Internet/New Media

Cod de conduita pentru furnizarea serviciilor cu valoare adaugata prin telefon

20 Aug, 13:07 • Redactia DailyBusiness
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a adoptat Codul de conduita care reglemeneaza modalitatea de utilizare a numerelor nationale scurte interne si a codurilor scurte SMS/MMS folosite pentru jocuri, concursuri si diverse servicii oferite prin intermediul telefoanelor mobile.
Cod de conduita pentru furnizarea serviciilor cu valoare adaugata prin telefon

Codul se aplica furnizorilor de retele
publice de comunicatii electronice si furnizorilor de servicii cu
valoare adaugata si aduce, printre altele, masuri suplimentare de
protejare a utilizatorilor, pentru a evita abuzurile sau fraudele
asociate accesarii serviciilor cu valoare adaugata. 

Prin apelarea si transmiterea de
SMS-uri catre un numar scurt format din 3-5 cifre sau prin raspunsul
la un SMS primit de la un astfel de numar, utilizatorii solicita sau
se aboneaza la servicii de continut pentru care, in general, sunt
taxati suplimentar.

Aceste numere sunt alocate de catre
furnizori in retelele proprii, serviciile cu valoare adaugata fiind,
de regula, furnizate de terti, care utilizeaza reteaua pentru
asigurarea accesului utilizatorilor la continutul furnizat si
incasarea tarifului aferent.

Apelurile sau mesajele prin care
utilizatorii solicita suport tehnic, imagini si sunete speciale
pentru telefonul mobil (ringtones), informatii, plata unor servicii
sau produse, horoscop, concursuri si jocuri sau anumite aplicatii ce
pot fi descarcate pe telefonul mobil nu sunt scazute din minutele sau
SMS-urile incluse in abonamente/ extraoptiuni, fiind, de cele mai
multe ori, taxate cu un tarif mai mare decat cel practicat pentru un
apel/SMS in retea.

In plus, sunt situatii cand utilizatorii se
aboneaza la astfel de servicii prin transmiterea unui singur SMS
catre un numar scurt, fiind ulterior taxati in mod recurent.

Codul de conduita adoptat de ANCOM a
fost elaborat in cadrul unui proces de colaborare si consultare cu
reprezentantii industriei telecom si detaliaza informatiile pe care
furnizorii de servicii de telefonie au obligatia sa le puna la
dispozitia utilizatorilor cu privire la caracteristicile si tarifele
aplicate pentru serviciile oferite prin intermediul numerelor
nationale scurte interne, astfel incat utilizatorii sa detina
informatiile de care au nevoie la accesarea acestor servicii pentru a
evita taxarea nedorita.

De exemplu, utilizatorii trebuie sa
primeasca informatii clare despre tariful aplicabil si modalitatea de
tarifare a apelului sau a mesajelor SMS/MMS de fiecare data cand li
se comunica numarul sau codul scurt aferent serviciului cu valoare
adaugata, precum si la momentul initierii serviciului.

In cazul
serviciilor furnizate prin SMS/MMS recurente, utilizatorii vor fi
informati asupra faptului ca taxarea ulterioara se va realiza fara a
mai fi necesare alte actiuni din partea lor, dar si asupra
mecanismului de dezabonare. Detaliile privind consumul de servicii cu
valoare adaugata oferite prin intermediul numerelor si codurilor
scurte se vor regasi si in factura detaliata emisa abonatilor de
catre furnizor.

Codul de conduita a fost adoptat de
Autoritate prin Decizia nr. 1131/2014 privind adoptarea Codului de
conduita pentru utilizarea numerelor nationale scurte interne si a
codurilor scurte SMS/MMS in urma procesului de consultare publica,
prevederile sale fiind obligatorii pentru toti furnizorii de retele
publice de comunicatii electronice care utilizeaza sau asigneaza
numere nationale scurte interne sau coduri scurte SMS/MMS.

Decizia va
fi transmisa spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei si va
intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii, cu exceptia
prevederilor din Cod care necesita un interval mai mare pentru a fi
implementate de furnizori, precum cele referitoare la informarea
utilizatorilor, care intra in vigoare in termen de 12 luni de la
aceasta data, fiind necesara modificarea contractelor in vigoare
dintre operatorii telecom si furnizorii de servicii cu valoare
adaugata.