Așadar, începând din 9 iulie 2025, bicicliștii și conducătorii de trotinete electrice trebuie să se supună testării antialcool sau antidrog. În caz contrar, riscă amenzi de până la 1.320 de lei.
Măsura face parte dintr-o serie de modificări aduse Codului Rutier pentru creșterea siguranței rutiere și pentru responsabilizarea participanților la trafic.
Noile reglementări introduse prin Ordonanța de Urgență 84/2024 arată faptul că bicicliștii și utilizatorii de trotinete electrice vor avea obligația să se supună controalelor efectuate de polițiști, inclusiv testării pentru consumul de alcool și substanțe psihoactive. Refuzul de a se conforma acestor controale va fi sancționat cu amendă încadrată în clasa a III-a de sancțiuni contravenționale.
Existau și înainte sancțiuni trecute în Codul Rutier pentru conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive, însă noile modificări detaliază și reglementează refuzul de a se supune testării. Astfel, bicicliștii și conducătorii de trotinete electrice care evită testarea vor fi pasibili de amenzi între 990 și 1.320 de lei, echivalentul a 6-8 puncte de amendă.
Valoarea punctului de amendă este stabilită la 165 de lei, acesta fiind plafonat până la sfârșitul anului, conform legislației în vigoare.
Prin aceste reguli mai stricte se dorește descurajarea comportamentelor iresponsabile în trafic și reducerea numărului de incidente cauzate de consumul de alcool sau droguri.
Reglementările recente oferă și poliției locale competența de a aplica sancțiuni pentru încălcările comise de bicicliști și utilizatorii de trotinete electrice. Astfel, pe lângă poliția rutieră, polițiștii locali vor putea emite amenzi pentru nerespectarea regulilor de circulație de către aceste categorii de participanți la trafic.
Măsurile sunt parte dintr-un plan mai amplu de îmbunătățire a siguranței rutiere, adresând nu doar comportamentul șoferilor de autovehicule, ci și al celorlalți participanți la trafic. Bicicliștii și conducătorii de trotinete electrice au devenit o prezență tot mai semnificativă pe drumurile publice, iar această creștere necesită reglementări clare pentru a preveni accidentele și situațiile periculoase.
Citește și Care e cea mai sigură maşină din 2024. Volvo nu e în acest top. Surpriză pentru pasionații de mașini