Internet/New Media

Cum vrea ANCOM sa-i protejeze de abuzuri pe romanii care suna la „8989”

17 Jun, 16:55 • Redactia DailyBusiness
ANCOM propune industriei telecom un Cod de conduita pentru utilizarea numerelor nationale scurte interne si a codurilor scurte SMS/MMS pentru servicii cu valoare adaugata.
Cum vrea ANCOM sa-i protejeze de abuzuri pe romanii care suna la 8989

Autoritatea Nationala pentru
Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a lansat marti o consultare publica pe marginea unui
proiect de Cod de conduita care va reglementa modalitatea de folosire a numerelor nationale scurte
interne si a codurilor scurte SMS/MMS utilizate pentru servicii cu valoare adaugata, precum informatii,
divertisment, aplicatii, concursuri sau plata unor servicii/
produse. 

Codul aduce masuri
suplimentare de protejare
a utilizatorilor finali care acceseaza
aceste servicii.

In elaborarea Codului de conduita,
ANCOM a avut in vedere modele de buna practica urmate la nivel european pentru a evita
abuzurile sau fraudele
asociate furnizarii serviciilor cu valoare adaugata oferite prin numerele sau
codurile scurte, acestea fiind furnizate, de regula, la tarife mai mari decat cele normale din interiorul
retelei.

Codul stabileste, printre altele,
modalitatile de informare a abonatilor cu privire la caracteristicile
si tarifele aplicabile acestor
servicii.

Astfel, de fiecare data cand li se comunica numarul sau
codul scurt aferent serviciului cu valoare
adaugata, precum si la momentul initierii serviciului, utilizatorii trebuie sa primeasca informatii clare
despre tariful aplicabil si modalitatea de tarifare a apelului sau a mesajelor SMS/MMS.

In cazul
serviciilor furnizate prin SMS/MMS recurente, utilizatorii vor fi informati asupra faptului ca taxarea
ulterioara se va realiza fara a mai fi necesare alte actiuni din partea acestora, dar si asupra
mecanismului de dezabonare.

Detaliile privind consumul de servicii cu valoare adaugata oferite prin
intermediul numerelor si codurilor scurte se vor regasi si in factura
detaliata emisa abonatilor de catre
furnizor.

Totodata, Codul prevede o serie de
criterii de clasificare a categoriilor de servicii cu valoare adaugata furnizate prin intermediul
numerelor scurte sau al codurilor scurte in functie de continutul respectivelor servicii, tariful
aplicat, modul de tarifare si categoria de varsta a publicului-tinta,
rezultand subdomenii precum servicii
asociate unor activitati de marketing, servicii de tip premium, servicii de microplati, servicii
caritabile.

Este urmarita astfel protejarea suplimentara a
utilizatorilor finali pentru anumite categorii de
servicii care pot pune probleme deosebite, precum serviciile cu tarifare recurenta.

Codul urmareste si gestionarea
armonizata a numerelor nationale scurte interne si a codurilor scurte SMS/MMS, pentru a asigura pe cat
posibil utilizarea aceluiasi numar national scurt intern sau a aceluiasi cod scurt pentru acelasi
serviciu cu valoare adaugata
, in retele diferite.

Numerele nationale scurte interne
stabilite prin Decizia presedintelui ANCOM nr. 377/2013 privind utilizarea numerelor nationale
scurte interne si a codurilor scurte SMS/MMS au forma 12vx(y),
14vx(y), 15vx(y), 83vx(y), 84vx(y), 88v(x), 96vx(y), 97vx(y), 98vx(y)
si 99vx(y) si sunt utilizate pentru furnizarea unor
servicii cu valoare adaugata sau a unor servicii specifice de retea.

Suplimentar fata de numerele
nationale scurte interne, prin prezentul Cod de conduita au fost stabilite codurile scurte ce
permit furnizarea serviciilor cu valoare adaugata sau a serviciilor specifice de retea exclusiv prin
intermediul SMS/MMS.

Atat numerele scurte cat si codurile scurte SMS/MMS sunt utilizate sau asignate de
catre furnizori in retelele proprii.

Serviciile cu valoare adaugata sunt, de regula, furnizate de
terti, care utilizeaza reteaua ca platforma pentru furnizarea continutului si incasarea platii pentru
acesta de la utilizatori.

Codul de conduita a fost elaborat ca
urmare a adoptarii de catre ANCOM in cursul anului 2013 a unui set de decizii care au modificat
si actualizat cadrul de reglementare in domeniul resurselor de numerotatie si al resurselor tehnice
asociate, cu introducerea numerelor nationale scurte interne si a codurilor scurte SMS/MMS ca noi
categorii de resurse de numerotatie.

Codul de conduita a fost elaborat de un grup de lucru format din
reprezentanti ANCOM si ai furnizorilor de retele publice de comunicatii electronice care utilizeaza
sau asigneaza numere nationale scurte interne sau coduri scurte SMS/MMS.