Internet/New Media

Esti nemultumit de operatorul telecom? Vezi cum scapi de taxa de reziliere a contractului

11 Jul, 00:07 • Redactia DailyBusiness
Marii operatori de telefonie mobila din Romania impun clientilor mai multe conditii in cazul in care acestia vor sa renunte la contracte inainte de termenul de expirare, inclusiv plata unor taxe de reziliere. Considerate abuzive, trebuie sa stii ca de aceste taxe poti scapa. Vezi ce spun specialistii.
Esti nemultumit de operatorul telecom? Vezi cum scapi de taxa de reziliere a contractului

„In primul rand aceasta taxa este o
clauza abuziva. In practica, lucrurile stau simplu: operatorul
trebuie anuntat din timp de faptul ca vrei sa denunti contractul
incheiat, si anume cu 30 de zile inainte de perioada de la care vrei
sa inceteze serviciul”, sustine avocatul Marius Vicentiu Coltuc.

El arata ca daca procedura notificarii e
similara la cei trei operatori de telefonie mobila cu putere
semnificativa pe piata (Orange, Vodafone, Cosmote), tarifele de
reziliere difera, desi legea e aceeasi pentru toti.

Cand poti
renunta la abonamentul Orange

Clientii Orange trebuie sa stie
ca pot rezilia contractul de telefonie mobila in cazul in care
considera ca operatorul nu a respectat parametrii de calitate.
Rezilierea se face in scris, printr-o notificare transmisa cu cel
putin 30 de zile calendaristice inainte de data
rezilierii.

Totodata, denuntarea unilaterala din partea
clientului este posibila doar in anumite situatii, si anume:

– la
expirarea perioadei mentionate in oferta comerciala care a stat la
baza incheierii contractului, cu acordarea unui preaviz de minimum 30
de zile, prin scrisoare recomandata cu dovada de primire si cu
conditia achitarii tuturor datoriilor catre Orange Romania;
– daca
se majoreaza tarifele abonamentului Orange contractat;
– ca urmare a
decesului clientului;
– in orice alte cazuri prevazute in mod expres
in prezentul contract sau in lege.

Operatorul de telefonie
mobila, precizeaza ca, in cazul in care consumatorul denunta
contractul inainte de perioada minima contractuala sau, dupa caz,
perioada minima prevazuta in oferta speciala, va fi obligat la plata
de despagubiri. Acestea consta in contravaloarea abonamentului
contractat inmultit cu numarul de luni ramase pana la expirarea
perioadei minime contractuale.

In vederea exercitarii
dreptului la denuntarea unilaterala a contractului de catre
consumator, Orange pune la dispozitia formulare standard, care pot fi
gasite in magazinele Orange Romania.

Denuntarea unilaterala se
poate face, insa, si verbal. Totusi, Orange precizeaza ca nu poate fi
garantata protectia clientului impotriva abuzurilor care pot aparea
in legatura cu denuntarea contractului in acest mod.

150 euro
despagubiri la Vodafone, daca incetezi contractul inainte de
termen

Clientii Vodafone pot solicita incetarea prezentului
contract printr-o notificare adresata Vodafone, cu 30 de zile inainte
de data de la care doresc incetarea contractului. Notificarea se face
sub forma unei scrisori recomandate cu confirmare de primire.

La
incetarea contractului si dezactivarea cartelei SIM, clientii se
obliga sa achite toate datoriile catre Vodafone, dar si o despagubire
suplimentara pentru incetarea contractului inainte de termen, in
cazul in care au beneficiat de oferte promotionale.

Astfel,
clientul care solicita incetarea contractului inainte de durata
minima, datoreaza o despagubire egala cu valoarea prejudiciului
cauzat. Insa, prejudiciul se calculeaza pornind de la suma de 150
euro. In cazul in care clientul a achizitionat la activare un telefon
compatibil UMTS/Vodafone Internet on Your Mobile (IOYM) subventionat,
valoarea despagubirilor se calculeaza pornind de la suma de 270 euro,
durata minima contractuala si numarul de luni ramase pana la
expirarea duratei contractuale.

Despagubiri de pana la 800 lei
pentru denuntarea abonamentului la Cosmote

Si la Cosmote
denuntarea abonamentului din partea consumatorului se face prin
notificare scrisa, intr-un termen de cel putin 30 de zile inainte de
data de la care se doreste incetarea serviciilor. Insa, clientul
trebuie sa-si achite integral sumele datorate in baza contractului
incheiat.

Daca abonamentul este denuntat inainte de perioada
prevazuta in contract, Cosmote poate percepe despagubiri, denumite
“costuri de incetare”. Sumele se percep pentru fiecare Cartela
SIM dezactivata, dupa cum urmeaza:

– daca incetarea contractului
a intervenit la mai putin de 3 luni fata de sfarsitul perioadei
prevazute in contract, costurile – de incetare sunt echivalentul a 100
lei/Cartela SIM dezactivata;
– daca incetarea contractului a
intervenit la mai mult de 3 luni dar la mai putin de 6 luni fata de
sfarsitul perioadei – prevazute in contract, costurile de incetare sunt
echivalentul a 200 lei/Cartela SIM dezactivata;
– daca incetarea
contractului a intervenit la mai mult de 6 luni dar la mai putin de
12 luni fata de sfarsitul perioadei prevazute in contract, costurile
de incetare sunt echivalentul a 400 lei/Cartela SIM dezactivata;
– daca
incetarea contractului a intervenit la mai mult de 12 luni fata de
sfarsitul perioadei prevazute in contract, costurile de incetare sunt
echivalentul a 800 lei/Cartela SIM dezactivata.

Ce drepturi
iti confera legea

Lege nr. 193/2000 reglementeaza clauzele
abuzive in contractele incheiate intre comercianti si consumatori.
Actul normativ, modificat prin legea Legea nr. 161/2010, prevede
drept clauza abuziva impunerea consumatorului, prin contract, a unei
clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii
unilaterale.

Totodata, este interzisa prelungirea automata a
unui contract incheiat pentru o perioada determinata, prin acordul
tacit al consumatorului, daca perioada limita la care acesta putea sa
isi exprime optiunea a fost insuficienta.

Aceeasi lege prevede
ca nu poate fi modificat contractul de catre comerciant, fara acordul
consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor si
serviciilor care urmeaza sa fie furnizate sau termenul de livrare a
unui produs ori termenul de executare a unui serviciu.

De
asemenea, consumatorul nu poate fi obligat la plata unor sume
disproportionat de mari in cazul neindeplinirii obligatiilor
contractuale de catre acesta, comparativ cu pagubele suferite de
comerciant.

Pe de alta parte, specialistii ANCOM atrag atentia ca utilizatorii care doresc pastrarea numarului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie trebuie sa fie atenti inclusiv la contractul pe care il au cu furnizorul de la care pleaca, pentru a beneficia pe deplin de avantajele portabilitatii.

ANCOM sfatuieste utilizatorii sa verifice daca la data la care urmeaza sa se efectueze portarea a expirat perioada minima contractuala cu furnizorul pe care il parasesc. In caz contrar, cel mai probabil va trebui sa plateasca penalitati de reziliere anticipata a contractului, deoarece transferul numarului la un alt furnizor nu anuleaza datoriile fata de vechiul furnizor.

Citeste si Orange si Vodafone, lideri pe piata telecom si in 2013. Ce se va intampla in 2014?