COMPANII, AUTO

Surpriza pregatita soferilor din Romania: Taxa auto, platita de toata lumea

26 aprilie 2013, ora 15:13, autor(i): Adrian Negrescu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
taxapoluare1.jpg
Epopeea taxei auto continua cu un nou episod. Autoritatile au de gand, mai nou, sa puna la plata pe toti cei care detin sau conduc un automobil pe strazile din Romania. In Parlament se "coace" o lege in acest sens, care are mari sanse sa fie aprobata pana la sfarsitul anului.

Taxa auto, botezata mai nou timbru de mediu, incalca legile europene si instituie un tratament discriminatoriu intre proprietarii de automobile din Romania, sustin avocatii de business.

Un fapt pe care il repetam inca din 2007, de cand prima forma a taxei a intrat in vigoare. De atunci, cu toate ca a pierdut procese pe banda rulanta, taxa a functionat, adevaratul sau scop fiind atins - statul s-a folosit de cateva miliarde din banii cetatenilor, fara dobanda, cu promisiunea ca ii va inapoia undeva in viitor.

Cei mai multi dintre cei care au dat in judecata statul au castigat, si-au primit banii inapoi, altii inca asteapta sa primeasca banii incasati ilegal de statul roman.



DailyBusiness.ro a scris in repetate randuri, citand expertii in drept si industria auto, ca singura solutie pentru ca o astfel de taxa sa fie aplicata legal este sa fie transformata intr-un impozit auto sau sa fie inclus in pretul carburantilor. Cu alte cuvinte, sa fie platita de toata lumea.

Doi senatori PNL, Valeriu Boeriu si Cristian Bodea, au trecut deja la fapte si au depus marti la Senat un proiect de lege pentru eliminarea timbrului de mediu si transformarea lui in taxa de poluare care sa fie inclusa in pretul combustibililor, la valoarea de 1 ban pe fiecare litru de carburant, indiferent ca este vorba despre benzina, motorina sau gaz petrolier lichefiat.

“Noi am pornit de la constatarea ca taxa de poluare datorata de posesorii de autovehicule din Romania a cunoscut de-a lungul anilor mai multe variante, dar niciuna nu a fost bazata pe un principiu echitabil, si anume cel de a plati in functie de cat poluezi, adica de cat circuli", a declarat senatorul Cristian Bodea.

"In actuala forma a timbrului de mediu, la fel ca si in precedentele forme, indiferent ca s-au numit taxa de poluare ori de prima inmatriculare, aveam situatii aberante din punct de vedere fiscal si al protectiei mediului, deoarece nici vechimea autovehiculului, nici tipul motorizarii - euro 2, 3, 4 sau 5 - si nici capacitatea cilindrica nu indicau in mod clar cat polueaza un autovehicul intr-un an, dar consumul de carburanti este cel mai bun indicator", a declarat senatorul liberal.

Banii din timbrul de mediu, folositi exclusiv pentru impaduriri

Luand in calcul ca numai Petrom, principalul jucator din piata, vinde anual in jur de 5 milioane de tone de carburanti, un calcul sumar arata ca statul ar aduna din noua taxa in jur de 65 milioane de lei. Adaugand si vanzarile celorlalti jucatori din piata, suma va atinge nivelul de 100 de milioane de lei, echivalentul a peste 20 milioane de euro. Calculul este, bineinteles, unul orientativ.

"Impactul socio-economic, in varianta propusa de noi, este in limite acceptate, taxarea cu un ban pe litrul de carburanti fiind suportabila de catre populatie si fara riscul de a declansa scumpiri in lant, data fiind valoarea infima adaugata in pretul initial al acestora", a precizat senatorul Cristian Bodea.

Senatorul Cristian Bodea a declarat ca destinatia banilor ar fi exclusiv pentru impaduriri.

"Sumele colectate in acest fel vor merge doar in Fondul de Ameliorare pentru Impaduriri, astfel ca vom avea o destinatie clara si ne vom asigura ca banii sunt folositi cu adevarat si numai pentru compensarea efectelor poluarii, deoarece ministerul care va avea in subordine padurile va fi obligat, tot prin initiativa noastra, daca ea va fi adoptata, sa prezinte anual un raport cu privire la sumele colectate si la modul de folosire, impunand astfel o responsabilizare a factorilor de decizie din domeniu si o transparenta totala in cheltuirea banilor", a adaugat senatorul Cristian Bodea.

Ce alternative sunt la taxa pe litru

Potrivit analistilor economici, initiativa are sanse reale sa treaca de Parlament, avand in vedere ca suma este destul de mica. 

Economistul Gabriel Biris considera ca "includerea timbrului de mediu in costul combustibilului ar rezolva si problema cilindrului (masinile cu motoare mari consuma mai mult) si a normei de poluare (motoarele moderne sunt mai eficiente, de aici si norma de poluare mai buna) si nici nu ar mai crea probleme de discriminare".
Se pune insa problema cate taxe mai poate sa impuna statul.

“In prezent, statul taxeaza cu 62% fiecare litru de carburant. Chiar daca avem cel mai mic pret la carburanti din UE, procentul taxelor este ingrijorator avand in vedere puterea de cumparare de la noi. Spre comparatie, in  Bulgaria si Cipru, accizele si TVA-ul reprezinta doar 41% din pretul de vanzare al benzinei”, afirma economistul Cristian Dinulescu.

Avem alternative la timbrul de mediu si taxa din pretul benzinei? 

O alta solutie ar fi introducerea taxei in contravaloarea ITP-ului. In functie de nivelul de poluare, proprietarii sa plateasca o anumita valoare la fiecare 2 ani.   

Asta dincolo de solutia clasica – introducerea impozitului auto anual, platit de toti proprietarii de masini, in functie de vechimea masinii, capacitatea cilindrica si nivelul de poluare. 

Aceasta ultima solutie este exclusa din calcul de analisti pentru ca ar insemna o adevarata bomba sociala. Taxa ar afecta direct pe romanii cu masini vechi, adica majoritatea.

Forma de "plata a poluarii" se aplica si in alte state europene. Taxa ar asigura o colectare la buget conform principiului "poluezi doar cat circuli"Cristian Bodea, senator

La un parc auto de 5,4 milioane de masini, in mare parte imbatranit, avand inmatriculate 932.000 de automobile mai vechi de 20 de ani, 1,3 milioane de unitati vechi de 6-10 ani si doar 640.000 de mii de unitati de maxim doi ani vechime consecintele sunt previzibile. 

“2014 va fi an electoral, vin prezindentialele, europarlamentarele. Daca ar aplica un astfel de impozit, ca in Germania, ar insemna ca politicienii sa isi taie singuri craca de sub picioare. Asa ca, cel mai probabil, vor include taxa in pretul carburantilor, pentru ca timbrul auto nu va mai functiona prea mult – incalca legile UE”, a spus Dinulescu.

Cert este ca, in prezent, pe rolul instantelor exista peste 120.000 de procese, iar statul are deja de platit sume importante in urma a 300.000 de decizii definitive ale instantei pronuntate in favoarea celor care au solicitat restituirea vechii taxe de poluare.  

Asa ca o solutie este absolut necesara.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 20 Mai 2022, 20:15
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter