Consumul de alcool rămâne una dintre cauzele principale ale tragediilor în Italia, care a înregistrat în 2023 nu mai puțin de 3.039 de decese în accidente rutiere și aproximativ 225.000 de persoane rănite. Conform noilor reglementări, șoferii care au depășit limita de 0,8 la mie vor fi obligați să folosească dispozitivul „alcolock” timp de doi ani, iar în cazurile mai grave, când alcoolemia a depășit 1,5 la mie, perioada se prelungește la trei ani, conform stiridisapora.ro.
Dispozitivul este simplu de utilizat: șoferul suflă într-un tub conectat la aparat, iar dacă alcoolemia sa este sub 0,5 la mie, motorul poate fi pornit. În caz contrar, contactul rămâne blocat. Montajul trebuie realizat în centre autorizate, care aplică un sigiliu anti-manipulare, iar orice încercare de a sabota sistemul este sancționată aspru. Costurile instalării și întreținerii se ridică la aproximativ 2.000 de euro, sumă suportată de șofer.
Citeşte şi: Adevărul despre pepenele roșu. Medicii au dezvăluit cum se mănâncă, de fapt, fructul preferat al românilor
Deși este considerată de mulți necesară pentru reducerea accidentelor, asociațiile profesionale și de transport au ridicat semne de întrebare privind constituționalitatea legii și posibilele abuzuri. Asociația Italiană a Experților în Daune (AIPED) a transmis că există „lacune tehnice și juridice” în aplicarea legii. Spre exemplu, procedura de instalare nu este reglementată sau inspectată de către autoritățile de înmatriculare auto, ceea ce ar putea duce la abuzuri sau neînțelegeri în instanță. În plus, un astfel de sistem poate deveni o povară excesivă pentru șoferii din zonele rurale, care depind de mașină pentru locul de muncă sau familie.
Citeşte şi: Cât câștigă curierii de la Poșta Română și ce le mai oferă compania de stat
Italia se alătură astfel altor state europene, precum Franța, Suedia, Finlanda și Belgia, unde astfel de dispozitive sunt deja utilizate cu succes în prevenirea recidivei. Matteo Salvini susţine că scopul principal nu este pedepsirea șoferilor, ci prevenirea tragediilor rutiere prin introducerea unei „bariere tehnologice” între omul aflat la volan și riscul pe care îl reprezintă consumul de alcool. „Cine a condus beat o dată, nu mai trebuie să poată repeta greșeala fără o barieră tehnologică între el și pericol”, a declarat Matteo Salvini.