Media & Advertising

O noua „specie” de consumatori schimba din temelii strategiile de marketing ale firmelor

23 Jul, 11:59 • Redactia DailyBusiness
"Hypertasker-ii digitali", considerati cumparatorii viitorului, sunt cei mai sofisticati si mai exigenti dintre cumparatorii digitali. Vezi principalele caracteristici ale "speciei" de consumatori care schimba strategiile de marketing ale companiilor.
O noua specie de consumatori schimba din temelii strategiile de marketing ale firmelor

Desi petrece cea mai mare parte a
timpului online pentru cercetare si informare, hypertasker-ul digital se simte foarte bine atunci cand gaseste informatia
grupata. Isi schimba cu usurinta comportamentul in functie de
categorie sau circumstante si poate urma, cu aceeasi usurinta, calea
navigarii omnichannel.

Membrii acestui grup sunt cel mai putin
sensibili la pret, au cel mai scazut nivel de loialitate fata de
brand si sunt cei mai critici in privinta social media. Curiosi si
exigenti, ei demonstreaza cel mai mare interes pentru
caracteristicile tehnice ale produselor si pentru actiunile sociale
si etice ale companiilor, spun specialistii EY.

Cei mai multi oameni (62%) sunt in
prezent consumatori digitali si adepti ai utilizarii tehnologiei in
scopul filtrarii informatiilor si luarii de decizii de achizitie, asa
cum se subliniaza in raportul EY, Consumers on board: how to copilot
the multichannel journey.

Raportul are la baza rezultatele unui
sondaj derulat la nivel global, in randul a 30.000 de consumatori din
34 de tari, si raspunsurile directorilor executivi obtinute in cadrul
unor interviuri aprofundate.

A doua editie a sondajului EY, realizat
la nivel global pe tema „consumatorului de tip nou”,
dezvaluie modul in care evolueaza comportamentul acestuia, precum si
dimensiunea si natura relatiei pe care trebuie s-o dezvolte
companiile cu acest tip de consumator. Prin comparatie cu sondajul
anterior din 2012:

  • Cumparaturile online au devenit
    mult mai frecvente. Singurele categorii de cumparaturi pentru care
    procesul de achizitie ramane neschimbat, se desfasoara in magazine
    clasice, sunt cele din categoriile: masini, contracte de telefoane
    fixe si mobile, si credite de consum.
  • Desi pretul ramane pe mai departe
    principalul criteriu in decizia de cumparare, acesta incepe sa
    piarda teren in fata altor factori precum calitatea produsului si
    garantia acordata.
  • Consumatorii mai tineri, cu varste
    intre 15 si 29 de ani, dicteaza directia de dezvoltare a produselor
    si serviciilor. Ei sunt de trei ori mai dispusi decat grupul de
    varsta de peste 50 de ani sa se implice in activitati de colaborare
    in procesul de creatie, companiile folosind opiniile consumatorilor
    in punctele cheie ale procesului de inovatie. In acest context, o
    parte dintre responsabili de marketing risca sa ignore publicul
    senior, care este considerat ca fiind generatia cea mai bogata.
  • Pretul si calitatea sunt factorii
    care influenteaza cel mai mult decizia de cumparare. Cu toate astea,
    cresterea loialitatii fata de brand, vizibila pe toate pietele,
    subliniaza interesul brandurilor de a construi increderea
    consumatorilor si de a le oferi o experienta de calitate pe termen
    lung.
  • Pentru a obtine avantaje
    competitive pe termen lung, companiile trebuie sa tinteasca
    „hypertasker-ii digitali”, cumparatorii viitorului, cei
    mai sofisticati si mai exigenti dintre cumparatorii digitali.

„Raportul EY anterior,
realizat in urma cu doi ani, a conturat imaginea unor consumatori
care isi doreau ca produsele si serviciile sa fie proiectate,
vandute, livrate, intretinute si achizitionate intr-un mod
convenabil lor. Astazi, consumatorii sunt mult mai informati si au
mult mai multa incredere in ei insisi, cautand si analizand mai mult
decat oricand inainte de a face o achizitie. O schimbare de asemenea
dimensiune cere atentie. in epoca consumatorului inteligent, este
vital sa se constientizeze faptul ca acesti consumatori vor sa fie
implicati si pot coopera chiar din faza de proiectare si dezvoltare
de noi produse”, spune Elena Badea (foto), director de marketing si comunicare, EY Romania.

[img=5193][/img]

Prin comparatie cu rezultatele din
2012, cercetarea curenta arata, suplimentar, ca desi consumatorii
considera social media ca fiind o sursa buna de informatii, se
inregistreaza o crestere a numarului de oameni care vad social media
ca pe un canal nou prin care isi pot exprima insatifactia (o
crestere de la 5,7 la 6,0 pe o scara de la 1 la 10, unde 1 inseamna
dezacord iar 10 acord complet).

Social media a oferit
consumatorilor o platforma pe care isi pot exprima opiniile si
creativitatea. A schimbat atitudini si a deschis usi. Companiile
trebuie sa raspunda, insa, ingrijorarilor consumatorilor legate de
securitatea datelor personale prin prioritizarea solutiilor de
cybersecuritate si avand grija sa monitorizeze sentimentele
consumatorilor fata de social media, pentru a preveni situatiile in
care comentariile negative pot ajunge sa capete influenta.

Diferentele regionale atat la
nivelul comportamentului online al consumatorului cat si la cel al
ratei de penetrare a internetului presupune, de asemenea, ca bunele
practici pot varia de la o piata la alta. In acest context, devin
esentiale colectarea si interpretarea corecta a datelor legate de
preferintele si obiceiurile locale ale consumatorilor, utilizand
cele mai avansate solutii analytics.

„Indiferent de sector sau
regiune, astazi, construirea unei experiente remarcabile pentru
consumatori este la fel de importanta ca fabricarea de produse
excelente. Iar ca sa reuseasca, companiile trebuie sa construiasca
increderea prin satisfacerea sau, preferabil, depasirea asteptarilor
consumatorilor”, conchide Elena Badea.

Citeste si Generatia care boicoteaza industria auto. De ce nu isi doresc tinerii masini?