Lifestyle

Radiografia nivelului de trai in 2014. Bugetul de Paste are 1 leu in plus fata de anul trecut

14 Apr, 16:58 • Redactia DailyBusiness
Nivelul de trai pare la fel de „impietrit”, chiar si dupa 6 ani de criza. O arata bugetul mediu pe care romanii il aloca sarbatoririi Pastelui anul acesta - cu doar 1 leu mai „bogat” decat anul trecut. Vezi o radiografie a societatii romanesti, facuta prin prisma obiceiurilor de consum din aceasta perioada a anului.
Radiografia nivelului de trai in 2014. Bugetul de Paste are 1 leu in plus fata de anul trecut

Bugetul de Paste nu
a crescut din punct de vedere statistic, suma medie situandu-se in
jurul valorii de 359 lei in 2014, fata de 358 lei in 2013, potrivit
unui studiu.

Nici turismul nu va
fi revigorat in aceasta perioada a anului. Spre deosebire de
Sarbatorile de Iarna (Craciun si Revelion), atunci cand exista
tendinta unei mobilitati mai crescute a orasenilor catre zonele
turistice (munte, mare, strainatate etc.), Pastele este sarbatoarea
care se petrece in familie.


Astfel, aproape 85%
dintre persoanele intervievate din mediul urban, sunt hotarate sa isi
petreaca zilele libere de Paste cu membrii familiei, fie in
localitatea de domiciliu, fie la rude, prieteni sau iesind la iarba
verde. Iata mai jos si alte concluzii ale studiului realizat de
Mednet Marketing Research Center:

Ca tendinta,
persoanele intervievate cu varsta cuprinsa in intervalul 18-35 ani,
pe langa timpul petrecut acasa, in familie, obisnuiesc sa-si faca
timp si pentru prieteni.

Vechea traditie a
vopsirii oualor in casa este respectata de catre 64,8% dintre
orasenii intervievati. Cu toate acestea, oferta retailerilor vine in
sprijinul a 17,2% dintre respondenti care prefera sa cumpere ouale
rosii din magazin fara a mai depune efortul de a le vopsi in casa.


Dar, atunci cand
vorbim despre cozonac, tendinta se schimba, in sensul ca acesta este
cumparat de aproape 50% dintre persoanele cuprinse in esantion, numai
33,6% depunand efortul de a-l pregati in casa.


Si, chiar daca,
comparativ cu ouale si cozonacul, pasca si drobul au destul de multi
non-consumatori, cei mai multi dintre consumatorii acestor categorii
de produse le pregatesc in gospodarie (34% pasca si 42,8% drob).


La polul opus se
situeaza vinul, care este cumparat de aproape 50% dintre orasenii
intervievati.

Si, pentru ca
traditia de Paste presupune consumul de carne de miel sau ied,
aproape jumatate (49%) dintre respondenti intentioneaza sa cumpere
acest tip de carne pentru a sarbatori Invierea Domnului.


Mai mult de atat,
numarul consumatorilor de carne de miel sau ied creste daca ii luam
in calcul si pe cei 7,1% care primesc acest tip de carne de la
familie/prieteni, dar si pe cei 2% care cresc iezi sau miei in
propria gospodarie.


Exista totusi si
oraseni (5,3%) care nu isi permit din punct de vedere financiar sa
achizitioneze carnea traditionala de Paste.


Respondentii care nu
intentioneaza sa consume carne de miel sau ied cu ocazia Sarbatorilor
Pascale, vor alege alternative mai ”economice” cum ar fi carnea
de pui sau porc.


Cu ocazia Pastelui,
aproape 70% dintre persoanele intervievate, din mediul urban, au
declarat ca intentioneaza sa cumpere cadouri celor dragi.

Principalul
”beneficiar” al acestor cadouri este persoana iubita (sotul/sotia
sau iubitul/iubita), peste 60% dintre respondenti oferind ”perechii
lor” daruri de Paste.

De asemenea, mai
mult de jumatate dintre acestia au declarat ca vor oferi cadouri atat
parintilor (58,4%), cat si copiilor/nepotilor (57,7%).

In ceea ce priveste
tipurile de cadouri pe care le vor oferi de Paste celor dragi, cei
mai multi dintre orasenii intervievati vor opta pentru produse
alimentare (ciocolata, cafea, dulciuri etc.), imbracaminte, accesorii
vestimentare, accesorii speciale pentru masa de Paste (fata de masa,
pahare, servetele etc.) sau incaltaminte.


Si pentru ca cel mai
bun cadou este cel pe care ti-l oferi singur, peste jumatate dintre
persoanele intervievate au declarat ca intentioneaza sa se innoiasca
de Paste, cumparandu-si diverse obiecte vestimentare (imbracaminte,
incaltaminte sau accesorii).

Ca tendinta, tinerii
cu varsta intre 18 – 25 ani sunt mai dispusi sa investeasca in
propria garderoba, respectand traditia de a te ”innoi de Paste”.

Ca si anul trecut,
peste 50% dintre respondenti nu vor primi beneficii suplimentare de
la locul de munca


In acest an,
persoanele active pe piata muncii nu se vor mai bucura de o
minivacanta similara celei din anul 2013, dovada fiind si procentul
simtitor mai mic, fata de anul precedent, al celor care vor avea zile
libere suplimentare (5,2% in 2014 fata de 16,7% in 2013).

De asemenea,
comparativ cu anul 2013, angajatorii raman, in general, la fel de
retinuti in a acorda beneficii suplimentare cu ocazia Sarbatorilor
Pascale.

Cu toate acestea,
15,2% dintre persoanele intervievate, care sunt angajate, vor primi
totusi prima de Paste in bani, in timp ce 11,2% dintre acestia vor
beneficia de tichete cadou si 4,9% de produse cadou.


Studiul a fost
realizat online, pe un esantion reprezentativ la nivel
national-urban, in perioada 4-8 aprilie 2014. Au fost intervievate
663 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18 – 55 ani. Marja de
eroare a studiului este de ±3,81%.