Cum poți cumpăra vechime pentru pensie în 2025. Conform Legii nr. 360/2023, asigurarea socială cu Casa Teritorială de Pensii este opțională și poate fi încheiată pentru o perioadă cuprinsă între o lună și maximum 6 ani, în funcție de nevoile solicitantului, cu condiția ca perioada să nu depășească momentul ieșirii la pensie.
Cât costă un an de vechime în 2025
Pentru anul 2025, salariul minim brut este stabilit la 4.050 lei, iar contribuția la pensii este de 25% din această sumă. Astfel, contribuția minimă lunară este de 1.012,50 lei, iar contribuția minimă anuală este de 12.150 lei.
Este important de precizat faptul că românii pot plăti o contribuție mai mare, în funcție de venitul asigurat dorit. Atenție, contribuția se calculează întotdeauna la salariul minim brut în vigoare. Dacă salariul minim crește, și costul stagiului de cotizare va crește corespunzător, scrie digi24.
Pentru a beneficia de pensie pentru limită de vârstă trebuie să fie îndeplinite două condiții: vârsta standard de pensionare și să stagiul minim de cotizare.
Citește și Bolojan vrea să interzică cumulul pensie-salariu la stat: „E mai corect să plece un pensionar decât un tânăr”
Ce acte sunt necesare pentru pensionare
Pentru a solicita pensia pentru limită de vârstă, este nevoie de următoarele documente:
- cerere pentru înscrierea la pensie;
- carnetul de muncă, în original şi copie;
- carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru membrii CAP, în original şi copie;
- carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru ţăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate, în original şi copie;
- carnetul de asigurări sociale pentru agricultori, în original şi copie;
- alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
- actele de stare civilă ale solicitantului, respectiv BI/CI, certificat de naştere şi de căsătorie, în original şi copie;
- livretul militar, în original şi copie (dacă este cazul);
- diploma de absolvire a învăţământului universitar însoţită de foaia matricolă sau de adeverinţă din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi, în original şi copie;
- dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
- adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original;
- adeverinţa privind condiţiile de muncă deosebite, speciale, în original;
- adeverinţă privind venitul brut realizat;
- certificat de naştere copil, în original şi copie; hotărârea judecătorească definitivă prin care s-a încuviinţat adopţia, în original şi copie (dacă este cazul);
- adeverinţă eliberată de angajator/angajatori din care să rezulte că nu a optat pentru continuarea activităţii până la împlinirea vârstei de 70 ani, în original;
- procura specială, pentru mandatar, în original şi copie;
- adeverinţă eliberată de angajatorul/angajatorii la care îşi desfăşoară activitatea, cu datele de identificare ale acestuia/acestora, în vederea informării cu privire la emiterea deciziei de pensie, în original;
- declaraţie pe propria răspundere pentru determinarea locului de şedere obişnuită;
Cererea trebuie depusă la casa de pensii competentă în termen de 30 de zile de la îndeplinirea condițiilor. Dacă termenul este depășit, pensia se acordă doar de la data înregistrării cererii.
Citește și Judecătorii CCR ies la pensie cu indemnizații de lux, în ciuda interdicțiilor Guvernului