New Media

Trendurile pentru promovarea online in 2016

09 Dec, 16:30 • Redactia DailyBusiness
Agenția de marketing online Today's care sărbătorește un deceniu de când a debutat pe piața din România analizeaza, cu aceasta ocazie, atat situatia retrospectiva, cat si trendurile pentru promovarea in online pentru anul urmator.
Trendurile pentru promovarea online in 2016

În 2005, când a fost înființată Today’s ca agenție de web
design și development, Internetul intra în cea mai bună perioadă de dezvoltare:
Facebook împlinea un an, Mark Zuckerberg cumpăra domeniul facebook.com și
Google lansa unealta Analytics. 

Totodată, este anul în care câțiva tineri dezvoltatori lansau YouTube,
actualmente cea mai mare platformă de video sharing din lume.  

În 2005, comportamentul antreprenorului român era destul de rece față de
online: erau cei care își doreau un site, pentru că voiau să aibă pe cartea de
vizită o adresă de mail @domeniullor.ro în loc de celebrele @hotmail.com sau
@yahoo.com și mai erau cei care generau prospecți, folosind site-ul, această
nouă dimensiune pentru exprimare, promovare și vânzare. 

Aceștia nu aveau însă campanii de marketing online, ci își făceau vizibil
site-ul prin intermediul materialelor din offline. Advertiserii online erau
companiile multinaționale – telecom, bănci etc. – care cumpărau promovare la
mia de afișări (CPM), fiind în căutare de expunere.

Urmează prima reușită
pentru Today”s: nominalizare la Internetics cu două site-uri în 2006. 

În 2007, Today”s începe colaborarea cu Universal Music Romania pentru site-ul
orangemusic.ro, un portal dedicat celor care voiau să descarce pe telefon
ringtone-uri, wallpapere sau alte elemente multimedia cu artistul lor preferat. 

Colaborarea funcționează, astfel încât compania dezvoltă conceptul
pentru Polonia, Elveția și parțial pentru Cehia. 

În 2008, pe fondul unei recesiuni economice care avea să ajungă și în România,
Today”s este pe o pantă ascendentă.

Antreprenorii sunt deja la a doua sau a treia iterație a site-urilor, cererile
sunt mai mature, obiectivele sunt mai clare, iar Today”s participă la numeroase
pitch-uri. În 2009 se produce o scădere abruptă a pieței, iar bugetele pentru
site-uri custom sunt limitate. Apar furnizorii de soluții open source ieftine,
precum implementări pe WordPress. Presiunea economică din piață face ca, între
2009 și 2010, echipa Today”s să fie restrânsă. Vârful de până atunci era de 12
angajați și colaboratori. 

Totuși, este și perioada concentrării pe campanii Google AdWords, acesta
devenind un instrument central prin care companiile doreau să mai facă
investiții, deoarece genera comenzi și aport imediat pentru fluxul de bani
alocat. În 2009, Today”s realizează primul landing page cu conținut dinamic
pentru un client: textul din pagină se schimba în funcție de ce a căutat
utilizatorul pe Google.  

Urmează o perioada de stabilizare, până când, în 2013, efectele recesiunii
economice încep să dispară și Today’s își mărește echipa de PPC, campaniile de
marketing online fiind deja core business. Google lansează programul pentru
agenții Google Partners în România, iar Today’s intră direct în top 10. 

În 2014 a fost realizat pentru un client primul video ad interactiv din
industria auto din România. În 2015, la un deceniu de la începutul activității
în online, echipa Today”s are peste 10 membri și agenția este în top 3
certificate Google AdWords din România. Cifra de afaceri pentru anul acesta,
potrivit estimărilor, va fi de peste 275.000 de euro, în creștere cu
aproximativ 80.000 de euro față de 2014. 

Analiza Today”s pentru anul 2016   

Pentru anul viitor, trendurile pe care Today”s le-a identificat sunt
concentrate mai ales pe modul în care oamenii consumă diversele tipuri de
conținut și pe ce medii o fac. Astfel, YouTube devine noul TV al românilor,
întrucât există o audiență foarte mare, cu peste 6,5 milioane de oameni care
accesează în fiecare lună platforma. 

Atenția acordată unui video este mult mai mare decât la TV, mai mult de 50% din
public nu mai desfășoară o altă activitate în timp ce urmărește un videoclip pe
YouTube față de circa 30% în cazul televiziunii.   Mai mult, este perioada
dezvoltării și mai mult a dispozitivelor mobile. Google a anunțat recent că
peste 50% din căutări se fac deja pe mobil, dar din păcate doar o mică parte
din site-urile din România sunt pregătite pentru traficul acesta, unul care nu
este numai de consum de conținut.

Aproximativ 50% din cei care dețin un smartphone îl folosesc în timp ce sunt la
cumpărături, pentru a căuta prețuri mai bune decât cele întâlnite în magazinul
fizic.

Urmează și creșterea personalizării în campaniile de marketing online, atât din
perspectiva advertisingului (comunicării) prin campanii cu mesaje adaptate mai
bine audienței și o retargetare mai fină, cât și din perspectiva landing
page-urilor folosite. Astfel, advertiserii din România încep să fie din ce în
ce mai atenți la ratele de conversie și modalitățile de îmbunătățire prin
personalizarea landing page-ului, în contextul în care costurile per click au
crescut semnificativ în ultima perioadă.   

Marius Lăzărescu (foto), director și fondator Today”s, oferă trei sfaturi esențiale
celor care vor să activeze și să aibă succes în acest domeniu: „Cei la început
de drum ar trebui să înceapă cu o campanie Google Search, una care îi va
conecta cu cei care au o intenție clară de achiziție sau research. Cu cât
această campanie este mai nișată – folosește o abordare long tail sau, mai bine
spus, sunt targetate expresii din cel puțin trei cuvinte -, cu atât relevanța
este mai mare, iar rata de conversie mai bună. Apoi, este esențial să urmărească
publicul care nu convertește pe site. 

În România, circa 99% din vizitatorii unui magazin online nu cumpără la prima
vizită (de aici și rată de conversie de 1% comunicată de multe ori la
conferințe din domeniu) și este extrem de important să fie folosite campaniile
de tip retargeting pentru a comunica cu această audiență. 

În final, trebuie folosită orice oportunitate de comunicare pentru loializarea
publicului și pentru a realiza upsell și cross sell. Asta și pentru că
achiziția unui client nou poate costa de până la șapte ori mai mult decât
comunicarea cu un client existent, iar astfel poate fi crescut indicatorul
Client Lifetime Value, unul important pentru cei care pot face vânzări
repetate”.