New Media

Ce vor sa cumpere si ce isi cumpara de fapt romanii de Black Friday

20 Oct, 11:25 • Redactia DailyBusiness
Ce intenționează să cumpere românii în perioada Black Friday și care sunt produsele care ajung până la urmă a fi cumpărate? În ajunul unei noi perioade de promoții, specialiștii din starcom MediaVest Group și Leo Burnett România revin cu un set de sfaturi pentru retailerii din online, dar și din offline.
Ce vor sa cumpere si ce isi cumpara de fapt romanii de Black Friday

Studiul realizat în
2015 de Starcom MediaVest Group și Leo Burnett România, în colaborare cu TNS
România, și-a propus să ofere o imagine clară asupra comportamentului de cumpărare
și a percepției pe care shopperii online din România o au asupra acestui
eveniment.

Andreea Grigoroiu
(Consumer Strategist – Starcom MediaVest Group) și Irina Cărbunescu (Senior
Strategic Planner – Leo Burnett România) selectează cele mai importante informații
rezultate din studiul anului trecut, cu un grad de aplicabilitate ridicat
pentru promoția Black Friday de anul acesta.

1.     
Produsele
promovate

Atrage clienții
promovând categoriile asociate cu Black Friday (electrocasnicele, produse
IT&C, produse pentru casă sau fashion), dar nu neglija nici categoriile cu
investiție financiară medie sau scăzută, care s-au dovedit a avea cea mai mare
rată de conversie de la intenție la achiziție: îngrijire presonală, machiaj,
parfumuri, cărți, ceasuri sau jucării.
De asemenea, ai în
vedere că există câteva categorii de produse cu intenție de cumpărare dublă
față de achizițiile efective, ceea ce arată o oportunitate mare de creștere a
vânzărilor: aparate foto, console de jocuri, TV, vacanțe și computere & laptop-uri
– motivul este diferența mare dintre reducerile așteptate și cele oferite.

2.     
Perioada
de promovare

Oferă informare clară
privind perioada de oferte: Black Friday și-a pierdut asocierea cu o zi anume
și tinde să devină, mai curând, o perioadă. De aceea, 57% dintre românii
internauți din mediul urban caută informații despre perioada exactă când are
loc Black Friday pentru retailerii care îi interesează.
Creează oferte
customizate pe intervale orare: spre deosebire de anii trecuți, cumpărătorii nu
mai atacă website-urile în toiul nopții, ci cumpără mai curând dimineața.
Oferindu-le oferte pe intervale orare, se maximizează traficul și îi poți
atrage pe website, nu numai în prima parte a zilei.
 

3.     
Mediile
de promovare

Menține website-ul
updatat permanent, trimite newsletter și asigură un SEO de calitate: 8 din 10
români investigați se informează direct de pe website-urile retailerilor, 4 din
10 citesc newsletterele, iar 3 din 10 încep să se informeze accesând motoarele
de căutare. Restul surselor de informare fiind accesate într-o măsură mai mică.
Nici magazinele
fizice nu ar trebui subestimate: deși puțini cumpărători (sub 8%) declară că
intenționează să profite de ofertele promoționale din magazine, fiind mai
degrabă focusați pe online, mai mult de 20% dintre ei ajung să achiziționeze
produse de aici.

4.     
Ofertele
promovate

Transparența pentru
discount-urile oferite este esențială: mai mult de jumatate dintre cei care
intenționau să cumpere de Black Friday au renunțat pentru că au perceput
discount-urile ca fiind „false”, idee înțeleasă prin prețul produselor ce a
fost crescut cu scurt timp înainte, iar discount-ul oferit aducea prețul la cel
real, de dinaintea perioadei promoționale.

5.     
Pornește
de la interesele și motivațiile consumatorilor

Crește notorietatea magazinului
online, punând accent pe diversitate de produse: principalele două motive care
dictează alegerea magazinului online de la care vor face cumpărăturile.
Susține cumpărătorii
în găsirea cadourilor pentru sărbătorile ce urmează: al treilea motiv și cel cu
rata de conversie cea mai mare pentru care românii fac cumpărături online cu
ocazia Black Friday.
Răsplătește clienții
care au făcut cumpărături de pe website-ul tău: Black Friday este o ocazie
pentru cei care cumpără de a-și dovedi talentele de shopper – calculat, calm,
analist de oferte și investiții. Susține talentele de shopper ale clienților,
încurajându-i să cumpere mai mult. Pentru fiecare produs cumpărat de pe
website, primesc un extra discount la următorul sau alte recompense.
Acestea sunt doar
câteva tendințe pe care SMG RO, Leo Burnett și TNS România le-au identificat în
studiul Black Friday din 2015, tendințe care vor fi urmărite și în noul studiu
din acest an.

Black Friday este un studiu amplu, ce conține o măsurare
calitativă și una cantitativă atât înainte de perioada Black Friday, cât și
după finalizarea acestei perioade promoționale. Pentru investigarea în amănunt
a comportamentului de cumpărare, chestionarele au fost aplicate pe același
eșantion de 1.479 respondenți. Targetul cercetării îl constituie online users
din zonele urbane, cu vârste de peste 14 ani. Pentru urmărirea unor trenduri în
comportamentul internauților din zona urbană cu ocazia Black Friday, studiul ce
urmează a fi realizat în 2016 va păstra aceleași coordonate metodologice ca și
cel de anul trecut.
O parte din rezultatele acestui studiu pot fi
găsite aici https://ro.pinterest.com/pin/348254983665249885/