Media & Advertising

Tendinte media: 80 milioane clienti unici in 2015 din 7 milioane de vizitatori lunar

15 Dec, 12:29 • Redactia DailyBusiness
Accesarea Internetului de pe mai multe dispozitive de catre o singura persoana a dus la generarea a peste 80 de milioane de clienți unici în România in anul acesta, de către aproape 7 milioane de vizitatori online, lunar, potrivit BRAT.
Tendinte media: 80 milioane clienti unici in 2015 din 7 milioane de vizitatori lunar

De câțiva ani asistăm continuu la diversificarea și
sofisticarea modului în care oamenii accesează internetul. Dacă în urmă cu 10
ani regula generală era ca un calculator să fie utilizat de mai multe persoane
pentru a accesa internetul, utilizând de obicei un singur browser, în prezent
asistăm la fenomenul invers: o persoană utilizează mai multe dispozitive pentru
a accesa internetul, iar acestea devin la rândul lor din ce în ce mai
sofisticate, oferind posibilități multiple de accesare a paginilor de internet sau
aplicațiilor online favorite.

Rezultatul acestei schimbări de comportament este
generarea a peste 80 de milioane de clienți unici în România, de către aproape
7 milioane de vizitatori online, lunar.

În 2005, 42% din utilizatorii de internet din mediul
urban accesau internetul de acasă, în timp ce 26% de la un internet cafe.

În
prezent, 89% utilizează internetul de acasă și doar 8% de la internet cafe.
Evoluția aceasta poate fi explicată și prin dublarea numărului posesorilor de
calculator în ultimii 10 ani, acesta ajungând la 70% în mediul urban în 2015,
dar și prin evoluția spectaculoasă a posesiei de laptopuri, de la 1% din
populație în 2005, la aproximativ 35% în prezent, în mediul urban.

Dezvoltarea tehnologiei a explodat în ultimii 5 ani,
impactul în rândul populației fiind pe măsură. În prezent, 40% dintre posesorii
de telefon mobil din mediul urban dețin un smartphone, numărul acestora fiind
de 4 ori mai mare prin comparație cu 2011.

Și în cazul altor dispozitive care
permit accesul facil la Internet creșterea este similară: în 2011 doar 2% din
populația orașelor deținea o tabletă, în prezent numărul acestora depășește
14%, în timp ce penetrarea Smart Tv-urilor atinge deja 12% din populația
urbană.

Odată cu dezvoltarea device-urilor mobile care permit
accesul la internet a crescut și numărul oamenilor care folosesc mai multe
tipuri de device-uri în acest scop.

Peste 75% din populația orașelor folosea un
singur dispozitiv în urmă cu 5 ani.  În prezent aceștia reprezintă mai puțin de
jumătate din utilizatorii de internet. Cei care foloseau înainte un singur dispozitiv
au migrat către două și chiar 3 tipuri de dispozitive diferite. Utilizatorii
care accesează Internetul folosind 3 sau mai multe tipuri de dispozitive a
crescut în mediul urban de 5 ori din 2011 până în prezent, de la 4 la 20%.

În
București aproximativ 33% din populație folosește cel puțin 3 tipuri diferite
de dispozitive pentru accesarea Internetului.
În mediul rural 21% din utilizatorii de Internet
folosesc minim 3 dispozitive diferite de acces, media fiind de 1,7 tipuri de
device-uri folosite de către un singur utilizator, comparabilă cu media din
mediul urban, care este 1,8 per persoană.

Doar Bucureștiul și orașele foarte
mari depășesc ruralul din acest punct de vedere. Mediul rural accesează Internetul
cu precădere prin dispozitive mobile, aceasta fiind „poarta de acces” a
internetului la sate, datorită ofertelor operatorilor de telefonie, ofertelor
integrate de internet și cablu tv, accesibilității dispozitivelor mobile sub
aspectul prețului de achiziție.

Un
client unic este un om, dar un om nu este un client unic

Diversificarea dispozitivelor care facilitează
oamenilor accesul la internet a venit ca un răspuns la interesul publicului
față de internet, față de multiplele lui oferte de divertisment, educație,
știri, servicii, etc.

Dar, odată cu invazia noilor tehnologii, internetul se
confruntă cu o nouă realitate: peste 80 de milioane de clienți unici în medie
pe lună în România în 2015, față de doar aproximativ 7 milioane de oameni care
accesează internetul într-o lună.

Cea mai mare parte a acestor clienți unici,
70% dintre aceștia, este generată de dispozitivele mobile, restul fiind
generați de utilizarea calculatoarelor de tip desktop sau laptop.
D

acă raportăm aceleași cifre la nivelul unei zile,
observăm că în medie în 2015 se înregistrează un număr de aproximativ 7
milioane de clienți unici online, și aproximativ 6,5 milioane de vizitatori, de
oameni ce utilizează internetul. Raportul devine mai ușor de înțeles și
explicat la nivelul unei zile, dar diferența dintre clienți unici și vizitatori
crește exponențial cu perioada de timp raportată.

Explicația este dată în cazul
perioadelor mai lungi de timp de creșterea numărului dispozitivelor pe care o
persoană le utilizează pentru a accesa internetul, de creșterea numărului de
browsere diferite utilizate de pe același dispozitiv, de particularitățile diverselor
browsere și de ștergerea cookie-urilor.

De la începutul anului 2015, creșterea
numărului de clienți unici s-a accentuat din cauza apariției unor noi browsere
de mobil care sunt setate automat pentru ștergerea frecventă a cookie-urilor.

Fenomene similare există și pentru mediile tradiționale,
chiar dacă explicațiile și interpretările sunt
total diferite: o copie vândută
a unui ziar nu este egală cu un cititor, ea poate însemna 0 sau 10 cititori în
funcție de multe aspecte, un televizor în funcțiune poate avea 0 sau 100 de
telespectatori, dacă un post radio începe să emită într-o zonă, nu va avea
implicit și un număr mai mare de ascultători.

Aceste realități au fost înțelese
și acceptate, au fost integrate în sistemele de măsurare ale mediilor și
utilizate în modul de livrare al publicității în aceste medii. În cazul
internetului înțelegerea fenomentului este îngreunată de complexitatea tehnică
a mediului, dar și de faptul că online, publicitatea este livrată, tehnic,
clientului unic.

Particularitatea internetului constă în dificultatea
evaluării numărului de oameni ce accesează un site sau sunt atinși de un mesaj
publicitar. Fără a lua în considerare problema roboților și a spiderelor de pe
internet, clienții unici reprezintă, la momentul accesului, un om, un vizitator
cu gen, vârstă, interese și opinii, intenții de cumpărare certe. Niciun mesaj,
nicio informație nu este livrată în gol. Chiar și profilul acestui om-client
unic poate fi estimat la momentul livrării publicității online.

Dificultatea
apare atunci când încercăm să evaluăm numărul total de oameni atinși cu
mesajul, pe o perioada ce depășește 1 zi sau când se dorește calculul
frecvenței contactului cu mesajul. Pentru că online, un om poate fi 1, 2, 3 sau
chiar 10 clienți unici, în funcție de perioada de timp raportată.

Există abordări alternative care fac inutilă
rezolvarea problemei din această perspectivă: soluții de livrare a publicității
online care încearcă să urmărească clientul unic până la momentul achiziției,
unificarea clienților unici generați de o persoană prin crearea unui cont
general și oferirea de facilități pentru utilizarea permanentă a respectivului
cont sau evaluarea publicului unei campanii oferite de adserverele publicitare.

Toate aceste soluții sunt însă afectate de imposibilitatea realizării deduplicarii
între clienți unici și vizitatori, oameni care sunt atinși de mesaj.
În măsura în care mediul online va fi evaluat în
comparație cu celelalte media, el va trebui să ofere și răspuns la întrebarea:
câți oameni și de câte ori i-am atins cu mesajul meu? Cine sunt ei?