New Media

Studiu: Doar 3 din 10 companii folosesc social media pentru vanzari

25 Apr, 14:24 • Redactia DailyBusiness
Eficiența marketingului în cadrul rețelelor de socializare este recunoscută de 80% dintre companii. De asemenea, 63% dintre acestea spun că social media reprezintă un canal eficient de creare a oportunităților de vânzare, dar numai 3 din 10 folosesc social media pentru vânzări, conform unui studiu despre social media marketing în cadrul companiilor din România.
Studiu: Doar 3 din 10 companii folosesc social media pentru vanzari

„Studiul Like & Share se înscrie în seria cercetărilor pe care le-am
făcut în ultimii ani pe acest subiect. Este un studiu de percepție privind
rolul pe care îl are social media marketing în companiile din România. Chiar
dacă unghiurile de analiză s-au diversificat de-a lungul timpului, corelat cu
dinamica social media, întrebările esențiale au rămas. Din acest studiu aflăm
informații despre cele mai utilizate platforme, proporția companiilor care au o
strategie de promovare pe social media, de cât timp utilizează companiile
social media, cu ce frecvență, în ce scop, care sunt beneficiile și bugetele
alocate sau care este rolul social media în procesul de vânzare al companiilor”, spune Elena Badea, Managing Partner
Valoria, co-autoarea studiului.

Cele mai folosite platforme de social media

Social media este deja parte
din mixul standard de marketing. Dacă în urmă cu patru ani, 22% dintre companii
își puneau întrebarea dacă să includă social media în planul lor de marketing,
acum doar 5% au în continuare un anumit tip de rezistență la această abordare.

Mai exact, 87% dintre companiile din România spun că utilizează rețelele
sociale în marketing, iar 8% spun că vor începe să le utilizeze în perioada
următoare.  
Cele mai folosite platforme
pentru social media marketing în România sunt: Facebook – 96%, LinkedIn – 70%,
Youtube – 44%.

Conform Social Media Examiner, pe primele trei locuri la nivel
global se află: Facebook – 93%, Twitter – 76% și LinedIn – 67%. Este de
remarcat faptul că atât Facebook, cât și LinkedIn au procente mai mari de
utilizare în companiile din România decât la nivel global.

Platformele cele mai folosite
de companiile din România pentru reclamele sponsorizate sunt: Facebook – 81%, Google
– 50% și LinkedIn – 14%. Tot Social Media Examiner arată că, la nivel global
primele trei locuri sunt ocupate de: Facebook – 87%, Google – 39% și Twiter –
18%, urmat abia apoi de LinkedIn cu 17%.

Abordarea strategică a social media marketing

Doar 25% dintre respondenți
spun că au o strategie privind social media marketing la nivelul întregii
companii, 51% spun că au o astel de strategie la nivelul echipei de marketing,
iar 4% au o strategie de social media marketing numai la nivelul echipei
comerciale. În continuare, două din 10 companii nu au nici un fel de startegie
pentru social media marketing.

Conform rezultatelor
cercetării, cele mai multe companii folosesc social media marketing în România
de 2-3 ani (25%), dar la nivel global, procentul cel mai mare este cel al
companiilor care folosesc social media marketing de peste 5 ani (21%).
Companiile care folosesc social media marketing de mai puțin de un an este de
15% în România și de 20% la nivel global.

Bugete și activități de social media marketing

37% dintre companiile din
Romania au investit sub 1000 de euro în promovarea prin intermediul rețelelor
sociale în ultimul an, 25% au investit între 1000 și 3000 de euro, 11% au
investit între 3000 și 5000 de euro, în timp ce 9% au investit între 5000 si
10000 de euro pentru același demers.

Un procent de numai 13% dintre respondenți
au afirmat că au investit peste 10000 de euro în promovarea companiilor lor
prin social media în ultimul an.
Cele mai multe companii (82%)
oferă followerilor conținut despre produsele și serviciile companiei, 66% dau
informații despre companie, iar 58% au conținut despre campanii, promoții,
vânzare directă sau indirectă. Ofertele de locuri de muncă apar pe social media
la doar 41% dintre companii. La nivel global, 41% dintre companii măsoară
randamentul investițiilor în social media, comparativ cu 59% în România.

Timpul alocat și frecvența postărilor în social media

Timpul săptămânal alocat
pentru promovarea companiei în social media, constatăm că atât în România (59%)
cât și la nivel global (36%), cele mai multe companii spun că alocă maxim 1-5
ore pentru această activitate. Totuși, la nivel global 21% dintre companii
alocă 11-20 de ore, pe când în România doar 7% alocă acest buget de timp,
aceasta fiind cea de-a doua cea mai importantă diferență dintre cele două
analize.

Rezultatele cercetării arată
că 37% dintre companiile din România au postări zilnice pe canalele de social
media, 31% o dată la 2-3 zile, iar 27% au o postare pe săptămână. Corelat cu
aceste rezultate, știm că există în continuare o provocare majoră în companii
legată de capacitatea de a genera conținut pentru social media, ceea ce condus
la scăderea cu 12% a procentului de companii cu postări zilnice în ultimii trei
ani.

Beneficiile social media marketing


Dacă la nivel global
principalele trei beneficii aduse de social media marketing sunt: creșterea
notorietății companiei – 90%, creșterea expunerii pe piață – 89% și fidelizarea
clienților, în România primele două locuri se păstrează cu procente de 84%
respectiv 57%, dar pe locul al treilea găsim generarea de oportunități de
vânzare cu 50%. Cea mai mare discrepanță este generată de faptul că la nivel
global 66% dintre companii au ca beneficiu generarea unei perspective asupra
pieței cu ajutorul social media, dar în România numai 19% dintre companii au
această capacitate.

„În condițiile în care social media devine cea mai importantă sursă de
informare, acest studiu arată care este abordarea companiilor privind
marketingul în acest mediu și cu ce rezultate. Informațiile despre companii au
evoluat de la simple imagini cu logo-ul companiei și mesajul text care să
justifice scopul postării la ceea ce în prezent vedem exprimat ca mesaj sub
forma 360°video, live streams, conținut vizual cât mai dinamic (realitatea augmentată).
Deoarece informația se consumă tot mai mult prin news feed în social media,
este important să urmărim cum vor evolua marketing-ul și comunicarea
companiilor în acest mediu.

Studiul Like
& Share
oferă instantaneul de care avem nevoie ca să știm direcția în
care mergem”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii
Emergente, co-autor al cercetării.