Industria hotelieră din țara noastră a înregistrat în prima parte a anului 2025 o creștere de aproape 20% a cifrei de afaceri, al treilea cel mai mare avans din Uniunea Europeană după Grecia (35%) și Ungaria (22%), arată datele Eurostat, citate de Colliers. Însă, avansul a fost susținut în primul rând de scumpiri, nu de numărul mai crescut de turiști.
Țara noastră are încă un decalaj comparativ cu țările vecine în ceea ce privește atragerea turiștilor străini. În ultimii 10 ani, numărul nopților petrecute de vizitatorii internaționali a crescut cu doar 23%, în timp ce Polonia a avansat cu 44%, iar Ungaria cu 26%. Diferența arată un potențial semnificativ pentru dezvoltarea turismului destinat vizitatorilor internaționali și pentru echilibrarea pieței, dominată în prezent de călătorii interne. În 2025, doar 22% din nopțile petrecute în hotelurile din România au aparținut turiștilor străini, a doua cea mai mică pondere din Uniunea Europeană.
În privința infrastructurii hoteliere, următorii ani au semne bune. După ce în 2024 s-a inaugurat un singur hotel internaţional major – Ramada by Wyndham în Otopeni, cu peste 110 camere, în perioada 2025 – 2027 sunt anunţate cel puţin 15 deschideri. Investiţiile vin în contextul în care gradul de ocupare al hotelurilor din Bucureşti este comparabil cu vârfurile înregistrate după 2000, iar prima jumătate a anului 2025 deja reprezintă cel mai bun prim semestru din ultimul deceniu, de când INS publică statistici la nivel de judeţe.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/hotel-1-1024x576.jpg)
„Comparativ cu 2019, cifra de afaceri netă a tuturor operatorilor din zona ospitalităţii din România este cu peste 80% mai mare, un avans de peste două ori mai mare decât media Uniunii Europene, unde creşterea a fost de doar 34%, potrivit datelor Eurostat. Românii au continuat să călătorească şi să accepte tarife tot mai ridicate, iar Bucureştiul a ajuns la preţuri pe cameră comparabile cu diverse capitale regionale, de la Viena la Varşovia şi Praga. Această evoluţie a susţinut ca perioada 2023-2025 să fie una foarte bună pentru hotelieri, însă creşterea tarifelor în viitor nu se va putea baza doar pe inflaţie, ci pe diversificarea serviciilor, inovaţie şi utilizarea tehnologiei AI. Eficientizarea costurilor, dar şi păstrarea calităţii serviciilor hoteliere vor fi cheia în perioada următoare, care se anunţă mai dificilă pentru industria ospitalităţii. Pentru a menţine ritmul, România are nevoie să atragă mai mulţi turişti străini şi să ofere motive diverse de vizitare. Potenţial există, însă succesul depinde de investiţii şi de o strategie pe termen lung”, a spus Raluca Buciuc, Director, Partner of Valuation360 şi Advisory Services la Colliers.
Creșterea tarifelor la cazare a dus la alinierea acestora cu piețe consacrate din regiune CEE precum Polonia sau Republica Cehă, chiar dacă numărul de nopți petrecute în hoteluri aproape a stagnat, cu un avans de sub 4%, mai arată datele Eurostat.
În paralel, țara noastră a atras doar 2,2 milioane de înnoptări ale turiștilor străini, comparativ cu 7,2 milioane în Polonia și 6,1 milioane în Ungaria, dar piața se pregătește pentru cel puțin 15 noi inaugurări hoteliere până în 2027.
Mai mult, tarifele medii zilnice (ADR) au crescut cu 8% în ultimul an, o evoluție comparabilă cu Polonia și Cehia, unde nivelurile se situează între 55 și 65 de euro.
În București, venitul pe cameră disponibilă a ajuns la 78 de euro, apropiat de cel din Varșovia și Praga, ce se situează în jurul valorii de 80 de euro, și la doar 10% distanță de Viena, ceea ce confirmă alinierea capitalei la piețele regionale majore.
Citește și: TVA mai mare pentru turism din 2026. Între supraviețuire și faliment