New Media

Adio promovare gratuita pe Facebook! Efectele unei strategii care a creat sperante false

26 Mar, 12:50 • Redactia DailyBusiness
Facebook, spre deosebire de alt gigant IT, Google, a permis companiilor sa se promoveze gratuit. In ultimul timp insa a tot scazut procentul fanilor la care ajung mesajele corporatiilor, pana la nivelul de doar 1-2%. Care ar putea fi efectele schimbarilor din reteaua de socializare?
Adio promovare gratuita pe Facebook! Efectele unei strategii care a creat sperante false

Facebook are doua mari provocari in acest moment in fata companiilor care au cheltuit milioane de dolari pentru prezenta lor in cea mai mare retea de socializare din lume: sa le convinga sa cheltuie si mai multi bani pe publicitate si mai ales sa arate ca toata promovarea si toate investitiile in reclama aduc rezultate, scrie Cristian Manafu pe blogul sau.

El spune ca in acest moment, intreaga lume “fierbe” in jurul unei realitati crude si usturatoare: Mesajele de pe paginile de brand nu mai ajung la public decat daca sunt promovate (prin campanii platite catre Facebook). Daca nu platesc, mesajele organizatiilor vor ajunge doar la 6% din baza de fani (Likes), in scadere de la 12% (octombrie 2013), spune revista Time, citand un studiu al agentiei Ogilvy. 

„Se pare insa ca situatia este mult mai nasoala, daca imi permiteti exprimarea. Conform Ogilvy, paginile cu peste 500.000 de likes ating doar 2% din baza de fani. De altfel, si publicatia online Valleywag, citand surse care au dorit sa isi pastreze anonimatul, a declarat ca reach-ul este acum intre 1 si 2%”, mentioneaza bloggerul citat.

Despre scaderea fortata a vizibilitatii paginilor de business pe
Facebook a scris si Calin Biris pe blogul sau.

„Dupa ce brandurile au investit in a-si creste baza de fani,
acum sunt nevoite sa plateasca si pentru ca mesajele lor sa ajunga la
ei. Acest lucru spulbera ideea de “promovare gratuita” pe social
media.
Ofer credit Facebook-ului pentru
educarea multor business-uri cu privire la importanta prezentei
online, iar acum observ cum Facebook-ul isi asuma rolul de a “invata
fortat” specialistii in comunicare sa foloseasca publicitatea
online. De altfel, Facebook se joaca deja cu noi formate de
publicitate precum auto-play video ads”, mentioneaza Calin Biris.  

[b]Publicitate vs social media[/b] 

Intr-o alta postare, acesta scrie despre avantajele publicitatii online clasice versus promovarea prin intermediul social media.

„Diferenta de putere dintre publicitate
si social media este ca un mesaj publicitar poate ajunge
din primul moment in care l-ai lansat la mii sau milioane de
potentiali clienti noi, pe cand pe social media mesajul
comunicat ajunge intai la fanii/prietenii/abonatii apropiati, care in
mare parte sunt deja clientii tai, si speri ca acestia sa recomande
mai departe promotiile tale catre retelele lor de contacte”, explica Biris.

„De retinut regula 90–9–1 care
zice ca doar 1% din utilizatorii de internet sunt producatori de
continut, 9% contribuie (coment, like, share etc.) iar 90% sunt doar
spectatori”, adauga specialistul in comunicare online.

El arata ca sansele sa ajungi la clienti noi prin social media
sunt influentate de marimea comunitatii pe care o ai si de acei 10%
care vor da mesajul mai departe, in cazul in care le dai un motiv sa
faca acest lucru si motivul li se pare unul bun.

„Deci reach-ul pe social media este
unul dependent de marimea comunitatii pe care ai reusit sa o aduni in
jurul brandului, de interactiunea cu aceasta si de viralizarea
mesajelor pe care le transmiti. In schimb atunci cand faci
publicitate depinzi doar de marimea bugetului si de cat de abil esti
sa targetezi clientii noi”, mai spune Biris.

[b]Publicitate pe Facebook, degeaba[/b]

Un alt blogger, Cristian Dorombach, vorbea despre ineficienta publicitatii pe Facebook intr-o postare inca din vara anului trecut. 

„Undeva luna trecuta ( mai 2013 – n.r.) am
cautat sa cumpar reclama pe Facebook ca sa promovez un articol pe
blog. Si cum nu ma dau banii afara din casa, am facut economii ca sa
platesc aia 7 dolari pentru o postare sponsorizata”, povesteste piticu.ro.

„Postarea sponsorizata pana la
scumpirea tarifelor exista in Facebook doar 6 ore din momentul in
care era promovata, iar dupa 6 ore iti returna statisticile pentru
care ai platit. Acum nu mai returneaza statisticile respective”, mai spunea bloggerul.

Acesta a adaugat ca postarea sponsorizata i-a adus doar 50 de click-uri, nu mai mult decat i-ar fi adus in mod normal o postare neplatita.

„Va amintiti scandalul cu General
Motors, care si-au retras reclama de pe Facebook. Ei bine astept sa
se mai sesizeze cativa ca gogoasa aia nu livreaza. Si atunci sunt
doua solutii, ori sa fie mai agasanti in reclame ori sa fie
frustrati. Eu sunt frustrat. 50 de clickuri pentru 7 dolari?”, conchide piticu.ro.

Citeste si: Like din Bangladesh si conturi false. Cat de eficienta mai este o campanie Facebook?