New Media

Ghidul Black Friday: Ce drepturi ai în perioadele de reduceri?

17 Nov, 18:09 • Redactia DailyBusiness
Black Friday 2015 se apropie cu pași rapizi, tradiția importată de la americani dând ocazia tuturor românilor să achiziționeze diverse produse la prețuri reduse. Vinerea Neagră are loc anul acesta pe 20 noiembrie, însă, la fel ca în alți ani, promoțiile țin tot weekend-ul sau chiar toată luna.
Ghidul Black Friday: Ce drepturi ai în perioadele de reduceri?

Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) îți
recomandă să nu te lași entuziasmat de prețurile mici și să verifici
informațiile prezentate pe site-uri sau în magazine înainte de a achiziționa
orice produs.

Orice comerciant care anunță o reducere de
preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu
de vânzare pentru produse sau servicii identice. Prețul redus trebuie să fie
inferior prețului de referință (cel mai scăzut preț practicat în același spațiu
de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului
redus).

Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent
trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau
grupă de produse identice:
•        fie prin menționarea noului preț
lângă prețul anterior, barat;
•        fie prin mențiunile „preț
nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
•        fie prin menționarea procentului de
reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.

Se interzice ca o reducere de preț pentru un produs și/sau serviciu să fie
prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părți din produs și/sau
serviciu.
 
Dreptul de retragere

Dacă ai achiziționat un produs dintr-un magazin clasic, nu poți cere să fie
înlocuit sau să ți se restituie contravaloarea lui decât dacă este defect. Unii
comercianți au, totuși, o politică de returnare, dar trebuie să soliciți
amănunte în scris și să păstrezi documentele care dovedesc acest lucru.

În cazul cumpărăturilor efectuate online, ai 14 zile calendaristice de la
momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi
vreun motiv și fără costuri suplimentare. Îți poți exercita dreptul de
retragere fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de
regulă, online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția ta și
în care să specifici cel puțin identitatea ta, numărul și data comenzii,
produsul, prețul plătit.

[img=6978]Irina Chiritoiu[/img]

Produsul îl poți trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucțiunilor de pe
site, sau poți aștepta să fie preluat de către agentul economic, în unele
cazuri gratuit (verifică atent politica magazinului legat de acest aspect). În
cazul în care alegi să trimiți produsul pe cont propriu și plătești curierul
pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei
sume. Comerciantul este obligat să returneze prețul pe care l-ai plătit pentru
produs (inclusiv costurile de expediere) în termen de maximum 14 zile.

Există anumite cazuri în care contractul nu poate fi denunțat, cum ar fi pentru
produsele care sunt realizate după specificațiile tale sau înregistrările
audio, video ori programele informatice.
 
Termen de livrare

Dacă ai făcut comanda online, comerciantul trebuie să-ți livreze produsul în
maximum 30 de zile sau mai puțin, dacă ați căzut de acord asupra acestui
aspect. Dacă termenul de livrare nu este respectat, puteți stabili, de comun
acord, o nouă dată de livrare. Dacă nici această dată nu este respectată, ai
dreptul la rezoluțiunea sau rezilierea contractului. În acest caz, agentul
economic este obligat să își returneze banii în cel mult 7 zile.
Dacă produsul este deteriorat sau distrus înainte de a ajunge la tine, legea
îți dă dreptul să soliciți un nou produs sau să renunți la contract.
 
Sfaturi pentru consumatori

•        Fă o listă cu produsele pe care
dorești să le achiziționezi și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru
te va ajuta să eviți falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când
comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel
majorat.

•        Verifică cu atenție modul în care
este afișată reducerea pe site sau pe eticheta produsului.

•        Nu cădea în capcana ofertelor care anunță
mari reduceri de prețuri doar pentru a te atrage să intri în magazin.

•        În cazul în care comanzi online,
verifică, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul
de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ai ales
produsul.

•        Deschide coletul în prezența
curierului și, în caz că acesta nu corespunde, trimite-l înapoi. Ai grijă să
menționezi pe documentele de transport motivul refuzului.

•        Utilizează cardul pentru a face
plata. În unele situații, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card,
poți utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ți recupera suma plătită –
în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plății.

Procedura este simplă:
dacă tranzacția s-a decontat (adică apare pe extrasul de cont), o poți contesta
la bancă, iar banca va încerca recuperarea sumei de bani de la comerciant, prin
intermediul băncii acestuia (operațiune numită „refuz de plată”).

„Selectează, înainte de Black Friday,
produsele pe care vrei să le cumperi și notează prețurile înainte ca acestea să
fie reduse. Verifică dacă, în afara perioadelor de reduceri, beneficiezi
sau nu de vreun discount și informează-te asupra produselor pe care vrei să le
cumperi: site-urile specializate sunt un start bun pentru a vedea comentariile
altor consumatori legat de eficiența produselor. Nu cumpăra un produs doar
fiindcă este redus!”, spune Irina Chirițoiu, director ECC Romania.