Pentru a reda cat mai bine fenomenul relansarii pe piata a gumei Turbo, DailyBusiness.ro a discutat cu mai multi actori implicati in noul "puzzle" de surprize.
Iulian Miron, romanul care spune ca detine cea mai mare colectie de suprize Turbo din tara, si-a reactivat pasiunea pentru aceasta guma dupa ce a reaparut pe piata in 2014. Astfel, colectia sa de peste 2.000 de surprize Turbo va putea creste datorita seriei noi.
In total, colectionarul are peste 13.000 de cartonase unice. Pe langa Turbo, colectia sa mai cuprinde si suprize cu vedetele Minti, masinile Bombibom, Motor Show, GTi si fotbalistii de la Ulker Final si CinCin.
El isi aminteste ca guma Turbo a fost lansata in 1986 si ca seriile de surprize se schimbau o data pe an. In 2003, firma producatoare Kent din Turcia a fost cumparata de britanicii de la Cadbury, iar ritmul de aparitie al seriilor noi a fost incetinit. Incepand din martie 2007, compania turceasca a oprit productia.
“Turbo a fost cea mai cumparata guma deoarece copiii colectionau surprize. Dar dupa ce copiii s-au plictisit si au intrat tare concurentii in piata, producatorii turci au sistat productia", mentioneaza colectionarul roman.
Avalansa de cereri la OSIM
Acum, la mai bine de sapte ani de la disparitia brand-ului de pe piata, mai multe persoane fizice si juridice din Romania au depus cereri la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) in vederea inregistrarii marcii de guma Turbo.
La aceasta avalansa ar putea fi contribuit si numarul mare de nostalgici ai marcii, care s-au adunat intr-un grup de peste 300.000 de persoane pe o pagina de Facebook destinata brand-ului si creata in 2009.
Primul care a depus cerere la OSIM anul acesta pentru inregistrarea marcii este un bucurestean din sectorul 3.
Mihai Litinschi vrea sa inregistreze numele „K&M Turbo Bubble Gum Super”, potrivit unei cereri depuse pe 7 aprilie 2014.
Trei luni mai tarziu, pe 7 iulie, un distribuitor din Afumati, Romega Food Distribution, a depus la randul sau o cerere la OSIM pentru inregistrarea marcii „Turbo”.
Pe 8 iulie si 9 iulie, o alta firma de distributie din Afumati, Mert SA, a depus cereri pentru inregistrarea marcilor “Mert Turbo”, respectiv “Simsek Turbo”.
Ce spun combatantii
Dan Donosa, directorul national de vanzari al Romega Food Distribution, sustine ca firma sa are exclusivitate pe distributia de guma Turbo in Romania, potrivit contractului incheiat cu un producator din Turcia, altul decat cel preluat de Cadbury.
“Chiar este o afacere (vanzarea de guma Turbo – n.r.). Avem comenzi foarte mari. Producatorul turc nu poate sa le faca fata”, mentioneaza Donosa.
Desi nu precizeaza nicio cifra cu privire la volumul de comenzi, reprezentantul Romega Food Distribution spune ca firma sa incheie tot mai multe contracte pentru livrarea in tara a acestui produs, inclusiv cu mari lanturi de magazine, precum Mega Image.
Dan Donosa mai spune ca distribuitorul din Afumati se afla in discutii cu diversi producatori pentru relansarea si a altor brand-uri populare in anii '90.

Pe de alta parte, Mehmet Emin Oncel, proprietarul celuilalt distribuitor din Afumati care vrea sa relanseze guma Turbo pe piata locala, mentioneaza ca asteapta “verdictul” OSIM inainte de a demara distributia acestui produs.
Potrivit reprezentantului Mert SA, in Turcia exista 13 producatori de guma Turbo iar in lume exista cateva sute. De altfel, el intentioneaza sa aduca din China guma ce va fi comercializata sub acest brand, pentru ca este mult mai ieftin.
Mai mult, acesta este reticent ca OSIM va admite cererea companiei vecine, argumentand ca nimeni nu poate inregistra brand-ul “Turbo” simplu.
Va reusi guma "Turbo" sa aiba acelasi succes ca alta data sau va raporta un esec, din cauza prea multor "petitori"?