- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Criza da fiori turismului romanesc: \”Ne aminteste de 11 septembrie\”

11 Oct, 00:01 • cristina.mihai
Agentiile de turism romanesti sunt ingrijorate de incertitudinea din jurul crizei economice, care face imposibil de estimat cu cat va scadea turismul romanesc anul viitor. Pentru ca scaderile par imposibil de evitat, in conditiile in care jucatorii din piata vorbesc de efecte similare cu cele care au urmat dupa atacurile teroriste din 2001 din SUA.
Criza da fiori turismului romanesc: \Ne aminteste de 11 septembrie\

Jucatorii mari de pe piata prevad o scadere a turismului in 2009, in special pe business travel si pe incoming, insa nivelul acestei scaderi nu poate fi inca estimat, iar aceasta incertitudine ii determina pentru prima data in ultimii ani pe acestia sa nu stie la ce sa se astepte de la viitorul an turistic.

Toata lumea se simte in pericol ca urmare a acestei crize, pentru ca nu se stie unde va ajunge”, a spus Nicolae Demetriade, directorul general al Happy Tour, cea mai mare agentie de turism din Romania.

„Toata lumea este ingrijorata, ne asteptam la scaderi”, a spus si Adrian Albu, directorul executiv al Visit Romania, una dintre principalele agentii de turism din Romania.

„Nimeni nu poate face estimari asupra nivelului scaderii turismului pentru ca evolutia factorilor economici care pot determina aceasta scadere nu poate fi estimata inca de specialisti”, a adaugat Mircea Vladu, directorul general al Prestige Tours.

[quote=Daniel Vasilescu, FPTR]Turistii vor cumpara sejururi doar de cateva zile, vor alege destinatii mai ieftine si unii chiar nu vor mai pleca in vacanta[/quote]
„Este greu de estimat cu cat va scadea turismul pentru ca inca nu se cunoste nivelul acestei crize economice si nici nu se poate prevedea evolutia ei viitoare. Este prematur sa spunem acum cu cat va scadea”, a adaugat si Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc.

„Va fi afectat business travelul si incomingul cel mai probabil, ceea ce imi reaminteste de situatia din timpul atacurilor teroriste din 11 septembrie, cand au existat companii care si-au sistat calatoriile si turisti care nu mai zburau cu avionul”, a spus Mircea Vladu, directorul general al Prestige Tours.

Sunt state cu deprecieri atat de mari, „incat pretul unui bilet de avion a devenit prohibitiv, iar costurile vietii sunt mari. Mi-e greu sa cred ca acesti potentiali turisti isi vor risca stabilitatea financiara pentru a veni in vacanta in Romania”, a spus si Albu, de la Visit Romania.

Raportul venituri-cheltuieli s-a modificat ca urmare a crizei economice, cheltuielile crescand, ceea ce automat afecteaza bugetul de vacanta, asa ca turistii vor merge in vacanta in perioade de extra-sezon, vor cumpara sejururi doar de cateva zile, vor alege destinatii mai ieftine si unii chiar nu vor mai pleca in vacanta, a spus Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc.

„Euro si dolarul se apreciaza in raport cu leul si acest lucru afecteaza bugetul romanilor, dar nu va fi afectat doar turismul extern, ci si cel intern, pentru ca vor creste cheltuielile”, a mai spus Niculae Demetriade.

Si Albu este de parere ca numarul turistilor romani care vor pleca in afara va fi afectat, in conditiile deprecierii leului fata de euro, dar si numarul de turisti straini care vin in Romania, segment care oricum nu a crescut anul acesta.

Alin Burcea, directorul general al agentiei Paralela 45, considera ca turismul de masa nu va fi afectat de aceasta criza, pentru ca sunt vacante de cateva sute de euro.

„In ceea ce priveste segmentul de turism de afaceri, pe care suntem specializati, lucrurile nu arata prea bine, pentru ca orice companie intr-un moment de regresiune isi taie bugetele de travel si cele de publicitate„, a mai spus Albu.

Aceasta criza nu afecteaza viata de zi cu zi, este in opinia mea mai mult o chestiune psihica. Intr-adevar consider ca vor exista scaderi pe incoming, pe segmentul de lux si pe partea de incentive in business travel”, a spus Burcea.

El a spus ca este reticent in a face estimari pentru 2009, mai ales ca agentia sa are o activitate intensa pe business travel si ticketing (vanzari de bilete de avion-n.r.). „Vad o stagnare a cifrei de afaceri a agentiei mele in 2009”, a mai spus Burcea, care a adaugat ca nu poate estima niste procente ale scaderilor.

In ceea ce priveste turismul de la acest final de an, reprezentantii patronatului si cei ai agentiilor de turism considera ca nu va fi afectat, aceste pachete fiind deja rezervate inainte de cele mai recente „focuri” ale crizei economice.

Anul acesta, conform estimarilor Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, agentiile din Romania vor vinde pachete de circa 800 mil. euro. Primele 3 agentii de turism din Romania, Happy Tour, Paralela 45 si Eximtur, acopera circa 20% din piata.