti ai societatilor de avocatura, societatilor de proiectare si constructii si nu numai. Conferinta ofera participantilor oportunitatea de a cunoaste proiecte de succes realizate din fonduri europene, abordarea manageriala a acestora, problemele intampinate si solutiile adoptate. 

Citeste si:
Romania a avut cea mai scazuta rata de utilizare a fondurilor europene in perioada 2007-2013 
Esti tanar antreprenor si vrei finantare europeana? Cum poti invinge birocratia