- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Veste proastă pentru consumatorii de băuturi răcoritoare. Anunțul făcut de marii producători din România: „Consumatorii pot ajunge să opteze pentru alcool”

05 Sep, 18:48 • Toma Anca
Veste proastă pentru consumatorii de băuturi răcoritoare. Asociaţia Naţională pentru Băuturi Răcoritoare, care reuneşte cei mai mari producători din România, atrage atenţia că introducerea unei noi taxe va avea un impact negativ atât asupra consumatorilor, cât şi asupra întregului lanţ valoric al industriei.
Veste proastă pentru consumatorii de băuturi răcoritoare. Anunțul făcut de marii producători din România: Consumatorii pot ajunge să opteze pentru alcool

Veste proastă pentru consumatorii de băuturi răcoritoare. În opinia ANBR, introducerea unei taxe pe zahăr ar fi o măsură disproporţionată şi discriminatorie, care va conduce la creşterea preţurilor, scăderea vânzărilor şi, implicit, la diminuarea încasărilor la bugetul de stat.

Veste proastă pentru consumatorii de băuturi răcoritoare

Sectorul nostru a fost deja penalizat cu o aşa-zisă taxă pe zahăr, mascată printr-o mărire a cotei de TVA de la 9% la 19%, aplicată de la 1 ianuarie doar pentru industria noastră, fie că vorbim de băuturi răcoritoare cu sau fără zahăr.

Această nouă taxă propusă reprezintă o măsură profund discriminatorie, care vizează din nou băuturile răcoritoare, în timp ce ignoră conţinutul similar de zahăr din produsele alimentare.

Aceasta impune o povară disproporţionată asupra consumatorilor români, care se confruntă deja cu o putere de cumpărare redusă din cauza inflaţiei generale în creştere, la care inflaţia alimentară are o contribuţie majoră. Mai mult, ea încurajează involuntar piaţa neagră şi comerţul ilegal, subminând economia locală.

Consumatorii pot ajunge să opteze pentru variante mai ieftine şi de calitate inferioară sau chiar pentru alcool, agravând deja îngrijorătoarea problemă a consumului de alcool în rândul românilor.

O taxă suplimentară – indiferent de forma pe care ar lua-o – nu ar aduce încasări suplimentare la bugetul de stat, din contră, ar împovăra şi mai mult industriile care au răzbit crizelor din ultimii ani şi ar avea efect multiplicator, cu impact negativ sever asupra consumatorului şi a economiei, în ansamblul său”, a declarat Alice Nichita, preşedinte ANBR.

În prezent, TVA-ul pentru băuturile răcoritoare are o cotă de 19%, indiferent dacă acestea conţin zahăr sau nu, în timp ce pentru alimente, care pot avea un conţinut de zahăr similar sau mai mare decât cel din băuturile răcoritoare, cota de TVA este de 9%.

Citește și: Un român bea, în medie, 11 litri de alcool pur pe an. Topul ţărilor în UE în funcţie de consumul de băuturi spirtoase

Nu există nicio diferenţă între zahărul din băuturi şi zahărul din alimente, iar băuturile răcoritoare reprezintă doar 3% din aportul mediu zilnic de calorii al unei persoane, conform unor studii realizate la nivel european”, se arată în comunicatul asociaţiei.

Producătorii estimează că o astfel de taxă va duce la creşterea preţului mediu pe litru la raft între 15-25%. În plus, ea ar favoriza comerţul transfrontalier ilegal pentru a evita taxele şi impozitele, conducând la un deficit în comerţul local şi o scădere a încasărilor la buget.