Finante-Banci

Visul accizei suplimentare: Vanzarile de carburanti s-au prabusit in prima luna de aplicare

04 Jun, 10:56 • Redactia DailyBusiness
Comertul intern cu motorina si benzina a scazut cu peste 16% in aprilie, prima luna de aplicare a accizei de 7 eurocenti/litru, pentru ca transportatorii au ales tarile vecine cand si-au alimentat camioanele si autocarele. Consecinta: incasarile din aceasta sursa au scazut in loc sa creasca.
Visul accizei suplimentare: Vanzarile de carburanti s-au prabusit in prima luna de aplicare

Marii transportatori au avertizat, inca
dinainte ca Guvernul sa aplice acciza suplimentara, ca vor pleca
peste granita sa alimenteze, combustibilul din Romania urmand sa
devina mai scump decat in tarile vecine. Din calculele lor a reiesit
ca, in urma acestui „exod“ al consumatorilor, daca reducerea
consumului intern ar fi mai mare de 13,5%, s-ar anula practic plusul
castigat la buget de pe urma noii accize.

Iata ca, in aprilie, reducerea
consumului intern a fost de peste 16%. „Este firesc si natural ca,
daca firmele au identificat un carburant mai ieftin in tarile vecine,
sa mearga si sa alimenteze de acolo. Mai ales in conditiile in care
nu avem inca normele metodologice pentru restituirea de 4
eurocenti/litru promisa. Atentie, nu consumul nostru a scazut,
ci vanzarile interne de carburanti“, a declarat Radu Dinescu,
secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor din
Romania (UNTRR), citat de Adevarul.

Intre timp, guvernul Ponta viseaza sa faca autostrazi din acciza suplimentara. Ministrul Transporturilor, Dan Sova, sustinea spre sfarsitul lunii mai ca tronsonul de autostrada Targu Neamt-Targu Mures ar putea fi realizat din banii obtinuti din acciza la combustibili, introdusa la 1 aprilie, apreciind ca lucrarile ar putea fi terminate pana la inceputul anului 2019. 

„Tronsonul Targu Mures-Targu Neamt costa foarte mult si este si foarte dificil de facut, pentru ca este prin munte. Am propus premierului si vom analiza in guvern ca finantarea sa fie asigurata din acciza introdusa la 1 aprilie. Din acciza se ajunge la incasari anuale de 500 de milioane de euro. Este foarte posibil sa introducem aceasta bucata de autostrada pe acciza”, a declarat  Sova.

In plus, Sova, a  mai anuntat recent ca tronsonul Nadasel – Suplacu de Barcau din viitoarea Autostrada Transilvania , cu o lungime de 93 de kilometri, va fi primul finantat integral din acciza majorata.