- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Biletele de avion se scumpesc cu mult peste rata inflației. Un zbor a ajuns să coste și de șase ori mai mult decât în urmă cu doi ani

09 May, 15:52 • Russo George
Prețurile medii ale biletelor de avion pe mai mult de 600 dintre cele mai populare rute din lume au crescut cu o rată anuală de 27,4% în februarie, ultima lună pentru care sunt disponibile date, marcând a cincisprezecea lună consecutivă de creștere de două cifre, potrivit unei analize a Financial Times.
Biletele de avion se scumpesc cu mult peste rata inflației. Un zbor a ajuns să coste și de șase ori mai mult decât în urmă cu doi ani

Specialiștii autohtoni avertizează, la rândul lor, că în această vară românii vor avea parte de vacanțe mai scumpe, poate cele mai scumpe din ultimii ani, având în vedere creșterile mari de prețuri la biletele de avion, inclusiv la cele emise de companii low-cost.

Două bilete dus-întors pe ruta Bucureşti-Lisabona, în perioada 26-29 mai, costă în total 6.500 lei la Wizz Air, companie care se poziţionează a fi low-cost. În această sumă nu sunt incluse bagajul de cală, locul sau orice alt serviciu adiacent.

Preţul este de 5-6 ori mai mare decât acum doi ani, spre exemplu, iar asta în contextul în care pe aceeaşi rută nu mai există nicio altă companie aeriană care operează zbor direct, după ce Blue Air a ieşit din piaţă.

Aceeaşi este situaţia pe mai multe destinaţii unde compania Wizz Air a rămas „să facă regulile“, după ce şi Tarom a scos din portofoliu anumite aeroporturi, cum ar fi Barcelona.

„Vara acestui an va fi cea în care ne vom face cele mai scumpe vacanţe. Trebuie să ne aşteptăm la o creştere în continuare a preţurilor, care, la vară, vor atinge cote ce ne vor ustura la buzunar“, spune Adrian Ionaşcu, specialist în aviaţie, potrivit Spotmedia.

Citește și: Cum să primești un salariu de peste 1.500 de euro. Job la mare căutare în România

În anii de pandemie, dar şi înainte de criza sanitară, existau bilete către marile oraşe europene de la 10-20 de euro pe segment. Acum, astfel de preţuri sunt o raritate sau chiar o amintire.

„Toată lumea încearcă să îşi recupereze pierderile din pandemie. În România, piaţa este diferită faţă de cea europeană pentru că este controlată de companiile din afară, Wizz Air şi Ryanair, care profită la maximum de eliminarea de pe piaţă a Blue Air“, explică Ionașcu.

În același timp, la nivel internațional, tariful mediu pentru biletele de zbor transatlantic la clasa economică, dus-întors, de la Heathrow din Londra la JFK din New York, a fost de 343 de dolari în luna februarie a acestui an, cu 23% mai mare decât în aceeași lună din 2019. Tarifele între New York și Singapore au fost cu 45% mai mari, la 887 de dolari, în timp ce biletele între Dubai și Frankfurt au crescut cu 51%, la 360 de dolari.

Citește și: Mai mult de 50% dintre candidaţii din Generaţia Z vor salarii mai mari. 2 din 5 nu se angajează în domeniul studiat

American Airlines a raportat venituri record în primul trimestru în cele mai recente rezultate ale sale, în timp ce Lufthansa a declarat că se așteaptă ca profitul ajustat să depășească nivelurile din 2019 în această primăvară. Proprietarul British Airways IAG și Air France au prezis, de asemenea, sezoane de vară extraordinare în această săptămână.

Cererea mare de bilete de avion vine într-un moment în care companiile aeriene transferă costurile ridicate către clienți, inclusiv combustibilul, forța de muncă și diferențele de curs pentru dolar pentru transportatorii din afara SUA.

Prețurile au crescut și din cauza faptului că mulți transportatori au întârziat în refacerea programelor de zbor de dinaintea pandemiei, în parte din cauza unei penurii globale de aeronave.

Analiștii au declarat că oferta relativ restrânsă de locuri într-o perioadă de cerere ridicată a contribuit la menținerea prețurilor la nivel ridicat și a împiedicat o supraofertă de noi capacități care să inunde piața și să determine scăderea tarifelor.

Citește și: Staţiunea din România care este mai tare decât Maldive şi Bali. Mulţi nici măcar n-au auzit de ea!