Media & Advertising

Seful Benett Advertising: O treime din jucatorii de pe piata de productie publicitara au fost \”inghititi\” de criza

30 Nov, 00:01 • andra.gheorghe
Circa 30% dintre agentiile de productie publicitara de pe piata locala au fost eliminate de criza in 2009. Alte companii fragile, care depind de 2-3 clienti, risca sa aiba aceeasi soarta in 2010, crede Alexandru Stefan, general managerul Benett Advertising, agentie unde productia genereaza 80% din venituri.
Seful Benett Advertising: O treime din jucatorii de pe piata de productie publicitara au fost \inghititi\ de criza

Benett este activa pe piata de publicitate de circa 7 ani, lucrand, in special, pentru clienti multinationali, printre care Babel sau Ogily. Agentia condusa si fondata de Stefan a terminat 2008 cu o cifra de afaceri de peste 1,7 milioane euro si numara in prezent circa 60 de clienti.

DailyBusiness.ro: Ce cifra de afaceri asteptati in 2009, va asteptati la scaderi?
Alexandru Stefan: Veniturile din 2008 s-au situat la circa 6,3 milioane lei (n.r – 1,7 milioane euro). Pentru 2009, calculat in euro vom inregistra o scadere de 10%. Daca ma raportez la lei, va fi o crestere de 10%. Cu profitul e mai greu. In 2008 am intrat pe break-even.

DB: Veti avea, totusi profit anul acesta?.
AX: Ma astept la un profit, dar nu mai mult de 3%-4% din cifra de afaceri. Ceea ce e infim.

DB: Inseamna ca ati simtiti criza.
AX: Da, am simtit-o si foarte acut.

DB: La nivel de clienti, de executie, tarife?
AX: De tarife, de blocaj. Incasarea banilor intarzie foarte mult.

DB: Cu cat, in medie?
AX: Termenul mediu de incasare e de aproximativ 3 luni, in prezent. In momentul de fata avem 1,2 milioane lei (280.000 euro) in piata. Asteptam sa ii incasam. Sunt facturati, dar neincasati.

DB: Si nu se poate ajunge la un consens cu clientii in acest sens, nu se poate negocia un termen fix de plata?
AS: Noi avem clienti foarte puternici, nu ne punem problema ca nu platesc, sunt angrenati in detalii birocratice. Au si ei probleme de incasat la randul lor.

DB: Lucrati direct cu advertiserul, sau prin agentii de media?
AS: In special cu clienti directi. Avem si cativa revanzatori, dar putini.

DB: La ce valoare ajunge piata de productie publicitara in prezent? Exista date in acest sens?
AS: Din pacate nimeni nu stie exact, jucatorii din productie nu sunt organizati, ca alte industrii, care sa stie exact nivelul pieteti pe care activeaza. Ca sa indraznesc o estimare pur personala, as spune ca se ridica undeva la 100 mil. euro. Dar depinde ce luam in considerare in aceasta piata, pentru ca productia are o plaja foarte larga, de la materiale promotionale pana la printuri. Asa ca luati-o ca pe un estimat personal.

DB: Ce asteptari aveti pentru aceasta piata in 2010? Va scadea fata de anul acesta?
AS: Da, cu siguranta. Va fi o scadere de circa 10% fata de anul acesta, in primul semestru. Incepand cu a doua jumatate, cred ca isi va reveni usor-usor.

DB: Din partea caror clienti ati simtit cel mai agresiv semn de scadere a investitiilor?
AS: Noi avem foarte multi clienti multinationali, iar partea cea mai negativa din partea lor este ca isi relocheaza tot ce inseamna concept, chiar si productie, in strainatate.

DB: De ce, e mai ieftin?
AS: Nu e mai ieftin, insa produc la un loc, mai mult.

DB: Care este bugetul mediu pe care l-ati gestionat anul acesta?
AS: Circa 20.000-30.000 euro. Am avut si cateva de 50.000-60.000 euro.

DB: Iar la nivel de piata?
AS: Nu as putea spune cu siguranta, insa in agentiile pe care le cunosc sunt ceva mai mici decat ale noastre.

DB: Vreti sa cresteti portofoliul de clienti anul viitor? Ce domenii ati vrea sa mai atrageti?
AS: Am vrea sa ne mai intarim un pic portofoliul pe partea de pharma, unde avem destule de oferit.

DB: Care sunt cei mai dificili clienti cu care lucrati in prezent?
AS: Clientii foarte mari.

DB: Sunt cei mai importanti, dar si cei mai dificili.
AS: Sunt importanti la nivel de experienta, inveti multe din relatia cu ei. Insa sunt greu de satisfacut si au si marjele cele mai mici.

DB: De ce?
AS: Acolo e batalia cea mai mare intre competitorii din piata. Si castiga cel care ofera pretul cel mai mic. Ii intereseaza, in primul rand, sa economiseasca cat mai mult.

DB: Pretul are ultimul cuvant in decizia de a lucra cu o agentie sau alta?
AS: Da, evident. Asta se intampla si inainte de criza, acum cu atat mai mult.

DB: Cu ce procent si-au redus bugetele de productie fata de anul trecut?
AS: Cu circa 30%-40%. Unii chiar l-au taiat de tot.

DB: Vor avea loc miscari importante in jurul jucatorilor de productie. S-au inchis sau vor fi inchise agentii?
AS: Din pacate da. Anul acesta au disparut circa 30% din companiile de productie. Nu erau dintre cele mai importante, erau agentii mici ca venituri. Si ma astept sa mai dispara dintre cei mici, care depind de doar 2-3 clienti. Cei cu un portofoliu solid sunt in siguranta. Dar atragerea de new-business e decisiva in perioada aceasta.

DB: Bennet cati clienti a atras anul acesta si cati vrea sa atraga anul viitor?
AS: In 2008 am avut circa 50 de clienti iar anul acesta avem aproximativ 10 in plus. In 2010 speram sa mai castigam 10, poate chiar 15.

AS: Aveti resursele necesare, oameni suficienti pentru a oferi servicii eficiente pentru toti?
AS: Oameni da. Singurul lucru care ne-ar putea cauza probleme sunt cele financiare. Pentru ca noi finantam fiecare proiect in parte, lucram pe baza de comision. Banii ii luam la 3-4 luni de la inceperea proiectului. Dar suntem pregatiti, in ciuda blocajului din piata.