Legea 196/2018 este clară. Responsabilitatea pentru plata la zi a întreținerii și a utilităților îi aparține proprietarului, chiar dacă apartamentul este locuit de chiriași. Altfel spus, asociația de proprietari și furnizorii de utilități își recuperează datoriile de la proprietar în cazul în care chiriașul este rău-platnic.
Potrivit legii, obligația de plată a cotelor de contribuție la cheltuielile de întreținere revine întotdeauna proprietarului, chiar și în cazul închirierii, constituirii unor drepturi reale de uz, uzufruct, abitație, sau în cazul unor contracte de comodat pentru spațiile din condominiu, potrivit avocatnet.ro
După achitarea datoriilor acumulate de chiriaș, proprietarul, persoană fizică sau juridică, este responsabil pentru recuperarea contravalorii acestor cheltuieli de la locatar în condițiile stabilite prin contractul de închiriere/constituire/comodat.
Asociația de proprietari poate stabili penalități pentru sumele restante, afișate în lista lunară de plată. Penalitatea maximă este de 0,2% pe zi de întârziere, aplicabilă după 30 de zile de la scadență, dar fără a depăși valoarea datoriei.
Pentru recuperarea sumelor, administratorul trebuie să trimită o notificare scrisă proprietarului restant și să informeze președintele și comitetul executiv. Dacă restanța depășește 60 de zile de la termenul scadent sau 90 de zile de la afișarea listei, asociația, prin președinte, poate da în judecată proprietarul.
Citeste si Reguli noi în toate blocurile din România. Asociațiile de proprietari trebuie să trimită notificări
Asociația beneficiază de ipotecă legală asupra apartamentului și bunurilor mobile ale proprietarului datornic. Ipoteca se înscrie în cartea funciară, la cererea președintelui, pe baza ultimei liste de plată. Aceste formalități sunt scutite de taxe.
Hotărârea instanței în favoarea asociației poate fi pusă în executare silită. Autoritățile locale poate transforma aceste locuințe în locuințe sociale, oferite cu prioritate foștilor proprietari, dacă aceștia îndeplinesc condițiile legale.
Dacă utilitățile sunt facturate individual, furnizorii pot da în judecată proprietarii care nu plătesc facturile în termen de 60 de zile de la scadență (sau 90 de zile de la afișarea listei), cu notificare prealabilă.
Este interzisă întreruperea furnizării serviciului la nivel de condominiu din cauza restanțelor unor proprietari, dacă serviciile sunt facturate individual.
După achitarea datoriilor către asociație și către furnizorii de utilități, proprietarul poate încerca să-și recupereze prejudiciul de la chiriaș deschizând o acțiune în instanță. De asemenea, poate solicita rezilierea contractului de închiriere, conform Codului Civil.
Însă pentru a da chiriașul în judecată și a avea șanse de câștig, este necesară existența unui contract de închiriere. Un contract neînregistrat fiscal, deși valabil între părți, poate atrage suspiciuni de evaziune fiscală.
Un contract înregistrat la ANAF sau autentificat notarial permite executarea silită a chiriașului, dar doar pentru chiria restantă. Cheltuielile de întreținere pot fi recuperate doar în instanță.