Și pentru români, 2025 este un an foarte complicat, marcat în primul de rând de austeritate. Acesta fiind contextul, este cu atât mai importantă înțelegerea proporțiilor pe care le înregistrează, la noi în țară, risipa alimentară și a necesității de reducere a acestui adevărat fenomen.
Potrivit estimărilor, românii aruncă în jur de 2,5 milioane de tone de mâncare pe an. O cantitate uriașă, după cum subliniază inclusiv Nicoleta Tupiță, dietetician autorizat și manager pe nutriție la Nestlé Europa de Sud-Est.
”E nevoie de un pic de imaginație ca să vizualizezi ce înseamnă 2,5 milioane de tone de deșeuri alimentare, care se adună din orașe, sunt transportate în afara loc și depozitate undeva. Dacă cele 2,5 milioane de tone de mâncare aruncată ar trebui transportate dintr-o dată, ar fi necesare 62.500 de autocamioane cu remorcă TIR, care s-ar înșirui într-o coloană lungă de 875 kilometri, aproape cât distanța rutieră dintre Constanța și Satu Mare – ținând cont de capacitatea de transport a unui autocamion și lungimea acestuia. Aceasta este realitatea pe care noi, printre alții, încercăm să o schimbăm, să reducem risipa alimentară, promovând în același timp un stil de viață echilibrat și adaptat la contextul economic”, spune Tupiță.
Printre companiile din România care luptă cu risipa alimentară se numără și Nestlé România, iar asta inclusiv prin precizarea numărului de porții pe ambalajele produselor. Datorită acestei mențiuni, consumatori sunt îndrumați în direcția de a cumpăra exact cantitatea de care au nevoie.
”Modul în care Nestlé România și-a adaptat portofoliul de produse pentru a evita risipa alimentară este ilustrativ: majoritatea produselor (cereale, batoane, tablete) sunt astfel porționate încât să fie ușor de consumat complet, iar pe ambalaje sunt precizate porțiile. Anul trecut a fost lansat primul Ghid de Nutriție a Copiilor din România scris de dieteticieni autorizați de la Asociația Dieteticienilor din România cu sprijinul Nestlé, pentru părinții care au nevoie de informație bazată pe dovezi și inspirație pentru alimentația copiilor. De asemenea, compania a susținut crearea de culegeri de rețete speciale de la părinți pentru părinți și a finanțat campanii de informare și educare a consumatorilor în privința evitării risipei alimentare. Nu în ultimul rând, Nestlé România donează anual în jur de 60 de tone de produse către Banca pentru Alimente, pentru a le salva de la risipă și distrugere, ajutând astfel beneficiarii Băncii”, precizează Nicoleta Tupiță.
Potrivit unui studiu realizat de Asociaţia Lanţul Alimentar Scurt, un român aruncă, în medie, o porţie de mâncare pe zi.
Se aruncă 20 la sută din totalul alimentelor produse, iar gospodăriile sunt cele mai mari surse de risipă alimentară, urmate de HoReCa şi retail.