Top 3 greseli de incepator. Cum sa eviti falimentul firmei

20 Aug, 15:09 • Redactia DailyBusiness
Actuala conjunctura economica nu trebuie sa opreasca pe nimeni sa porneasca o afacere. Sansele de succes raman la fel de mari, daca planificarea de business merge pe scenariul realist-pesimist privind mediul economic si se actioneaza in consecinta. Vezi topul greselilor care duc start-up-urile in faliment si ce solutii au tinerii intreprinzatori, in conditiile economice actuale.
Top 3 greseli de incepator. Cum sa eviti falimentul firmei

Mirela Serban, managing partner R&M Audit Contabilitate atrage atentia asupra celor mai importante greseli care conduc intr-un final la intrarea in faliment a start-up-urilor:

– Managementul defectuos al cash-flow-ului, care este cauza responsabila pentru majoritatea falimentelor inregistrate de catre firmele ‚tinere’, aflate in primul an de activitate

– Nerealizarea sau realizarea defectuoasa a strategiei si planificarii de marketing

– Implicatiile necunoasterii la timp a tuturor elementelor legale, contabile, fiscale si de resurse umane implicate in business-ul respectiv.

In ultimii ani, atat in cadrul unor campanii publice, cu parteneri media, cat si in particular, ca politica generala de companie, R&M Audit Contabilitate s-a implicat in proiecte ce vizau firmele ‚tinere’.

„Multi intreprinzatori cauta initial o idee de afaceri ‚geniala si unica’, ‚o inventie’ etc. De fapt s-a dovedit ca ideea valoreaza mai putin decat modul in care aceasta este pusa in practica”, a precizat Mirela Serban.

Foarte putini intreprinzatori incep un business avand la baza un plan de afaceri, spun reprezentantii R&M Audit Contabilitate, desi un plan de afaceri este un instrument foarte util, care ii ajuta ‚sa vada’ business-ul, sa deseneze ‚o harta’ a acelei afaceri si sa inteleaga unde si cum pot ajunge, ce le trebuie pentru aceasta etc.

“Si mai putini intreprinzatori stiu sa genereze o proiectie de cash-flow, astfel incat sa intrevada pe un anumit interval de timp cum vor evolua sumele pe care le vor avea de plata (la stat si la furnizori), cum si cand trebuie acoperite etc.”, a mai spus Serban.

„Faptul ca nu stiu nu este o problema daca insa nu se intereseaza la cei care stiu – atunci pot avea o problema”, a adaugat aceasta.

Desigur, ar fi bine ca business planul si proiectiile financiare sa fie realizate de catre specialisti, dar pot fi utilizate si forme intuitive si mai putin elaborate.

Dupa ce ia hotararea de a infiinta o firma, un intreprinzator ar trebui sa faca doua lucruri decisive pentru primul an de viata al business-ului respectiv: sa contacteze un avocat si o firma de contabilitate, pentru a cunoaste din start principalele obligatii legale, contabile si fiscale care ii revin sau care l-ar avantaja.

„Va infiinta un SRL, o Intreprindere Individuala sau o Microintreprindere? Cum, cand si cat trebuie sa plateasca impozit pe venit? Va avea tranzactii comunitare? Daca da – ce trebuie sa considere? Salariati? Punct de lucru? Trebuie o casa de marcat? Majoritatea nu stiu multe lucruri si este normal, dar este esential sa se informeze din start”, a mentionat Mirela Serban.

In acest sens, ea a dat exemplul unor cazuri in care firma functiona de ceva timp avand vanzari directe catre populatie: Se chinuiau sa administreze situatia bonurilor de la casa de marcat desi, serviciile fiind prestate prin deplasare la diversi clienti (servicii de instalare, reparatii la domiciliul clientului), conform legii, nu era necesara o casa de marcat.

In topul recomandarilor consultantilor R&M Audit Contabilitate pentru intreprinzatori se afla, de asemenea, eliminarea costurilor care nu sunt absolut necesare, achizitionarea cat mai multor produse si servicii in sistem barter, precum si angajarea personalului specializat, care sa permita derularea business-ului in conditii de buna calitate.

Consultantii R&M Audit Contabilitate considera ca principalul avantaj pe care il au cei care lanseaza o noua afacere in aceasta perioada este ca au posibilitatea de a evalua din start toate greutatile economice si financiare ale mediului in care evolueaza, le pot lua in calcul de la inceput si pot planifica business-ul in consecinta.
 
„A sti este elementul vital intr-un business, iar cei care intra in prezent in lumea antreprenoriatului nu pot fi luati prin surprindere de criza din Europa, nu au de ce sa aiba palpitatii privind cursul euro-leu (caci am vazut ce variatii poate avea), nu au iluzia ca isi vor incasa facturile in termen de 3 zile (intrucat se cunosc intarzierile) si nu se asteapta ca actualul cadru legislativ si fiscal sa ramana neschimbat macar un an”, a mai precizat Mirela Serban.

Noii intreprinzatori cunosc toti acesti factori de risc si au avantajul de a putea planifica modul in care sa o ia de la zero, tinand cont de cele mai excentrice evolutii posibile.

Infiintata in anul 2000, R&M Audit –Contabilitate activeaza pe piata serviciilor de audit, consultanta fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.

Compania numara peste 200 de clienti din agricultura, asigurari, brokeraj, comert, constructii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, productie, publicitate, turism si 300 de puncte de lucru.