Autostrada Moldovei A7 are un segment de 30 de kilometru care nu poate fi folosit din cauza unor suduri greșite. Asociația româno-bulgară Coni-Trace a construit acest lot, dar problemele au apărut la trei structuri unde sudurile nu au fost efectuate corespunzător. Responsabilă pentru aceste defecțiuni se face firma bulgară Trace, arată HotNews.ro.
„În timpul execuției lucrărilor au fost identificate neconformități la îmbinările sudate ale elementelor ce compun tablierele metalice la trei dintre structurile principale de pe acest tronson.
Aceste neconformități, depistate în urma controalelor de calitate, au impus demararea unei analize tehnice aprofundate pentru a stabili soluțiile de remediere”, a transmis CNAIR.
Citește și: Încă 26 de kilometri din Autostrada Transilvania, dați în circulație. Anunțul făcut de CNAIR
Compania a precizat și cauzele: „Acestea sunt de natură tehnică și vizează calitatea execuției unor lucrări complexe la structurile metalice, în special a sudurilor realizate în șantier. Nerespectarea întocmai a dispozițiilor de șantier și a procedurilor tehnice a condus la apariția acestor neconformități”.
Din cauza acestor erori, lucrările au fost sistate tamporar pentru o expertiză tehnică realizată de un specialist internațional independent. Expertul a confirmat deficiențele și a propus soluțiile de remediere.
„Până la acest moment, nu au fost raportate noi probleme, ci se urmărește implementarea corectă și completă a măsurilor dispuse”, susține CNAIR.
Deși lucrările la acest tronson trebuiau să fie gata de mult, CNAIR estimează o nouă dată pentru finalizare.
„Termenul contractual de finalizare a lucrărilor a fost depășit. În prezent, ca urmare a problemelor tehnice apărute, se estimează că deschiderea traficului pe acest lot de autostradă va fi posibilă la sfârșitul lunii septembrie 2025.
Acest termen este condiționat de finalizarea corespunzătoare a tuturor lucrărilor de consolidare a îmbinărilor tablierului metalic la podul de la km 38 și de obținerea unor rezultate favorabile la noile teste statice ce vor fi efectuate,” a transmis CNAIR.
Citește și: Recorduri românești. O autostradă intră în reparații la doar un an de la inaugurare
„Lotul e gata 99,99%. Acum se lucrează încă la podul de la kilometrul 38. După finalizarea lucrărilor de remediere vor urma o serie de teste de rezistență. Nu am un termen estimat pentru finalizare,” a declarat pentru HotNews.ro purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
CNMAIR a început deja demersurile pentru penalizarea constructorului, dar nu a stabilit încă suma pe care o va solicita ca despăgubiri.
Reprezentanții companiei bulgare au amintit că pentru Autostrada A7 cibtractul este unul tip FIDIC Roșu, ceea ce înseamnă doar execuție, proiectarea fiind făcută anterior.
„Trace îndeplinește contractul, precum și modificările, care însoțesc lucrările aferente soluțiilor de proiectare. Operăm în sincronizare cu toți participanții la procesul de investiții, implementând Ordinele de modificare (instrucțiunile) Beneficiarului și Inginerului în termenele specificate,” a transmis compania.
Trace nu a menționat nimic despre despăgubiri, dar a subliniat: „unul dintre cele mai importante beneficii ale Cărții Roșii (FIDIC) este distribuirea echitabilă a riscului”.