Turism

Romania, ultima tara din Europa unde se mai merge pe munte cu masini, motociclete sau ATV-uri

13 Apr, 18:35 • Redactia DailyBusiness
Ministrul Mediului si Schimbarilor Climatice, Attila Korodi, a participat sambata, 12 aprilie, in localitatea Harghita Bai, la Adunarea Generala a Asociatiei Nationale a Salvatorilor Montani.
Romania, ultima tara din Europa unde se mai merge pe munte cu masini, motociclete sau ATV-uri

Intalnirea a avut ca scop definirea si
identificarea problemelor cu care se confrunta acest sector de activitate.
 

„Pentru urmatorii ani, ne-am propus sa intarim capacitatea
celor care lucreaza in parcuri nationale astfel incat sa isi poata duce
activitatea la bun sfarsit. In ceea ce priveste siguranta in aceste parcuri nationale, zona
dumneavoastra de expertiza, cred ca ar trebui sa deschideti un dialog cu toti partenerii, in
vederea definirii necesitatilor pentru
 
urmatorii 7 ani”, a declarat Attila Korodi.

Potrivit
ministrului, pentru urmatorii ani, vor fi alocate circa 200-300 milioane de euro pentru zona
biodiversitatii
.

„Pentru aceia dintre dumneavoastra care actioneaza in zona parcurilor naturale,
cred ca toate nevoile pe care le intampinati ar trebui cuprinse intr-un pachet, care s-ar
putea transforma intr-o forma de finantare”, a adaugat Korodi.

El le-a prezentat participantilor
oportunitatile pe care le ofera Programul National de Reinnoire a Parcului Auto.

„Stiu ca
aveti probleme cu parcul auto. Dupa sarbatorile de Pasti, va demara programul Rabla pentru
institutii publice
. Este, in prezent, singura parghie legala prin care institutiile isi
pot achizitiona masini noi, performante. Stiu ca dumneavoastra aveti nevoie de vehicule
speciale, pentru interventii si ar trebui sa definiti acest necesar”, a specificat ministrul.

In cadrul intalnirii, reprezentantii salvatorilor montani
i-au prezentat ministrului Mediului problemele cu care se confrunta in activitatea lor.

„Exista probleme in relatia cu managementul ariilor protejate, in contextul in care unii
dintre coordonatori, din necunoastere sau ignoranta, nu respecta reglementarile
legale din domeniul sigurantei, in ceea ce priveste comunicarea si implicarea noastra”, au
sustinut mai multi participanti.
 

In acest context, salvatorii montani au cerut elaborarea
unor norme de aplicare pentru legislatia din domeniul sigurantei montane, pentru a evita
astfel de situatii.

Un alt subiect de discutie a fost necesitatea stabilirii
unui regulament in ceea ce priveste siguranta pe partiile de schi.

Potrivit
salvatorilor montani, in prezent, din cauza lipsei acestuia, in cazul accidentelor de schi, atat politia
cat si asiguratorii trateaza un
 
astfel de caz ca pe orice alt accident din oras sau de pe sosea.

O propunere concreta din partea participantilor s-a referit
la nevoia excluderii traseelor turistice din fondurile de vanatoare, precum si la
reducerea infractionalitatii in zona silvica.

„Suntem ultima tara din Europa care inca permite ca pe munte
sa se mearga cu masini, cu motociclete sau cu ATV-uri. Nu se tine cont ca
este vorba de parcuri nationale sau situri Natura 2000. Vegetatia in zona alpina este
distrusa
sistematic de convoaie intregi de masini sau motociclete din toata Europa”, au precizat
participantii la intalnire.

La finalul intalnirii, ministrul Attila Korodi a sustinut
necesitatea continuarii discutiilor pe aceste teme.

„Va propun ca in perioada urmatoare,
sa porniti un dialog  cu colegii de la parcuri, pentru a lucra impreuna la
reglementari si la ghidurile de bune practici. Voi incerca sa aduc la aceasta masa si
jandarmeria montana, Autoritatea
 
Nationala pentru Turism si orice alta institutie care poate
ajuta in zona aceasta”, a conchis ministrul.