Internet/New Media

CE: România se situează deasupra mediei UE în privința accesului la Internet de mare viteză

26 Feb, 10:08 • Redactia DailyBusiness
Comisia Europeană a publicat joi, 25 februarie, Raportul DESI (Indicele Economiei și Societății Digitale privind evoluția statelor membre UE, în domeniul digital).
CE: România se situează deasupra mediei UE în privința accesului la Internet de mare viteză

Potrivit Raportului DESI, România face parte din grupul
țărilor aflate într-o fază de recuperare a decalajelor digitale (LV,CY, IT, HR,
SI). România se situează deasupra mediei UE în privința accesului la Internet
de mare viteză, rețelele naționale putând oferi viteze de 30Mbps, pentru 72%
dintre gospodării, media UE fiind de 71%. În raportul Comisiei, se menționează
că România a făcut cele mai mari progrese în domeniul conectivității,
clasându-se pe locul 23, în rândul statelor membre.

În prezent, 59% dintre
abonamentele la internet fix sunt abonamente la conexiuni rapide de internet,
față de 54%, în anul 2013, ceea ce plasează România pe locul al doilea, din
acest punct de vedere, potrivit documentului.

Raportul Comisiei Europene relevă faptul că 32% dintre români nu au utilizat
niciodată internetul și doar 26% dintre cetățeni dețin competențe digitale de
bază, iar cel mai mic procent este legat de încrederea scăzută în utilizarea
internetului și a serviciilor online dar și în ceea ce privește competențele
digitale și prezența online. Implementarea proiectului RO-NET presupune
introducerea de rețele de ultimă generație, ceea ce va conduce la ridicarea
gradului de acoperire cu rețele de bandă largă.

În schimb, România este pe poziția 28 și are un scor de
0,35, în materie de dezvoltare și utilizare a serviciilor digitale, media
europeană fiind 0.52. Un trend interesant este acela că, deși românii sunt
activi pe rețelele de sociale, ei au o încredere foarte scăzută în utilizarea
serviciilor de online banking (9.6%), și cumpărături online (18%) – acesta
fiind o provocare căreia va trebui ca societatea noastră să îi răspundă, pentru
că o economie digitală este alimentată de încrederea cetățenilor în serviciile
online.

Comisia Europeană consideră că România „mai are multe de făcut pentru a
avea o economie digitală, în care mediul de afaceri să beneficieze de toate
oportunitățile oferite de tehnologiile digitale, mai ales în materie de
productivitate si eficiență”.
Raportul DESI atrage atenția că intreprinderile românești
vor avea dificultăți în a concura pe piața globală digitală, dacă nu vor
utiliza mai mult aplicațiile de comerț electronic și cloud computing. Doar 7,4%
dintre IMM-uri vând online în România și doar 1,9% dintre acestea vând online
în alte state membre.

O altă temă importantă prezentată în raport se referă la serviciile oferite de autoritățile publice, unde România trebuie să facă progrese. În acest sens, proiectele lansate de MCSI vizează tocmai livrarea digitală, prin proiecte de e-guvernare, a cât mai multor servicii, care să răspundă nevoilor cetățenilor cât și a mediului de afaceri, conform Strategiei naționale privind Agenda Digitală pentru România. Accelerarea implementării și calitatea proiectelor europene va ajuta la poziționarea mai bună a României, în viitor.

Raportul DESI