REAL ESTATE

Cea mai incercata victima a crizei. Cine va trezi piata constructiilor, mall-urile sau autostrazile?

13 februarie 2014, ora 00:07, autor(i): Andra Troasca 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
constructii.jpg
Piata constructiilor a fost cea mai afectata de criza, iar efectele inca se resimt. Chiar si dupa 5 ani, acest segment e printre ultimele care inca se mai zbat. Jucatorii nu vad premise de crestere, dar se uita catre portite luminoase, cum ar fi mall-urile sau reteaua de autostrazi promisa de premierul Victor Ponta.

Anul trecut, piata constructiilor s-a bazat aproape exclusiv pe renovari. Jucatorii nu-si puneau deloc sperante in imobiliare sau infrastructura, dupa cum ne spunea Augustin Russu, seful Baumix (devenit intre timp Patru Maini).


La nivelul segmentului rezidential, estimarile erau ca marile proiecte vor ramane in stand by pana in 2014, piata continuand sa scada si in 2013. Astfel ca schimbari majore nu s-au intamplat pe niciuna dintre aceste piete anul trecut.

Cum vor sta lucrurile anul acesta? La prima vedere, pare un an similar celui anterior, din cauza surselor de finantare inexistente, dar daca te gandesti mai bine, observi insule de unde ar putea veni cresterea.



2014, un an la fel de dificil la prima vedere

Din informatiile disponibile pana in acest moment, in 2013 piata constructiilor din Romania s-a pastrat la acelasi nivel cu cel din anul precedent, undeva in jur de 9 miliarde euro. In zona materialelor de constructii, o piata cuáo valoare de 3,2 miliarde de euro,áse apreciaza o diminuare de circa 2-3%, a declarat pentru DailyBusiness.ro Liviu Stoleru, directorul general al producatorului de caramizi Cemacon.

äPrivind spre 2014, ne asteptam la un an la fel de dificil. Pentru deblocarea constructiilor este nevoie de investitii si, din pacate, nu cred ca vom vedea proiecte de infrastructura implementate. Pentru a atrage investititori este nevoie insa de un mediu politic si economic stabil si previzibil, astfel incat sa devenim atractivi, pentru ca potential de crestere existaö, a precizat acesta.

In ceea ce priveste defalcarea lucrarilor de constructii pe elemente de structura, asa cum s-a vazut si in 2013, in primele 11 luni, constructiile noi au scazut cu 11% fata de 2012, in timp ce reparatiile capitale au crescut cu peste 32%.á

äCu siguranta acest trend se va mentine, pentru ca nu se intrevad proiecte mari pentru 2014. Sursa de finantare lipseste, atat pentru investitori, cat si pentru beneficiariö, estimeaza Liviu Stoleru.


Prima frana: noile taxe si impozite


Chiar daca vor fi conditii de piata extrem de dure, iar cererea se va pastra mult sub nivelul ofertei, oficialul Cemacon se asteapta la cresteri ale preturilor, avand la baza costuri mai mari cu materiile prime si combustibilii, alaturi de noile impozite si taxe prevazute pentru anul acesta.

Astfel, cea mai mare provocare pentru toti jucatorii este pastrarea unui nivel decent de profitabilitate, in conditiile unei cereri scazute si unor presiuni semnificative din zona costurilor de productie.á

"Daca e sa ma refer strict la piata materialelor de zidarie, se stie faptul ca exista o supracapacitate de productie, iar acest lucru determina jucatorii sa adopte strategii de compromis, adica preturi reduse. Anul acesta vor fi cresteri importante la nivelul costurilor pentru materiile prime si combustibili. In cazul Cemacon, estimam ca vor afecta costul de productie cu 6-7%. Un procent care ne va determina automat sa ajustam si noi nivelul preturilor in 2014", precizeaza Liviu Stoleru.

Solutiile Cemacon pentru a evita presiunea pe preturi au constat in investitia in cercetare si dezvoltare de noi produse. Insa acest lucru, impreuna cu presiunea venita din zona costurilor, ii obliga sa mentina nivelul ridicat al preturilor, cu riscul de a fi producatorul de blocuri ceramice cu cel mai mare pret de vanzare din piata.


Portite de iesire din blocaj


Pentru iesirea din blocaj este nevoie de implementarea mai multor masuri pentru crearea de sinergii astfel incat piata constructiilor sa-si reia cresterea.

Adica investitii in infrastructura, deblocarea finantarilor europene avand ca destinatie constructiile, sustinerea mediului privat, prin reducerea impozitelor si gasirea de solutii pentru stimularea initiativei private, exemplifica seful Cemacon.


Un aspect vital ramane totusi deblocarea creditarii, luand in calcul masurile luate de BNR de reducere a dobanzii de politica monetara.

äDe asemenea, se pot debloca niste afaceri si lansa proiecte noi prin implementarea unui program de plata a datoriilor catre companiile de constructii, estimate la 1,8 miliard de euroö, mentioneaza Liviu Stoleru.

Autostrazile si mall-urile, colace de salvare

In 2013, piata rezidentiala este cea care a sustinut vanzarile producatorilor de materiale de constructii. Pe acest segment se bazeaza si anul acesta companiile. Insa nu e suficient.

äDezvoltatorii sunt la fel de rezervati, nu risca sa se implice in proiecte mari, din lipsa finantarii, dar si pentru ca nu au certitudinea valorificarii investitiilor. Totusi, se pare ca in 2014 au in plan cresterea numarului de proiecte mici si mediiö, spune Stoleru.

Intrebat care sunt cele mai importante proiecte care vor influenta piata constructiilor in acest an, acesta s-a gandit prima data la solutia de la stat, apoi la proiectele de mall-uri si cladiri de birouri:

äCel mai mare proiect anuntat de stat, care ar avea un impact asupra pietei, este construirea intr-un mod accelerat a autostrazilor. In sectorul privat, se initiaza proiecte de spatii de birouri si centre comerciale, cu preponderenta in Capitala, dar si in orasele cu putere financiara, precum Cluj-Napoca, Timisoara, Arad, Brasov sau Iasiö, a punctat oficialul Cemacon.

Semne bune: Relatia cu bancile se dezmorteste, cursul e stabil

Bancile reprezinta in continuare o sursa importanta de finantare in piata, chiar daca exista si alternative de obtinere de fonduri, accesand finantari nerambursabile sau prin diverse ajutoare din partea statului.á

Din spusele lui Liviu Stoleru, bancile au devenit mai receptive, comparativ cu ultimii ani: äOrice producator care doreste sa se dezvolte, are nevoie de credite. Spre deosebire de perioada premergatoare crizei, bancile sunt mult mai prudente, mai ales ca discutam de expuneri importante. Din experienta noastra in relatia cu banca creditoare, pentru ca nu de mult am reusit sa semnam un acord de restructurare a pachetului de credite, am avut parte de un partener receptivö.

Potrivit acestuia, sunt doua aspecte importante: unul este ca afacerea sa éarate bineĺ si sa aiba perspective de dezvoltare astfel incat sa poata rambursa creditul si al doilea este increderea in viziunea managmentului si a actionarilor. Pentru cei care se dovedesc eligibili insa, conditiile de creditare sunt mai bune decat alta data, dobanzile fiind mai mici.

In ceea ce priveste cursul valutar, intrucat acesta nu a avut fluctuatii majore pe parcursul anului trecut, nu a influentat semnificativ piata de constructii. Pentru anul acesta se estimeaza un curs stabil, la nivelul din 2013. Asadar, o grija in minus pentru jucatori.

Totusi, intrebat cand sa ne asteptam la o revenire pe fagas pentru aceasta piata, seful Cemacon a ramas rezervat: "E greu de spus cand ne putem astepta la o crestere, neavand deocamdata premise de crestere".á

Proiecte mari anuntate pentru 2014á

La capitolul mall-uri, 2014 va sta mai prost decat 2013.áDoar doua proiecte sunt anuntate a fi inaugurate in acest an, ambele dezvoltate de catre NEPI: Vulcan Value Center (35.000 mp inchiriabili) in Bucuresti si Shopping City Targu Jiu (27.000 mp inchiriabili) in Targu Jiu.

Pe piata birourilor, oferta de noi spatii previzionate a fi finalizate in acest an este estimata la 120.000 ľ 140.000 mp, potrivit Jones Lang LaSalle. Datorita volumului mare, anumite proiecte pot amana deschiderea pentru 2015.á

Un sursa importanta de crestere pe piata constructiilor vine si din partea spatiilor industriale si logistice.áRomania devine un important centru de productie, in special in domeniul industriei auto, astfel ca se previzioneaza o cerere crescuta pentru proiecte destinate acestui sector.

Trei proiecte importante sunt in constructie. Lear Corporation, companie cu o prezenta puternica in Romania, in localitatile Pitesti si Campulung, va prelua aproximativ 12.000 de mp in trimestrul 1 din 2014 in Solo Industrial Park din Letcani, in apropiere de Iasi, unde va produce scaune de autovehicule. Alti 25.000 de mp sunt in constructie in Ploiesti West Park si inca 7.200 mp in VGP Timisoara.

La capitolul autostrazi, situatia nu e atat de clara ca in celelalte parti. Desi premierul Victor Ponta a prezentat la sfarsitul anului trecut un plan maret de dezvoltare a retelei de autostrazi din Romania pana in 2018, lucrurile sunt in ceata deocamdata.

Daca e sa ne luam dupa spusele premierului, anual va fi alocata constructiei de autostrazi o suma cuprinsa intre 750 de milioane si un miliard de euro, Parlamentul si Guvernul urmand sa decida in fiecare an in ce directie aloca aceasta resursa.
á

"Prezint un proiect al USL, acela de a avea in mod realist o retea de autostrazi care sa fie construita, nu doar proiectata. Am stabilit anulá2018 ca orizont posibil de realizareáa acestor autostrazi", a spus Ponta.

El le-a propus parlamentarilor USL sa faca un proiect de lege privind strategia de constructie a autostrazilor care sa fie votat de Parlament si care sa ramana ca obligatie pentru viitoarele Guverne sa continue proiectele incepute.áá
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 13 Iulie 2020, 20:25
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter