Lifestyle

5 adevaruri pe care industria de fashion nu vrea sa le afli

22 Aug, 00:04 • Redactia DailyBusiness
Gigantii din fashion au platit in ultimul timp milioane de dolari pe campanii masive de PR, mergand atat de departe incat au lansat colectii constiente sau proiecte de marketing umanitare, pentru a abate atentia publicului de la excesul de informatii negative cu care incepeau sa se confrunte. Insa, in ciuda acestor eforturi, faptul ca aceasta industrie este una din cele mai murdare din lume, ramane un adevar.
5 adevaruri pe care industria de fashion nu vrea sa le afli

Iata ce nu vor sa stii marile companii producatoare de
haine:

1. Modelul de business: Sa ajungi sa te simti „expirat” dupa o
saptamana

Pe vremuri, existau doua sezoane de fashion:
Primavara/Vara si Toamna/Iarna. In 2014, sunt 52 de micro-sezoane pe an. Cu noi
trenduri iesind in fiecare saptamana, scopul acestei fast-fashion este
shopping-ul cat mai mult si cat mai rapid. Marfa fast-fashion este ieftina, operandu-se modelul de
business volume mari si calitate slaba. 

In cartea Overdressed: The Shockingly High Cost of Cheap Fashion,
Elizabeth Cline, citata de Huffington Post, a scris ca retailerul Zara a fost
pionierul acestui model. Practic, in magazinele Zara vin haine noi de doua ori
pe saptamana. H&M si Forever21 livreaza zilnic in magazine modele noi de
haine, iar Topshop introduce 400 de modele de haine pe saptamana pe site.

Avand in vede ca designerii creeaza saptamanal noi look-uri,
calendarul de fashion al acestor saptamani este setat in acest mod cu buna
stiinta, in asa fel incat clientii sa se simta iesiti din moda dupa prima
purtare a unui articol de imbracaminte.

2. Discounturile nu sunt chiar discounturi

Cele mai chibzuite cliente adora idea de a merge intr-un magazin
outlet pentru a cumpara haine de designer la preturi foarte reduse. Din pacate,
stocurile sau articolele care nu s-au vandut pur si simplu pe care credem ca
le cumparam nu au vazut eticheta de designer pana atunci.

In ciuda credintei generale, hainele de tip outlet nu intra
niciodata intr-un magazin obisnuit si cel mai probabil au fost produse intr-o
cu totul alta fabrica decat hainele obisnuite.

Realitatea este ca sunt cusute etichetele cu firma
respectiva pe haine produse la preturi extrem de mici, in fabrici de joasa
calitate. 

3. Hainele sunt pline de
plumb si alte substante periculoase

Foarte multe lanturi de fast-fashion inca vand genti curele
si pantofi contaminate cu plumb intr-o cantitate nepermisa de lege, desi au
trecut ani de cand a fost semnat un acord prin care se angajau sa limiteze
cantitatea de metale grele din produse.

Specialistii in sanatate spun ca plumbul acumulat in oase
poate fi activat in timpul sarcinii, cu sanse mari ca atat mama, cat si copilul
sa fie afectati.  

Expunerea mare la plumb a fost asociata de asemenea cu rate
mari de infertilitate in randul femeilor si risc semnificativ de atacuri de
cord si hipertensiune arteriala. 

In plus, contaminarea cu plumb a hainelor aduce inevitabil si cantitati importante de pesticide, insecticide,
formaldehide, ignifuge si alte substante cancerigene, care vor locui permanent pe hainele noastre. 

4. Hainele sunt concepute in asa fel incat sa se rupa usor

Gigantii fast-fashion, precum H&M sau Zara sunt concentrati
numai si numai pe bilantul financiar. Modele lor de business sunt dependente de
dorinta consumatorilor de a purta mereu haine noi.  

In acest cerc vicios nu putea sa lipseasca veriga cea mai importanta:
programarea hainelor spre deteriorare rapida. Uneori acestea se rup chiar dupa
prima spalare. 

O companie ca H&M produce anual sute de milioane de
articole de imbracaminte. Treptat, pretul hainelor creste cate putin, pentru a
nu bate la ochi, dar profiturile cresc enorm, din vanzarea acestui ocean de
haine. 

De ce ar trebui sa ne pese? Americanul obisnuit arunca in
medie 31 de kilograme de textile pe an. Si nu e vorba de haine donate
magazinelor de caritate sau vandute unitatilor second hand, ci pur si simplu
sunt haine care ajung direct pe camp. 

Si, pentru ca majoritatea hainelor de astazi sunt realizate
din materiale sintetice, din fibre a caror baza este petrolul, va dura decenii
pana ca aceste haine sa se descompuna. 

5. Paietele si strasurile sunt semn ca un copil a lucrat
la acea haina
  

Intre 20 si 60% din productia de haine este realizata de
lucratori care muncesc la negru, chiar la ei acasa. Desi exista masini care
aplica paiete si strasuri pe haine, sunt foarte scumpe si trebuie sa fie
achizitionate de catre fabrica de imbracaminte.  

E foarte putin probabil ca o fabrica de peste ocean sa
investeasca in echipamentul necesar, in special daca hainele sunt produse
pentru giganti fast-fashion.

Intr-o investigatie prezentata in cartea To Die For: Is Fashion Wearing Out the World?, autoarea Lucy
Siegle a descoperit ca milioane de lucratori de acasa disperati stau ascunsi
in unele dintre cele mai sarace regiuni din lume, cocosati deasupra hainelor pe
care le va purta o lume intreaga, intr-o camaruta in care traieste toata
familia. 

Ei cos cat de repede pot, cat e ziua de lunga, pentru a
infrumuseta hainele care ajung in dulapurile noastre. Traiesc de pe azi pe maine,
la mana unor intermediari care le ofera unele dintre cele mai mici salarii din
lume.

Cum poti fii un consummator constient? Incepe prin a cumpara
produse locale, produse mai putine, chiar produse second hand si de la designeri
independenti, conchid cei de la The Huffington Post.