- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Ulmanu: Vor fi falimente in presa scrisa, dar ziarele locale proaste nu vor disparea

04 Mar, 13:20 • andra.gheorghe
2009 nu va fi cel mai negru an pentru presa. Ar putea urma si perioade mai grele, pentru ca efectele actualei crize se adauga, de fapt, unei tendinte ce s-a manifestat in ultimii ani: schimbarea obiceiurilor de consum si reorientarea advertiserilor, este de parere Alexandru Bradut Ulmanu, analist media si autorul blogului Jurnalism Online.
Ulmanu: Vor fi falimente in presa scrisa, dar ziarele locale proaste nu vor disparea

Potrivit analistului, criza actuala nu a facut decat sa accentueze aceasta tendinta si sa urgenteze lucrurile.

„Insa presa pare sa reactioneze foarte greu la schimbari, se adapteaza intr-un ritm lent. Asa ca nu vad mari schimbari in 2009. Probabil vor fi cateva falimente in presa scrisa, dar, din pacate, pe plan local, nu vor disparea ziarele proaste, in care nu se investeste in mod serios, dar care sunt mentinute in viata de diversi moguli care isi fac banii din contracte cu statul si autoritatile locale”, a opinat Ulmanu.

„Banii din astfel de contracte vor veni in continuare, iar cei care se servesc de asemenea ziare pentru a avea influenta si popularitate pe plan local vor continua sa o faca”, a adaugat acesta.

In privinta scaderii veniturilor din publicitate, fenomen cu care se confrunta toata presa, nu doar printul, Ulmanu considera ca poate provoca o serie de reactii in lant, intre care concedieri de personal, scaderea numarului de pagini etc., ceea ce inseamna continut mai slab si mai putin, care poate duce si la pierdere de cititori.

Inca din ianuarie 2008, diferite cotidiene, atat quality cat si tabloide, Jurnalul National, Gandul sau Cancan, si-au marit pretul de coperta. Este aceasta miscare una din reactiilor publisherilor in fata crizei?

„Micsorarea incasarilor din publicitate inseamna automat modificarea modelului de business in sensul ca un procent mai mare din venituri vine din vanzari la chiosc si abonamente. De asemenea, micsorarea tirajelor inseamna cost pe exemplar mai mare”, a opinat Ulmanu. „Probabil ca marirea pretului de coperta e un raspuns la scaderea veniturilor din publicitate si a vanzarilor. Cred ca daca lucrurile continua in directia actuala e posibil sa asistam si la alte scumpiri”, a adaugat analistul.

Distributia, una din „pietrele de moara” ale presei din Romania

Potrivit lui Ulmanu, distributia este una dintre pietrele de moara pentru presa din Romania, in conditiile in care ziarele nationale si locale ajung greu sau deloc in zonele rurale, unde nu exista o retea de puncte de vanzare pusa la punct, iar Posta Romana are monopol la difuzarea de abonamente.

Alte neajunsuri ale distributiei de presa din Romania sunt inclusiv orele relativ tarzii de difuzare in multe orase a ziarelor nationale.

„O retea de distributie bine construita ar fi binevenita pentru orice publicatie, insa costurile sunt mari si nu stiu daca in aceasta perioada de recesiune e cineva dispus sa faca investitia necesara”, a mai spus Ulmanu.