Media & Advertising

ActiveWatch: Ministerul Culturii favorizeaza raspandirea bolilor venerice, prin interzicerea reclamei cu Eminescu

26 Jul, 16:44 • Redactia DailyBusiness
ActiveWatch solicita, intr-o scrisoare deschisa, Ministerului Culturii (MC) sa revina asupra comunicatului prin care cere retragerea publicitatii in care imaginea poetului Mihai Eminescu este asociata unor produse medicale pentru depistarea infectiilor cu transmitere sexuala.
ActiveWatch: Ministerul Culturii favorizeaza raspandirea bolilor venerice, prin interzicerea reclamei cu Eminescu

In scrisoarea deschisa, intitulata „Confuzie si
stigmatizare in reactia Ministerului Culturii fata de folosirea imaginii lui
Mihai Eminescu”, ActiveWatch spune ca MC a invocat, intr-un comunicat de
presa (din 25 iulie, n.r.), Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe,
mai exact faptul ca utilizarea unei opere fara consimtamantul autorului poate
fi facuta daca utilizarea se conformeaza „bunelor uzante” si nu
contravine „exploatarii normale a operei”.

„Remarcam confuzia in care se afla Ministerul Culturii
atunci cand invoca legislatia privind drepturile de autor: conditiile pe care
legea le impune pentru utilizarea unei fotografii fara acordul fotografului nu
au nicio relevanta in discutarea impactului pe care campania incriminata o are
asupra subiectului fotografiei – adica poetul Mihai Eminescu.
Referitor la
drepturile asupra fotografiei poetului, este posibil ca acestea sa nu mai poata
fi in fapt reclamate de niciun urmas, fotografia fiind probabil deja in
domeniul public
. Nu pare a fi, in orice caz, in atributiile Ministerului
Culturii sa reactioneze de fiecare data cand o fotografie este utilizata cu incalcarea
drepturilor de autor”, spune ActiveWatch.

Organizatia precizeaza ca MC a facut referire si la alte doua
acte normative: articolul 30, alineatul 6 din Constitutia Romaniei si articolul
6, litera f din Legea 148/2000 privind publicitatea.

„Textele de lege invocate se refera la prejudicierea
imaginii, onoarei, demnitatii si vietii particulare a persoanelor”, spune
ActiveWatch, precizand ca in cazul de fata este, intr-adevar, vorba despre
imaginea si viata privata a lui Mihai Eminescu, dar trebuie luate si alte
chestiuni in calcul atunci cand este pusa problema „prejudicierii”
imaginii lui Eminescu.

„Informatiile privind starea de sanatate sau
diagnosticul medical al unei persoane sunt date cu caracter personal si sunt
protejate prin lege. Informatiile despre care vorbim sunt, insa, intrate in constiinta
publica inca de la moartea poetului. Ele au devenit, odata cu opera poetului,
bun public. Publicarea astazi a acestor informatii nu schimba cu nimic imaginea
pe care publicul o are deja formata despre poet si este, probabil, si motivul
pentru care fotografia poetului a putut fi asociata cu o reclama la un produs
medical, fara a fi necesare explicatii suplimentare. Daca ar fi fost vorba
despre o informatie cu totul noua, necunoscuta, atunci ar fi avut sens sa
discutam daca exista vreun prejudiciu, dar asta numai dupa o analiza atenta”,
spune ActiveWatch.

Organizatia mai spune ca „asocierea informatiilor
privind presupusa boala venerica cu poetul Mihai Eminescu este considerata de
Minister ca aducand un prejudiciu de imagine nu doar pentru ca sunt informatii
cu caracter personal, ci si ca urmare a naturii acestor informatii”.

„Concret, comunicatul se refera explicit la asocierea
cu ‘un serviciu de tipul celui la care se face referire’. Atentie, vorbim
despre asocierea cu un serviciu medical. Crede oare Ministerul Culturii ca un
serviciu medical poate avea un impact negativ asupra imaginii unei persoane cu
care acesta ar fi asociat? Ar fi reactionat public ministerul daca era vorba
despre asocierea lui Eminescu cu ‘farmacia inimii’? Evident, nu. Ceea ce
considera Ministerul ca este jignitor pentru poetul national este asocierea
imaginii acestuia cu o boala venerica. Aceasta inseamna ca Ministerul promoveaza
o imagine stigmatizanta asupra bolilor cu transmitere sexuala. Stigma despre
care vorbim face ca diagnostigarea si tratamentul acestor boli sa fie drastic ingreunate,
deci, prin promovarea acestei prejudecati si incurajarea ignorantei, Ministerul
Culturii favorizeaza raspandirea acestor boli la nivelul populatiei
„, sustine
ActiveWatch.

Organizatia mai spune ca, daca ar considera comunicatul Ministerului
Culturii ca fiind publicitate, ar trebui sa semnaleze ca el ar intra exact sub
incidenta articolului 6 din Legea publicitatii, invocat chiar de Minister, si
ar putea incalca literele g) si h) ale acestui articol, deoarece
„exploateaza superstitiile, credulitatea sau frica persoanelor” si
„prejudiciaza securitatea persoanelor”.

„Din aceste motive, solicitam Ministerului sa revina
asupra comunicatului pe care il consideram iresponsabil prin pericolul la care
expune sanatatea publica. Suntem totodata convinsi ca daca Eminescu ar fi fost in
viata, ar fi fost fericit sa sara in apararea sanatatii oamenilor
si ar fi
participat la campania de limitare a riscurilor de transmitere a bolilor
sexuale”, mai spune ActiveWatch.

Ministerul Culturii (MC) a solicitat renuntarea la folosirea in scop comercial a
portretului lui Mihai Eminescu dintr-o campanie publicitara online ce promoveaza
un test pentru depistarea bolilor venerice, considerand ca „acest gen de
actiune este revoltatoare”.

„Ministerul Culturii a constatat cu stupoare ca
portretul marelui poet roman Mihai Eminescu este folosit abuziv in contextul
unei campanii publicitare de promovare a unor teste pentru depistarea bolilor
venerice. Ministerul considera ca acest gen de actiune este revoltatoare si nu
se afla in conformitate cu bunele uzante si exploatarea normala a operei
artistice”, se spunea in comunicat.

A fost sau n-a fost? Bolile cu transmitere sexuala sunt mai virale decat orice controversa” – asa suna mesajul companiei in care apare portretul lui Mihai Eminescu.

Firma care vinde produsele sustine ca scopul este unul pozitiv, ca oamenii sa descopere boala si sa o trateze, nu sa moara, asa cum, spun ei, s-ar fi intamplat cu Eminescu.