Real Estate

Romania, locul 3 in Europa la stocul de mall-uri noi, dupa Bulgaria si Serbia

25 May, 20:57 • Redactia DailyBusiness
România se află pe poziția a treia în topul țărilor europene cu cel mai nou stoc de malluri, în condițiile în care 82% din centrele comerciale funcționale la finalul anului 2016 au fost livrate în ultimii 10 ani, față de o pondere de doar 38% la nivelul Europei.
Romania, locul 3 in Europa la stocul de mall-uri noi, dupa Bulgaria si Serbia

Astfel,
dintr-un stoc existent de malluri (fără retail park-uri și galerii comerciale)
de aproape 2,1 milioane de metri pătrați, aproape 1,7 milioane de metri pătrați
au fost livrați în perioada 2007 – 2016.

În
acest clasament, România este depășită de Bulgaria și Serbia, care de asemenea
intră în categoria piețelor emergente din ultimii zece ani, în timp ce piețele
mature, precum Germania, Franta și Marea Britanie, se află în partea inferioară
a topului, în condițiile în care mai puțin de 20% din stocul comercial al
acestor țări a fost construit în ultimii zece ani, potrivit unei analize a
Cushman & Wakefield.

Anul
trecut, pe piața europeană au fost finalizate centre comerciale cu o suprafață
închiriabilă de 4,5 milioane de metri pătrați, în scădere cu 6% față de 2015.
România, cu livrări de 229.000 mp, a contribuit cu 5% la stocul nou finalizat
la nivel european.

În
Europa Centrală și de Est (ECE), livrările de centre comerciale au scăzut cu
17% în 2016, după un declin de 11% în 2015. Activitatea puternică de dezvoltare
din ultimii zece ani a dus la o creștere semnificativă a densității centrelor
comerciale în multe dintre capitalele regiunii.

Praga, București și Budapesta
sunt excepțiile, deoarece densitatea centrelor comerciale este sub media densității
din Europa Centrală și de Est.
Rusia
continuă să fie cea mai mare piață de dezvoltare a centrelor comerciale din
Europa Centrală și de Est, în ciuda faptului că livrările de 1,2 milioane de
metri pătrați realizate în 2016 au fost la cel mai scăzut nivel din 2005.
În
2016, Europa de Vest a înregistrat o creștere de 15% a livrărilor de centre
comerciale.

Franța a fost din nou cea mai activă țară din această regiune și va
continua să fie activă și în viitor, datorită încrederii consumatorilor și a
brandurilor internaționale intrate pe piață. Italia și Spania au înregistrat o
creștere puternică în anul 2016, în timp ce activitatea de dezvoltare în
regiunea Benelux a fost robustă, fiind finalizate proiecte „cheie”, precum
Docks Bruxelles.

Activitatea de dezvoltare în Marea Britanie a scăzut cu 17%
față de anul precedent.
În
viitor, ne așteptăm ca dezvoltatorii să se orienteze către zonele în care există
o densitate scăzută a stocului de centre comerciale, cheltuieli de consum
ridicate și riscuri reduse sau stocul existent a ajuns la maturitate și are
nevoie de îmbunătățiri, reamenajari sau extinderi.

În
ultimii ani, concurența puternică din partea altor segmente de comerț cu
amănuntul și schimbarea comportamentului consumatorilor au obligat proprietarii
centrelor comerciale să caute modalități de a se diferenția prin oferta lor.

Creșterea cumpărăturilor on-line și progresul tehnologic creează provocări, dar
și oportunități pentru proprietarii de centre comerciale, în condițiile în care
cumpărătorii caută să-și sporească experiența de cumpărături fizice cu o
experiență socială / de petrecere a timpului liber.

Activitatea de dezvoltare
se concentrează din ce în ce mai mult pe noile formate, cu o prezență mai
puternică a operatorilor din industria alimentară și a băuturilor, de petrecere
a timpului liber și de divertisment, pentru a spori traficul și timpul petrecut
în centrul comercial.

Cushman
& Wakefield a identificat cele mai noi tendințe în rândul centrelor
comerciale din Europa, care vor avea un impact puternic asupra dezvoltării pieței
în viitor:
 

 
1.      Extinderile reprezintă o parte semnificativă din livrările noi de centre comerciale
din Europa. În S2 2016, extinderile au reprezentat 32% din totalul spațiilor
noi din Europa de Vest și 13% din totalul spațiilor noi din regiunea ECE.
Astfel, estimăm că tendința de extindere a centrelor comerciale de succes va
continua și în perioada 2017 – 2018.
 
2.       În ultimii ani, centrele comerciale au evoluat de la spații convenționale
pentru vânzarea cu amănuntul la centre
multifuncționale
, cu o ofertă extinsă de restaurante, pentru petrecerea
timpului liber și divertisment, precum și de servicii publice. Scopul este de a
crea centre care se integrează perfect în comunitatea locală.
 

3.       Importanța ofertei de cafenele
și restaurante
din centrele comerciale a crescut în întreaga
Europă. Zonele de food court tradiționale evoluează pentru a satisface
cerințele consumatorilor moderni care caută experiențe culinare unice, iar
dezvoltatorii caută noi concepte care să răspundă acestor cerințe.
 

4.       Influența crescută a generației „millennials”, care caută experiențe deosebite
în activitățile de petrecere a timpului liber, divertisment și luat masa, a dus
la dezvoltarea unor centre comerciale
regionale
de mari dimensiuni, cu o proporție mare din spațiul total dedicat
operatorilor non-retail. 
 

Pe de altă parte, schimbarea
stilului de viață a consumatorilor, care au din ce în ce mai puțin timp la
dispoziție, favorizează dezvoltarea unor centre
locale
de dimensiuni mici și medii ancorate de un retailer de food, care beneficiază
de o bună accesibilitate, parcare generoasă și orar extins de funcționare.
 

Până la sfârșitul
anului 2018, pe piața europeană vor fi construite 186 de mall-uri noi, dintre
care 80 vor fi centre comerciale mai mici, cu dimensiuni cuprinse între 5.000 –
20.000 mp.
 

5.       Comerțul Omnichannel devine din ce în ce mai important. Un număr tot mai mare de retaileri
online din Europa studiază acum magazinele fizice ca o modalitate de a-și
completa strategia omnichannel, iar centrele comerciale sunt o parte esențială
a acestui proces.
 

6.       „Resort-uri de cumpărături: În Spania și Portugalia există o tendință în continuă creștere de a crea
centre comerciale cu tematică, având un mix comercial și de petrecere a
timpului liber concentrat pe un anumit element, cum ar fi activitățile de apă
sau petrecerea timpului liber pentru copii. Cel mai mare centru comercial din
Portugalia, Dolce Vita Tejo, de 122.000 de metri pătrați, investește în prezent
pentru a deveni o stațiune comercială.
 

Centrele comerciale fără ancore: În
Italia, s-a înregistrat o tendință de creștere a dimensiunii unităților și
realizarea unui mix bogat și variat de branduri. Există, de asemenea, exemple
de noi concepte, cum ar fi Scalo Milano (30.000 mp), deschis în 2016, un centru
comercial împărțit în trei domenii principale: Fashion, Food și Design,fără un
anume chiriaș ancoră.
 

7.       S-a înregistrat o creștere a numărului de centre comerciale mixte, care includ spații rezidențiale și de
birouri. În Regatul Unit, este de așteptat ca centrele mai vechi, în special
cele din locații secundare, să fie redezvoltate sau înlocuite cu proiecte
rezidențiale sau de agrement.
 

8.       Creșterea apetitului consumatorilor pentru confort și experiențe noi îi
obligă pe proprietarii de centre comerciale să adopte noi instrumente digitale. Aplicațiile, serviciile Click & Collect,
Wi-Fi gratuit, parcare fără tichet, stații de încărcare pentru mașini electrice,
boxuri foto și complementarea audio-vizuală a evenimentelor, sunt elemente
folosite pentru atragerea vizitatorilor și pentru a face ca experiența petrecută
în centrul comercial să fie cât mai antrenantă.
 

Cushman & Wakefield Echinox este unul dintre cei mai activi consultanți
imobiliari pe segmentul de retail, punându-și amprenta asupra celor mai
importante centre comerciale din București și din țară. Per total, în T1 2017,
departamentul de retail al C&W Echinox a intermediat tranzacții de închiriere
în suprafață de aproximativ 8.500 mp în București și în țară.