Lifestyle

Nivelul de optimism al romanilor se apropie de media europeana

20 Aug, 13:26 • Redactia DailyBusiness
Increderea romanilor a urcat in aprilie-iunie pentru al treilea trimestru consecutiv si se apropie de valoarea medie europeana, Romania ocupand locul 18 din 32 de tari dupa acest indicator, care masoara asteptarile despre piata muncii, situatia financiara si posibilitatea de a cheltui, potrivit unui raport Nielsen.
Nivelul de optimism al romanilor se apropie de media europeana

Fata de primele trei luni, in trimestrul al doilea increderea
consumatorilor romani a urcat cu 6 puncte la 73 de puncte, situandu-se dupa tari
precum Cehia, Letonia si Estonia si inaintea Slovaciei, Poloniei si Bulgariei,
potrivit sondajului efectuat de The Nielsen Company.
 

In ceea ce priveste cea mai mare parte a banilor ramasi dupa
acoperirea cheltuielilor de subzistenta, aceasta este folosita pentru plata imprumuturilor
si a creditelor, in timp ce, la polul opus, inregistrand cele mai mici valori,
se afla activitati precum investirea in fonduri mutuale sau pensii. Sanatatea
si siguranta locului de munca sunt, in continuare, principalele ingrijorari ale
consumatorilor romani din mediul urban, iar din strategia lor de economisire
pentru viitor fac parte renuntarea la achizitia de haine noi si diminuarea iesirilor
in oras.
 
 

Cei mai optimisti consumatori se regasesc in Danemarca, Elvetia,
Germania, Norvegia, Marea Britanie si Israel. Pe de alta parte, Portugalia are
cei mai pesimisti consumatori, precedata de Slovenia, Croatia, Italia, Serbia,
Grecia si Ungaria.
 

In Europa, increderea consumatorului a crescut in 72% din
pietele masurate in al doilea trimestru, doar 6 din 32 de piete raportand scaderi.
Danemarca (106), Belgia (80) si Italia (51) au crescut fiecare cu 6 puncte
comparativ cu primul trimestru, in timp ce Olanda (81), Ucraina (61) si Croatia
(50) au raportat o crestere cu 5 puncte fata de trimestrul anterior. Alte imbunatatiri
notabile ale increderii includ o crestere in ultimul an pentru Marea Britanie
de 11 puncte, pana la un scor de 90 – cel mai ridicat nivel inregistrat din
2007. De asemenea, Indicele de incredere al Rusiei prezinta o crestere de trei
trimestre consecutive, ajungand la un scor de 85 in al doilea trimestru. Increderea
Frantei a crescut pentru doua trimestre consecutive, inregistrand un scor de 60.
 
 

Si la nivel global se remarca o crestere a increderii
consumatorilor, la un Indice de 97 in al doilea trimestru din 2014, cel mai
mare scor de dupa primul trimestru din 2007. Nielsen noteaza ca jumatate dintre
respondentii la nivel global sunt de parere ca piata muncii va prezenta conditii
bune sau excelente in urmatorul an, o crestere fata de primul trimestru si un
nivel neatins din 2007.
 
 

La nivelul zonelor analizate, increderea consumatorilor a
crescut, comparativ cu primul trimestru, cu trei si, respectiv, doua puncte in
America de Nord (103) si Europa (77). Scorul cel mai ridicat a fost inregistrat
in regiunea Asia-Pacific, ramanand la aceeasi valoare de 106 din primul
trimestru. In plus, nivelul increderii a scazut fata de trimestrul anterior in
America Latina (90) si in Orientul Mijlociu/Africa (93), pierzand trei puncte si,
respectiv, un punct.
 
 

„Cresterea continua a indicilor de incredere in cateva tari
ale Europei, precum si optimismul din America de Nord sustin redresarea
economica in pietele mature. Cu toate acestea, cheia pentru o expansiune
economica de durata va fi o si mai mare consolidare a pietei de munca, lucru
vital pentru a putea creste si cheltuielile de consum”, spune Venkatesh
Bala, economist-sef la The Cambridge Group, divizie din cadrul Nielsen.
 
 

Sondajul global Nielsen, initiat in 2005, masoara nivelul de
incredere a consumatorilor, principalele ingrijorari ale acestora si intentia
de cumparare in randul a peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din
60 de tari.